Consumul mondial de petrol a continuat să crească în al doilea trimestru din 2024, dar într-un ritm mai lent decât anul trecut, în special din cauza încetinirii construcțiilor și industriei în China, afirmă Agenția Internațională pentru Energie (AIE) în raportul său lunar citat de boursorama.com.
„Cererea mondială ar trebui să crească cu mai puțin de 1 milion de barili pe zi în 2024 și 2025”, ceea ce este sub tendința de creștere de dinainte de pandemie, prognozează AIE, menținându-și practic neschimbate previziunile din iulie, arată G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru 2024 în ansamblu, AIE estimează un consum mondial de 103,06 milioane de barili pe zi, față de 102,09 mbpd în 2023 și 100,6 mbpd în 2019.
Pe continente, Europa este singurul continent pe care consumul de produse petroliere ar urma să scadă în 2024, la 14,1 milioane de barili pe zi, față de 14,25 mbd anul trecut și 15,1 mbd în 2019, înainte de pandemie, potrivit IEA.
America ar urma să consume 31,5 milioane de barili pe zi, față de 31,4 în 2023, iar consumul din Asia-Pacific ar urma să crească la 38,9 milioane de barili pe zi în 2024, față de 38,1 în 2023.
„Schimbări structurale” în China și în alte țări
În detaliu, deși consumul global al Chinei ar trebui să continue să crească în 2024 (la 16,8 milioane de barili pe zi, față de 16,5 în 2023 și 14,1 mbd în 209), AIE constată o încetinire în iunie pentru motorină și benzină nafta, „produse asociate industriei și construcțiilor”. Piața motorinei din China este afectată de creșterea proporției de vehicule grele de marfă care funcționează cu gaz natural lichefiat sau electricitate (baterii), notează AIE.
CITEȘTE ȘI Creștere ușoară a comenzilor noi din industria prelucrătoare„Vânzările acestor vehicule au fost mai puternice în China decât în orice altă economie, erodând treptat utilizarea motorinei”, subliniază raportul, adăugând că aceste noi tipuri de motoare vor fi economisit 500.000 de barili de petrol pe zi la finalul lui 2024.
„Potrivit centrului de date al industriei auto chineze, aproximativ 40% din vehiculele grele de marfă produse în China în prima jumătate a anului au fost alimentate cu gaze naturale și 6% cu baterii”, notează raportul.
„Aceste schimbări structurale adaugă presiune asupra consumului global de petrol”, adaugă raportul, care mai notează că vânzările de mașini electrice în China au crescut semnificativ în prima jumătate a anului, ajungând la o cotă de piață de „peste 50% în iulie”, potrivit Asociației Producătorilor de Automobile din China.
În restul lumii, consumul de petrol pentru toate produsele în Africa ar trebui să crească la 4,4 milioane de barili pe zi în acest an, față de 4,3 milioane anul trecut. În Orientul Mijlociu, consumul ar trebui să crească la 9,09 milioane de barili pe zi, comparativ cu 9,05 milioane de barili pe zi în 2023.