Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, a finalizat cu succes procedura angajantă de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor naturale care ar urma să fie extrase din perimetrele Midia și Pelican din Marea Neagră, la care concesionar principal și operator este compania americană Black Sea Oil&Gas, controlată de gigantul asset management Carlyle Group. Testarea a fost necesară pentru începerea proiectului de construire a conductei Vadu-Grădina, care va prelua de la țărm gazele extrase din cele două perimetre offshore.
Astfel, Transgaz a primit o cerere angajantă de capacitate incrementală pentru punctul de intrare în sistemul național de transport al gazelor preconizat a fi creat în zona localității Vadu, județul Constanța, în scopul preluării gazelor naturale din Marea Neagră.
Valoarea totală cumulată a capacității de transport rezervate în cadrul procedurii de testare, pe o perioadă de 14 ani (februarie 2021- octombrie 2035), s-a ridicat la puțin peste 69 milioane MWh, peste pragul minim stabilit de Transgaz, de 63,768 milioane MWh, pentru justificarea economică a investiției în proiectul conductei Vadu-Grădina.
Sursă: Transgaz
"Valoarea cumulată pe toată perioada ofertată a capacității alocate este de 69.050.640 MWh, mai mare decât pragul minim de 63.768.696 MWh. Valoarea cumulată a angajamentelor solicitantului desemnat câștigător este de 139.839.830 lei, cu 10.776.040 lei mai mare decât valoarea minimă cumulată a angajamentelor solicitantului, asociată capacității incrementale incluse în nivelul de ofertă din cadrul acestei proceduri (129.063.610 lei)", a transmis Transgaz.
Potrivit sursei citate, procentul de rezervare depășește 90% doar pentru primii 4 ani ai perioadei, după care scade progresiv, până la doar 1,77% în ultimul an.
"Ca urmare, SNTGN Transgaz SA anunță că procesul de rezervare de capacitate incrementală în punctul preconizat de intrare în SNT din Marea Neagră – PM Vadu – Etapa Angajantă s-a încheiat cu succes", menționează operatorul.
Sursă: Transgaz
Viitoarea conductă destinată preluării gazelor care vor fi extrase din perimetrele offshore Midia și Pelican va pleca de la țărmul mării, de la Vadu, și va urma după aceea traseul Corbu – Săcele - Cogealac - Grădina. Lucrările sunt preconizate să înceapă anul viitor, conducta urmând să fie pusă în funcțiune în 2021. Noul gazoduct va conecta sistemul național de transport cu conducta internațională Tranzit 1 Isaccea-Negru Vodă, prin care sunt trimise în Bulgaria gazele rusești care tranzitează România venind din Ucraina.
Potrivit Transgaz, noua conductă, în lungime de peste 24 kilometri, va crea o sursă alternativă la Gazprom de alimentare cu gaze a Bulgariei, va crește securitatea în aprovizionare a consumatorilor români și siguranța în exploatare a sistemului național de transport și va permite exportul gazelor din Marea Neagră către statele din Europa Centrală.
Sursa citată arată că unul din obiectivele proiectului este "îmbunătățirea aprovizionării cu gaze a diferitelor zone aferente sistemului național de transport, mai ales pe timpul iernii când, datorită temperaturilor scăzute, cresc consumurile (debitele consumate) și scade presiunea în sistem". Valoarea estimată a investiției este de circa 9 milioane euro. În aceeași zonă, la Vadu, Black Sea Oil and Gas vrea să construiască o stație de tratare a gazelor.
Sursă: Transgaz
La începutul verii, Transgaz a anunțat că a finalizat cu succes procedura angajantă de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor naturale care ar urma să fie extrase din perimetrul offshore Neptun Deep din Marea Neagră, concesionat de ExxonMobil și OMV Petrom. Atunci, valoarea totală cumulată a capacității de transport rezervate, pe o perioadă de 15 ani (iulie 2021- octombrie 2036), s-a ridicat la 1,278 miliarde MWh, puțin peste pragul minim stabilit de Transgaz, de 1,277 miliarde MWh, pentru justificarea economică a investiției în proiectul celeilalte conducte menite să preia de la țărm gazele din Marea Neagră, Tuzla-Podișor
În martie anul trecut, Comisia Europeană a adoptat un Regulament care prevede că producătorii și furnizorii de gaze naturale potențial beneficiari ai proiectelor de extindere a conductelor magistrale trebuie să garanteze operatorilor de transport că își vor recupera investițiile în extindere din creșterea cantităților de gaze transportate și că nu vor fi obligați să majoreze în acest scop tarifele de transport, ca urmare a cererii insuficiente. Regulamentul a fost preluat în legislația românească printr-un ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), iar Transgaz a elaborat o procedură privind rezervarea de capacitate în acest scop.
Ordinul ANRE și procedura Transgaz introduc noțiunea de "capacitate incrementală" de transport de gaze naturale, definită ca "o posibilă creștere viitoare, prin intermediul unor proceduri bazate pe piață, a capacității tehnice existente sau o posibilă capacitate nouă creată acolo unde în prezent nu există niciuna, care poate fi oferită pe baza unor investiții în infrastructura fizică de transport și care poate fi alocată ulterior, sub rezerva obținerii de rezultate pozitive la testul economic, în punctele existente de intrare/ieșire în/din sistemul național de transport (SNT) sau prin crearea unor noi puncte de intrare/ieșire în/din SNT".
CITEȘTE ȘI Utilizatori Facebook, vizați de o nouă campanie de tip phishing. Referire la accidente graveÎn martie, prima tentativă de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor naturale care ar urma să fie extrase din perimetrele offshore concesionate în Marea Neagră de compania petrolieră Black Sea Oil & Gas s-a soldat cu un eșec, cererile de rezervare de capacitate de transport pe eventuala noua conductă care ar urma să fie construită pentru a prelua respectivele gaze de la țărm prin viitorul punct de intrare din zona localității Vadu și să le introducă în sistemul național nerespectând cerințele Transgaz.
Black Sea Oil and Gas este deținută de Carlyle International Energy Partners, ce face parte din The Carlyle Group, unul dintre cele mai mari grupuri de investiții din lume. Acesta a finalizat în 2015 preluarea operațiunilor din România ale companiei petroliere canadiene Sterling Resources prin intermediul societății Black Sea Oil & Gas.
Portofoliul de concesiuni al companiei este alcătuit din trei perimetre deținute în platforma continentală a Mării Negre, având o suprafață totală de 5.000 km pătrați: XIII Pelican, XV Midia (Mică Adâncime) și EX-25 Luceafărul, care conțin descoperirile de gaze Ana, Doina, Luceafărul și Eugenia. Prețul tranzacției dintre Carlyle și Sterling s-a ridicat la 42,5 milioane de dolari.