Ministerul Transporturilor a solicitat 200 milioane lei, din Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziția Guvernului, pentru a majora cu acești bani capitalul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, iar aceasta, la rândul său, să îi injecteze în capitalul filialei Electrificare CFR SA, care asigură ca furnizor o bună parte din consumul de electricitate al operatorilor feroviari. Scopul este ca Electrificare CFR SA să nu intre în incapacitate de plată din cauza scumpirilor galopante din piața angro de energie, dar și a întârzierii cu care i se decontează de către Ministerul Energiei diferențele dintre prețurile cu care compania achiziționează curent electric din piață și cele plafonate aplicate clienților, relevă date analizate de Profit.ro.
La jumătatea anului, Electrificare CFR SA deservea ca furnizor un număr total de 1.238 de locuri de consum, din care 892 ale clienților noncasnici mici și 346 ale clienților noncasnici mari. În total, în primele 6 luni din 2022, compania a furnizat în total consumatorilor săi o cantitate de electricitate de circa 347.000 MWh.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Electrificare CFR SA a terminat primul semestru cu profit net de 8,2 milioane lei, la venituri totale de 371,7 milioane lei.
″Începând cu semestrul II al anului în curs, SC Electrificare CFR SA întâmpină dificultăți foarte mari în desfășurarea activității de furnizare a energiei electrice, care au fost generate de mai multe cauze. Piața de energie electrică este caracterizată în această perioadă de un deficit foarte mare de ofertă și, de aici, o creștere abruptă, cu atingerea unor niveluri istorice ale prețurilor la energie, cu peste 300% mai mari comparativ cu prețurile de tranzacționare înregistrate în prima parte a anului″, se arată într-un document al Ministerului Transporturilor.
Potrivit sursei citate, furnizorii consacrați în piață ofertează, în cadrul ședințelor de tranzacționare, prețuri care au atins niveluri istorice și nu pot fi concurați, având în vedere disponibilitățile financiare limitate ale Electrificare CFR SA.
″Contractele de furnizare în derulare prevăd aplicarea unei cote de profit în cuantum de 1,24% care reprezintă o valoare fixă de 13,03 lei/MWh. Astfel, SC Electrificare CFR SA nu dispune de capitalul de lucru necesar desfășurării activității de furnizare în condițiile de piață actuale. Creșterea prețului mediu ponderat al contractelor de achiziție a energiei electrice la termen începând cu semestrul II al anului 2022, cu 56%, respectiv de la 538 lei/MWh, cât a fost în luna iunie 2022, la 840 lei/MWh începând cu luna iulie 2022, contribuie foarte mult la dezechilibrarea fluxului normal de cash-flow pentru susținerea activității, prin derularea calendarului de emitere a facturilor și respectiv al efectuării plăților în conformitate cu prevederile contractelor de furnizare a energiei electrice în vigoare″, se afirmă în document.
CITEȘTE ȘI Ceașca zilnică de cafea devine tot mai scumpă. Poate ajunge aproape un luxDe exemplu, pentru emiterea facturii de avans pentru luna septembrie 2022, prețul de referință pentru calculul prețului mediu ponderat, în cuantum de 75%, a fost cel din luna iunie 2022.
″Scadența acestor facturi este la data de 20 august 2022 și astfel obligațiile de plată în avans către furnizorii SC Electrificare CFR SA, pentru energia electrică livrată începând cu data de 1 septembrie 2022 și care trebuie achitate cu trei zile înainte, sunt în pericol de a nu fi onorate datorită acestei creșteri a prețului de achiziție al energiei″, afirmă ministerul.
CITEȘTE ȘI FOTO Noile tramvaie de la Arad, expuse în București la Salon. Când vor ieși pe traseuAcesta mai spune că prima formă a legislației de plafonare a prețurilor la energie, cea care s-a aplicat în perioada 1 noiembrie 2021 – 30 martie 2022, a avut o influență semnificativă asupra situației financiare a companiei, pentru compensarea prețului energiei electrice furnizată clienților finali noncasnici din sistemul feroviar fiind depuse cereri de către un număr de opt operatori de profil cu capital privat având calitatea de IMM-uri, cu un cuantum al decontărilor de 3,46 milioane lei, corespunzător lunilor de consum noiembrie și decembrie 2021, respectiv ianuarie 2022, pentru care au fost înaintate documentele în vederea aplicării schemei de compensare. De la Ministerul Energiei, însă, Electrificare CFR SA a primit sumele cuvenite pentru un număr de doar trei operatori de transport feroviar, având un cuantum total de 1.754.500 lei, potrivit documentului.
Un impact și mai mare a avut celebra de acum OUG nr. 27/2022, adică noua legislație a plafonării, aplicată din 1 aprilie.
CITEȘTE ȘI Cum "se umple" Germania de muncitori români și de moldoveni cu cetățenie română″Începând cu luna de consum iulie 2022, pentru care calculele finale de decontare vor fi efectuate în ultima decadă a lunii septembrie 2022, prețul final facturat va depăși cu mult plafonul impus de OUG nr. 27/2022, de 1 leu/kWh, din estimările SC Electrificare CFR SA, având în vedere prețul mediu ponderat al contractelor la termen, rezultatele activității desfășurate în Piața pentru Ziua Următoare, precum și posibilele decontări ale Pieței de Echilibrare, acest preț putând să atingă valoarea de 1,6 lei/kWh, TVA inclus″, spune Ministerul Transporturilor.
Instituția susține că, având în vedere dificultățile majore întâmpinate în desfășurarea activității curente, generate de situația actuală din piața de energie electrică și pe fondul lipsei unui capital de lucru corespunzător, ar fi pusă în mare pericol desfășurarea activității de furnizare a Electrificare CFR SA. În plus, eventualele întârzieri în decontarea sumelor rezultate din aplicarea prevederilor OUG nr. 27/2022 ar risca să aducă compania în incapacitate de plată, ceea ce ar conduce la sistarea livrărilor de energie electrică în contractele de achiziție, rezilierea acestor contracte pentru neplată, plus obligativitatea de plată a unor despăgubiri de circa 42 milioane lei și anularea licenței de furnizare.
CITEȘTE ȘI Porsche și-a depășit părintele″În această nedorită situație, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA administratorul infrastructurii feroviare publice, având și calitatea de distribuitor al rețelei, va fi obligată la luarea tuturor măsurilor corespunzătoare pentru a asigura alimentatea consumatorilor rețelei de contact feroviare de la Furnizorii de Ultimă Instanță (FUI) care vor fi desemnați lunar de către ANRE. Prețurile aprobate lunar de ANRE pentru FUI sunt cu mult mai mari decât prețurile furnizorului SC Electrificare CFR SA, iar diferențele care revin spre decontare Ministerului Energiei, raportate la plafonul impus de OUG nr. 27/2022 de 1 leu/kWh, sunt de 4 sau 5 ori mai mari″, argumentează Ministerul Transporturilor.
Conform acestuia, cei 200 de milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară destinați Electrificare CFR SA vor contribui inclusiv la ″menținerea siguranței circulației pe calea ferată″, iar compania-mamă CFR să nu va fi nevoită să-i trimită pe operatorii feroviari în portofoliul de clienți al FUI.