Șoferii vor avea o surpriză plăcută de la 1 ianuarie: nu numai că Guvernul a renunțat la actualizarea nivelului accizelor cu rata inflației, care ar fi condus la scumpiri de 50 de bani pe litrul de carburant, dar a și revenit la nivelul din urmă cu 5 ani, de 1,656 lei/l, în cazul benzinei, și de 1,518 lei pe litru, în cel al motorinei, mai reduse cu 12,5% decât cele din prezent. Cu toate acestea, vestea rea este că, în aceste condiții, este puțin probabil ca Guvernul să prelungească perioada de aplicare a reducerii de 50 de bani/l, convenită cu companiile distribuitoare, care expiră la finalul acestui an. În plus, noile valori ale accizelor se situează sub nivele minime impuse de UE, conform analizei Profit.ro.
Pe 20 decembrie a fost publicată în Monitorul Oficial Legea 370/2022, de adoptare a Ordonanței Guvernului nr.16/2022 pentru modificarea și completarea Codului fiscal. Aceasta elimină un alineat important al articolului 442, care prevedea actualiuzarea cu rata inflației a nivelului accizei.
Astfel, este abrogat alineatul care prevedea că „nivelul accizelor prevăzut în anexa nr. 2 se actualizează anual cu creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, față de perioada octombrie 2014-septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Național de Statistică până la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publică pe site-ul Ministerului Finanțelor, de regulă până la data de 20 octombrie, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie a fiecărui an”.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Ella Kallai, Alpha Bank: Avem cea mai mare creștere anuală din UE la PIB pe cap de locuitor, în primele 9 luni. Șansele avansului de pe penultinul loc în Uniune depind de PNRR și de fondurile europeneNoul articol 442 are un nou alineat, care prevede că „nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 aprilie a fiecărui an, pentru produsele prevăzute la art. 439, este nivelul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul titlu."
Iar nivelul accizelor la benzină și motorină din respectiva anexă este de 1,656 lei/l, respectiv, de 1,518 lei pe litru, cu 12,5% sub cel actual, de 1,892 lei pe litrul de benzină și de 1,735 lei pe litrul de motorină.
Dacă aplicăm și TVA aferentă, rezultă o reducere a presiunii fiscale asupra distribuitorilor de 28 bani pe litrul de benzină și de 26 de bani pe cel de motorină, adică aproximativ partea de 25 de bani pe care guvernul o suportă din reducerea de 50 de bani convenită cu companiile (care l-a rândul lor suportă restul de 25 bani pe litru).
De aceea, dat fiind efectul asupra încasărilor bugetare, este improbabil ca guvernul să decidă și o reducere a accizelor și o prelungire a reducerii de 50 de bani pe litru.
CITEȘTE ȘI Sergiu Manea, CEO BCR, mesaj către clienți în aplicația băncii: Colegii din BCR si Erste, la cel mai înalt nivel, au inițiat întâlniri cu decidenții relevanți în susținerea cauzei RomânieiCompaniile nu sunt obligate să transfere în prețuri reducerea accizelor, însă foarte probabil o vor face, așa cum s-a întâmplat și în alți ani, ceea ce ar însemna că, în ipoteza eliminării subvenției de 50 de bani, benzina să se scumpească cu 22 de bani, iar motorina cu 24 de bani de la 1 ianuarie.
N-ar fi însă exclus ca distribuitorii de carburanți să aplice în continuare voluntar și partea lor din actuala reducere, de 25 de bani, ceea ce ar însemna că prețurile ar rămâne aceleașți și după 1 ianuarie.
Ceea ce nu înseamnă că carburanții nu s-ar putea scumpi, ca urmare a evoluției cotațiilor internaționale și a degradării raportului dintre cerere și ofertă, mai ales că pe 5 februarie intră în vigoare embargoul impus importurilor de produse petroliere (inclusiv benzină și motorină) din Rusia.
Un alt motiv pentru care carburanții s-ar putea scumpi este acela că Uniunea Europeană impune un nivel minim al accizelor de 330 euro/mia de litri la motorină, respectiv 359 euro/1000 litri la benzină, nivel calculat la cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent. Articolul 13 alin. 1 din Directiva 2003/96/CE prevede că „pentru statele membre care nu au adoptat moneda euro, valoarea euro în monedele naționale care trebuie aplicată valorii ratelor de impozitare se fixează o dată pe an. Ratele de schimb care trebuie aplicate sunt cele obținute în prima zi lucrătoare din luna octombrie și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor calendaristic".
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Amendamentele aduse de parlamentari bugetului, incluzând și bani mai mulți pentru biserici, costă 350 milioane lei. Cum s-a procedat pentru a nu afecta deficitulCursul la începutul lunii octombrie era de 4,948 lei pentru un euro, ceea ce ar face ca acciza minimă la motorină impusă de UE să fie de 1,633 lei/l și de 1,776 lei/l la benzină, peste nivelul prevăzut în actul normativ recent adoptat, de 1,518 lei/l, respectiv, de 1,656 lei pe litru.
Dacă Guvernul va aplica Directiva UE, reducerile de accize se vor micșora de la 12,5% la aproximativ 6%, presiunea fiscală urmând a fi redusă doar cu 14 bani pe litrul de benzină și cu 12 bani la motorină.