Transgaz, operatorul sistemului național de transport și sistem (OTS), a lansat demersurile de a se licenția ca trader în Turcia, Ungaria, Bulgaria și Grecia, pentru a se asigura că va dispune de gazele necesare echilibrării Sistemului Național de Transport (SNT) și a-l menține în Iimite operaționale. Informația a fost confirmată pentru Profit.ro de directorul general al Transgaz, Ion Sterian.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Incertitudinile privind alimentarea cu gaze de import, în special rusesc, în iarna viitoare pot pune în pericol funcționarea Sistemului Național de Transport (SNT), ceea ce a determinat operatorul SNT, Transgaz, să organizeze o licitație de achiziționare a serviciilor de echilibrare prin cumpărarea de gaze naturale din import pentru perioada ianuarie-martie 2023. Așa cum a anunțat Profit.ro, licitația a fost anulată din lipsă de ofertanți, însă va fi reluată, ca și anul trecut, spune șeful Transgaz.
“Dacă în perioadele de cerere maximă (ianuarie - martie) sursele de gaze din producția internă și din depozitele de înmagazinare gaze naturale sunt exploatate la maxim și cantitățile de gaze achiziționate de pe burse ca și produse standardizate pe termen scurt nu acoperă necesarul de gaze care să mențină SNT în limite operaționale, atunci singura sursă disponibilă pentru menținerea SNT în Iimite operaționale este din import”, explică Transgaz demersul de a organiza licitația.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Demersul de a se licenția ca trader pe piețele vecine este unul alternativ. Nu este exclus ca și această licitație să nu aibă succes, dat fiind prețul estimat de Transgaz în caietul de sarcini, sub cel de pe piață, și adaosul de 16%, și nu de 30%, cât era cel din demersurile similare de anul trecut.
În plus, pot rezulta probleme în găsirea ofertanților și ca urmare a unor prevederi a recent adoptatei Ordonanțe de Urgență 119 de modificare a legislației de "temperare a prețurilor", intrată în vigoare de la 1 septembrie, prin care nu numai că traderii sunt obligați să achite “contribuția de solidaritate”, dar și, în cazul celor nerezidenți, să depună o declarație pe propria răspundere la ANAF și să constituie garanție sub forma de scrisoare de garanție bancară sau cash colateral, în cuamtum de 1 milion euro.
Astfel, în cazul în care nu se va prezenta niciun ofertant nici la următoarea licitație, prin licențierea ca trader pe piețele vecine, Transgaz se asigură că va putea cumpăra direct gazul necesar echilibrării sistemului.
Dacă licențierea pe piețele din Bulgaria și Grecia poate fi legată de lansarea interconectorului dintre cele 2 state, care a devenit funcțional de la 1 octombrie, prezența pe piețele din Turcia și Ungaria este explicabilă prin lichiditatea sporită de pe acestea. Turcia este poarta de intrare atât a gazului rusesc, cât și a celui azer în Europa, iar Ungaria, mai ales prin capacitatea sa de depozitare (de 67 TWh), de peste două ori mai ridicată decât cea din România (de 32 GWh) și rețeaua de conducte care o traversează, este un adevărat hub pentru Europa Centrală și de Est.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Parlamentul, Palatul Cotroceni și Palatul Victoria sunt exceptate de la autorizarea privind securitatea la incendiu. Trebuie, în schimb, autorizate apartamente și camere de închiriat. Modificări și la spații comerciale și depoziteTransgaz nu este singura companie care a demarat procesul de a se licenția ca trader pe piețe vecine.
Dacă în cazul Transgaz nu poate fi vorba de operațiuni comerciale (care de altfel sunt interzise OTS-urilor de legislația europeană), în cazul Romgaz scopul licențierii este unul exclusiv comercial.
În prezent, pe lângă traderii internaționali care activează și în România, extrem de activă pe piețele din regiune este și divizia de trading a OMV, principalul acționar al OMV Petrom, care se ocupă de achiziționarea de gaze inclusiv pentru compania din România.