Cota de impunere a impozitului pe veniturile suplimentare obținute de producătorii interni de gaze naturale ca urmare a dereglementării prețurilor de vânzare va fi majorată de la 60% la 80% în situația în care prețul de vânzare depășește 85 lei/MWh, cota de 80% urmând să fie aplicată la veniturile suplimentare obținute din diferența dintre prețul practicat și pragul de 85 lei/MWh.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Toate documentele menționate în acest articol pot fi furnizate, la cerere trimisă pe [email protected], abonaților Profit Insider
În plus, acest impozit, introdus inițial în 2013 pe o perioadă de un an, care a fost prelungită de atunci în fiecare an cu câte încă 12 luni, va deveni o taxă permanentă, fără limită de aplicare în timp, potrivit amendamentelor aprobat recent de către Comisia de Industrii a Camerei Deputaților la OG nr. 7/2013 prin care Guvernul Ponta a introdus impozitul.
Amendamentele au fost introduse de Comisie în raportul la proiectul de lege de aprobare a ordonanței din 2013 și urmează acum ca plenul Camerei Deputaților, cameră decizională, să se pronunțe prin vot asupra draftului de act normativ.
CITEȘTE ȘI SUA ar putea extinde interdicția vizând laptopurile în cabinele avioanelor la 71 de aeroporturi, inclusiv din Europa"Impozitul (...) se calculează prin aplicarea unor procente de 60% și, respectiv, de 80% din veniturile suplimentare (...), din care se deduc redevențele aferente acestor venituri, precum și investițiile în segmentul upstream. Procentele de calcul al impozitului sunt: a) 60% din venitul suplimentar pentru prețurile de până la 85 lei/MWh inclusiv; b) pentru prețurile ce depășesc 85 lei/MWh se aplică un procent de 80% la venitul suplimentar obținut din diferența dintre 85 lei/MWh și prețul practicat", este una din modificările aprobate de deputații din Comisia de Industrii. În prezent, această cotă de impunere este unică, de 60%.
De asemenea, a fost eliminată prevederea potrivit căreia impozitul "se aplică pentru veniturile suplimentare obținute până la data de 31 decembrie 2017, inclusiv", ceea ce înseamnă că suprataxa devine permanentă.
Încă din 17 mai, Profit.ro a scris în exclusivitate despre intenția autorităților de a majora și permanentiza acest impozit. Potrivit unui document guvernamental, scopul acestor modificări este "evitarea posibilității ca producătorii de gaze să profite de lipsa unei piețe centralizate mature, unde prețul să se formeze transparent și nediscriminatoriu".
Același document releva că Guvernul intenționează să promoveze anul acesta în august un proiect de act normativ privind supraimpozitarea profiturilor rezultate din exportul de resurse naturale extrase din România, promisiune inclusă în programul de guvernare al coaliției PSD-ALDE.
CITEȘTE ȘI STUDIU Realitatea Virtuală ar putea deveni o industrie de 5 miliarde de dolari până în anul 2021 în SUA"În ceea ce privește impozitarea profitului, o restabilire a echității considerăm noi că reprezintă impozitarea suplimentară a profiturilor obținute din extracția de resurse naturale și neprelucrate în România, cu cel puțin 20%, prin adoptarea noii legi a redevențelor, cel târziu la finalul anului 2017", se menționează în programul respectiv.
Odată cu noua lege a redevențelor, în care ar urma să fie inclusă și suprataxarea exporturilor, impozitul pe veniturile suplimentare obținute de producătorii din dereglementarea prețurilor l gaze ar urma să fie abrogat. Pe partea de gaze naturale, însă, acest lucru nu se va întâmpla timp de mai mulți ani, până când investițiile în infrastructura de transport care să permită fizic și tehnic exporturile nu vor fi finalizate și până nu va începe exploatarea zăcămintelor offshore de gaze din Marea Neagră și a altor resurse noi, care să majoreze producția internă de gaze la niveluri care să permită exporturile.
În urma modificării în acest sens a legislației, de la 1 aprilie 2017 Guvernul nu mai stabilește prețul cu care producătorii locali de gaze își vând furnizorilor producția destinată consumatorilor casnici, acesta fiind liberalizat și stabilit exclusiv prin cerere și ofertă. Astfel, a fost eliminată distincția între producția internă destinată casnicilor și cea pentru consumatorii industriali, al cărei preț fusese liberalizat încă din 2014, iar producătorii nu mai sunt obligați să pună la dispoziție cu prioritate furnizorilor cantitățile necesare acoperirii consumului populației. În schimb, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) continuă să țină sub control prețul final la gaze pe care consumatorii casnici îl achită furnizorilor, prețul respectiv fiind în continuare unul fix și reglementat, stabilit de Autoritate.
Engie România, fosta GDF Suez România, controlată de grupul francez omonim, una dintre cele două companii care domină industria locală de distribuție și furnizare de gaze naturale, a înregistrat în bilanțul său pe 2016 un provizion în valoare de 32 milioane lei pentru a se proteja de perspectiva majorării în 2017 a prețului de achiziție de către furnizori de la producători a gazelor destinate populației, ca urmare a liberalizării acestui preț, fără ca aceste eventuale majorări să poată fi "pasate" mai departe în prețurile finale percepute clienților casnici, potrivit unui document recent al companiei.