Public Power Corporation (PPC), cea mai mare companie energetică din Grecia, la care statul elen este cel mai mare acționar, cu peste 34% din capital, și care se află în curs de preluare a principalelor operațiuni din România ale italienilor de la Enel, a raportat un profit net de 181,5 milioane euro pe primul semestru al anului. Asta după ce, în S1 2022, compania suferise pierderi de 11,1 milioane euro.
Profitul înainte de taxe s-a ridicat, în primele șase luni ale anului, la 270,6 milioane euro, față de 1,9 milioane euro în S1 2022. Această evoluție vine ca urmare a vânzării integrale a participației deținute de PPC în subsidiara Metalignitiki către statul grec.
EBITDA recurentă s-a ridicat la 589,7 milioane euro, în creștere cu 160,4 milioane euro (37%) față de primul semestru al anului trecut.
Veniturile totale ale grupului PPC au scăzut cu 18,5% în prima jumătate a anului, de la 4,392 la 3,581 miliarde euro.
CITEȘTE ȘI Ungaria - Restricții de cantitate la cumpărare în magazine alimentare. LISTA limitărilor
În același timp, cheltuielile operaționale înainte de depreciere s-au redus cu 24,5%, de la 3,963 la 2,992 miliarde euro, în principal ca urmare a diminuării costurilor cu achizițiile angro de gaze și energie pentru furnizare către clienți, pe fondul scăderii consumului și prețurilor.
Pe de altă parte, în al doilea trimestru din 2023, profitul net al PPC a fost de 130,4 milioane euro, mai mic cu peste 25% decât cel din T2 2022 (174,6 milioane euro).
CITEȘTE ȘI Bursa de la București - din nou pe minus după ce Profit.ro a anunțat că Guvernul pregătește creșterea taxării la bursă
Cheltuielile de capital ale PPC au crescut cu 83% în ianuarie-iunie 2023, față de perioada similară a anului trecut, de la 244 la 448 milioane euro, și au vizat investiții în rețeaua de distribuție a electricității, în proiecte de producție de energie regenerabilă, precum și în noua centrală pe gaze naturale de 840 MW de la Alexandropoulis.
"Rezultatele financiare din primele șase luni reflectă performanța noastră semnificativ îmbunătățită față de aceeași perioadă a anului trecut, cu o creștere a rentabilității operaționale, dar și cu investiții în tehnologii mai curate, proiecte de digitalizare și modernizarea rețelei de distribuție. Continuăm evoluția, precum și implementarea planului nostru strategic de business, atât organic, cât și prin colaborări. În Grecia, am lansat recent o licitație pentru selectarea unui contractor EPC (Engineering, Procurement, and Construction - Inginerie, Procurare și Construcție), pentru construcția de proiecte de cca. 450 MW în total, am participat la licitația pentru proiecte de stocare a energiei de 100 MW și am obținut autorizații de mediu și termene de racordare pentru proiecte de 890 MW.
În prezent, avem proiecte de energie regenerabilă de 1,6 GW, aflate în funcțiune sau în fază de construcție, ceea ce corespunde cu aproximativ 30% din ținta noastră de 5GW pentru 2026. În România, una dintre piețele strategice în care dorim să creștem, am semnat recent un acord pentru achiziția unui parc eolian cu o capacitate totală de 84 MW, în regiunea cu cel mai mare potențial eolian din țară. În ceea ce privește relația cu clienții, suntem determinați să le îmbunătățim experiența în toate punctele de contact, prin furnizarea de servicii și produse noi.
În sectorul mobilității electrice, la doi ani de la lansarea DEI Blue, am depășit 1.600 de puncte de încărcare în Grecia, având cea mai mare rețea din țară. Modelul nostru de afaceri integrat, cu prezență în producția, distribuția și furnizarea de energie electrică, servește ca un scut împotriva provocărilor macro și, în același timp, ne permite să maximizăm oportunitățile tranziției energetice.
Pentru 2023, ne menținem ținta de 1,2 miliarde euro pentru EBITDA recurentă, până la final de an, și continăm implementarea planului strategic și misiunea de a deveni lider de piață în Europa de Sud-Est", spune Georgios Stassis, Președinte și CEO al Grupului PPC.
Compania a anunțat că, pe 18 iulie, Consiliul de Administrație a aprobat o emisiune de obligațiuni fără garanții în valoare de 485 milioane euro cu maturitate de 5 ani, banii împrumutați urmând a fi folosiți inclusiv pentru finanțarea parțială a achiziției operațiunilor Enel din România. Aranjorul emisiunii este Piraeus Bank, iar cumpărătorii inițiali ai bondurilor sunt bănci grecești, relevă datele analizate de Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Guvernul pregătește majorarea deficitului bugetar la rectificare. Cei mai mulți bani, ceruți de Transporturi. Delegație spre Bruxelles pentru renegocierea PNRR - surse
PPC anunțase anterior că, din prețul total de achiziție de 1,26 miliarde euro, suma de 800 milioane euro va proveni din împrumuturi, din care 485 milioane euro dintr-un credit pe 5 ani de la bănci grecești și 315 milioane euro dintr-o facilitate-punte contractată prin intermediul unor bănci internaționale.
În ultima parte a lunii trecute, PPC a anunțat că s-a înțeles cu grupul rus Lukoil pentru achiziția parcului eolian deținut de acesta în România.
Planurile privind România
Achiziția Enel România se aliniază strategiei PPC privind tranziția energetică, dar și planului grupului PPC de expansiune în Europa de Sud-Est. România este o piață importantă din punct de vedere strategic pentru PPC, din prisma accesului la finanțare UE prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și Fondul pentru Modernizare, ceea ce vine în completarea planurilor de dezvoltare ale grupului.
PPC își propune să continue și să dezvolte ceea ce Enel a construit în ultimii 18 ani în România în materie de energie verde, mobilitate electrică, portofoliu de clienți și servicii cu valoare adăugată, și intenționează să investească în dezvoltarea operațiunilor locale. Odată cu finalizarea achiziției Enel,
Grupul PPC va depăși capacitatea instalată de 11,8 GW și va deservi 8,8 milioane de clienți, pe mai multe piețe, cu aproximativ 39 TWh de energie electrică furnizată, 77 TWh distribuiți și peste 24 TWh generați, în timp ce baza reglementată a activelor (Regulated Asset Base) va ajunge la 4,15 miliarde de euro.