O echipă de comisari ANPC se va ocupa strict de sectorul energetic, după ce au fost descoperite probleme care prejudiciau grav interesele consumatorilor, în contextul liberalizării pieței, a scris, miercuri, pe Facebook, Sorin Susanu, comisar-șef pentru regiunea Brașov în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
"Ținând cont de faptul că de la 1 ianuarie 2021 se liberalizează piața energiei electrice, comisarii din cadrul C.R.P.C. R.C. (Brașov) au demarat de câteva luni controale în vederea evitării practicilor înșelătoare din partea agenților economici care vor vinde energie și, din păcate, au fost descoperite probleme care prejudiciau grav interesele consumatorilor, motiv pentru care au fost aplicate atât sancțiuni importante, dar și măsuri de remediere a deficiențelor. Am început să primim sesizări referitoare la diferite nereguli în acest domeniu și se pare că pot exista încă practici comerciale incorecte, motiv pentru care am decis ca la nivelul C.R.P.C. R.C. (Brașov) să se constituie o echipă de comisari care se vor ocupa doar de acest domeniu și vor coordona activitatea comisarilor din județele subordonate desemnați să desfășoare activități similare", a scris Susanu.
Comisarii special desemnați analizează modul în care furnizorii de energie electrică au informat consumatorii referitor la ofertele lor, verifică eventualele practici comerciale incorecte, potențialele clauze abuzive din contractele acestora cu persoanele fizice, modul în care oferă acces consumatorilor la informațiile de interes, precum și posibilitatea în care consumatorii pot intra în legatură directă cu reprezentanții societăților, scrie Agerpres.
CITEȘTE ȘI Darius Dumitru Meșca, Directorul General al Electrica Furnizare: Vom continua procesul de transformare. Suntem un partener solid al consumatorului și în piața concurențială"Este extrem de important ca fiecare consumator să poată fi informat corect și complet, dar, conform unor sesizări, în unele cazuri, acest lucru este imposibil; spre exemplu, un consumator ne-a sesizat faptul că a încercat sa contacteze telefonic în mod repetat agentul economic care îi furnizează energie, dar, chiar dacă a așteptat și peste o ora la telefon, nimeni nu a răspuns", a arătat Susanu.
El a atașat o poză în care se vede că un consumator a așteptat la telefon o oră și 14 secunde, după ce a apelat numărul 021 9977, numărul de informații al companiei Enel.
"O altă potențială problemă semnalată de consumatori este aceea că unii dintre ei nu vor putea să-și aleagă oferta dorită, deoarece au cumpărat locuințe în ansambluri rezidențiale care nu au realizat branșamente individuale pentru fiecare apartament și, în consecință, dezvoltatorul va alege ce ofertă dorește, iar consumatorul final va trebui să-i plătească acestuia", a mai scris Susanu.
Acesta îi roagă pe consumatori să trateze situația cu maximă seriozitate, să solicite oferte și să le studieze cu mare atenție, ținând cont de faptul că au dreptul legal de a solicita un model al contractului pe care să-l analizeze eventual cu un specialist, înainte de a semna respectivul angajament.
"Recomand să nu se semneze niciun contract înainte de a fi citit în integralitate și doar după ce au fost înțeleși toți termenii acestuia", spune oficialul ANPC.
Potrivit acestuia, cu toate că Guvernul României oferă, prin intermediul ANPC, posibilitatea de consiliere gratuită a agenților economici dacă aceștia doresc, până in momentul de față, la nivelul regiunii pe care o reprezintă nu a existat nicio solicitare în acest sens din partea societăților care furnizează energie.
"Motiv pentru care putem lua în calcul că aceștia consideră că au cunoștință despre toate prevederile legale și nu dorim să luam în calcul faptul că nu au dorit să ne consulte tocmai pentru a nu descoperi anumite probleme, deoarece, dacă aceste probleme există, ele vor fi cu siguranță analizate de instituția noastră", a conchis reprezentantul ANPC.
De la 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică va fi complet liberalizată.