Insuficiența spațiilor de depozitare a țițeiului și produselor petroliere pe teritoriul României face ca o bună parte din stocurile constituite în mod obligatoriu, potrivit legislației în vigoare, să fie ținute în străinătate, neputând fi accesate imediat în caz de nevoie, iar starea precară a infrastructurii feroviare românești, la care se adaugă aglomerarea traficului pe calea ferată ca urmare a fluxurilor de mărfuri dinspre și către Ucraina, întârzie și mai mult tranzitul, se arată într-un document de poziție elaborat de Confederația Patronală Concordia.
″România și Luxemburg sunt singurele țări unde stocurile obligatorii sunt deținute numai de operatorii economici, cu posibilitatea de delegare externă a stocurilor de până la 50% din obligația anuală, datorită lipsei spațiilor de depozitare pe teritoriul României. Acest lucru are un impact direct asupra securității energetice, neavând siguranța accesării imediate a acestora în caz de urgență, cum prevede legislația europeană″, se menționează în document.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit sursei citate, pentru anul în curs, obligația totală de stocare prevăzută de legislația românească se ridică la 1,55 milioane tone, din care două treimi țiței (circa 1,1 milioane tone) și minimum o tremie benzină, motorină și jet (aproximativ 550.000 tone).
″Soluția pe termen lung este ca România să își întărească sistemul logistic și de depozitare pe Entitatea Centrală de Stocare, care va răspunde atât pe partea de securitate energetică, cât și cerințelor de reglementare europeană În al doilea rând, este importantă transparența în ceea ce privește efectuarea operațiunilor încărcare-descărcare produse petroliere″, notează organizația.
Potrivit unui proiect de lege aprobat deja de Guvern, în România ar putea fi înființată o așa-numită entitate centrală de stocare de țiței și produse petroliere, fie sub forma unei asociații, prin asocierea dintre statul român, reprezentat de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (ANRSPS) sau alt organ al administrației publice de specialitate, la propunerea Ministerului Energiei, și unul sau mai mulți operatori economici care au calitatea de titular al obligației de stocare, până la data de 30 iunie 2023, fie ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului.
Confederația mai arată că previziunile pentru anii următori, până în 2030, indică o creștere a consumului de carburanți al României, starea pieței la nivel mondial urmând a fi puternic afectată de sancțiunile impuse Rusiei.
Sursă: Confederația Patronală Concordia
Din 5 decembrie intră în vigoare embargoul UE pe țițeiul rusesc, iar din februarie anul viitor nu vor mai fi premise nici importurile de produse petroliere din Federația Rusă.
″În prezent, există o singură linie care asigură încărcarea trenurilor cu produse petroliere pentru toți operatorii economici și nu beneficiază de o procedură clară în ceea ce privește prioritizarea încărcării acestora. Având în vedere contextul generat de situația din Ucraina, menționăm că operațiunile de încărcare cu destinație Ucraina sunt prioritare, iar pentru ceilalți operatori se așteaptă decizia ACFR, care generează întârzieri de câteva zile în ceea ce privește încărcarea cantităților necesare lunare. În plus, față de cele menționate, se adaugă și alți factori care pun în dificultate tranzitul trenurilor de marfă pe teritoriul României, cum ar fi calitatea infrastructurii feroviare, restricțiile de viteză datorate lipsei investițiilor din sectorul de transport feroviar, frecvența scăzută a locomotivelor, creșterea numărului de transporturi umanitare de marfă spre Ucraina, fluxurile de transport dinspre și către Ucraina și în țările învecinate, care supraaglomerează traficul feroviar, lipsa personalului și a locomotivelor″, se mai afirmă în document.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Liviu Dragnea, trimis în judecată de DNA în dosarul Tel DrumOrganizația profesională mai spune în analiza sa că, în 2019–2021, România, pe lângă producția locală a celor 3 rafinării locale (Brazi, Petromidia și Petrotel), a importat între 1 milion si 2,4 milioane de tone de motorină anual pentru necesarul domestic și exporturi regionale, în principal din Federația Rusă, dar și din țările producătoare din Mediterana.
″În mod curent, dar și în caz de opriri neplanificate ale rafinăriilor locale, aprovizionarea României cu motorină depinde semnificativ de importurile regulate de motorină, de infrastructura de import necesară (Oil Terminal, infrastructura CFR, CFR Marfă și ceilalți operatori CF din România) și implicit de geopolitica și sancțiunile din zona Mării Negre. De asemenea, investițiile suplimentare și dezvoltarea unor potențiale proiecte sunt dependente de modernizarea și extinderea infrastructurii, astfel încât să poată susține nu doar transportul produselor petroliere, dar să ofere posibilitatea și altor dezvoltării de terminale de stocare, instalații producție bitum etc″, scrie în document.
CITEȘTE ȘI Fundația Gates promite 1,2 miliarde de dolari pentru eradicarea poliomielitei la nivel mondialReducerea producției domestice de țiței (din declinul natural al zăcămintelor) va crește gradual volumele importate de țiței de la 7 milioane tone pe an in 2020 la 11 milioane tone pe an, crescând semnificativ dependența României față de importurile de țiței, de infrastructura de import țiței (Oil Terminal si Conpet), dar și, implicit, de geopolitica Mării Negre.
România transportă și distribuie 100% din produselor petroliere rafinate pe calea ferată și rutier. Importurile și exporturile de produse petroliere se realizează prin Oil Terminal și alte terminale maritime la Marea Neagră. Pentru asigurarea capacității de import, transport, stocare de energie și a sistemelor de rezervă sunt necesare măsuri noi pentru modernizarae și menținerea capacităților/infrastructurii adecvate de import/transport țiței și motorină, cu investiții la Oil Terminal, CFR Infrastructură, CFR Marfă.
CITEȘTE ȘI LEGE Schimbări în Codul Muncii: Salariații vor avea dreptul la un nou concediu și chiar să absenteze de la muncă. Program individualizat de muncă, inclusiv cu tele-muncă″Suntem conștienți de faptul că orice investiție în infrastructură are un ciclu de implementare complex, însă având în vedere contextul pandemic și criza din Ucraina, considerăm că sunt necesare măsuri urgente care să contribuie la fluidizarea rutelor utilizate în scopul transporturilor de marfă, echilibrând astfel fluxurile de import și export, prin acțiuni de control și monitorizare, mărirea capacității de tranzit a sistemului feroviar și optimizarea rețelei ,prin mărirea capacității de tracțiune, a numărului de locomotive și de personal. De asemenea, politica Uniunii Europene în domeniul feroviar include măsuri legislative care privesc deschiderea pieței feroviare europene și aspecte care țin de interoperabilitate și siguranță″, conchide documentul.
Confederația Patronală Concordia reprezintă 16 dintre cele mai importante sectoare ale economiei naționale și este partener de dialog social, fiind reprezentativă la nivel național. Cu o contribuție de peste 26% din PIB și un total de peste 330.000 de angajați în aproape 2.000 de firme mari și mici, cu capital străin și autohton, Concordia este singura organizație din România membră în BusinessEurope, Organizația Internațională a Angajatorilor (IOE) și Business at OECD (BIAC).