CONFESIUNI DE AFACERI Omul care și-a crescut afacerile de turism în pandemie, deși și-a permis să refuze clienții care i s-au părut agramați sau dubioși. Acceptă în schimb câini și pisici

CONFESIUNI DE AFACERI Omul care și-a crescut afacerile de turism în pandemie, deși și-a permis să refuze clienții care i s-au părut agramați sau dubioși. Acceptă în schimb câini și pisici
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 4 sep 2020

Cu toate că turismul a fost unul dintre cele mai afectate domenii în ultimele luni, din cauza pandemiei de Covid-19, un român și-a crescut cu 20% afacerea din turism în acea perioadă, cu toate că și-a permis să refuze toți clienții care nu vorbeau sau nu scriau corect, acceptă întotdeauna câinii și pisicile. Mai mult decât atât, cererea a fost atât de mare încât nu a putut onora în jur de 50% dintre cererile primite în această vară.

Bucureșteanul Răzvan Păduraru e corporatist de 17 ani, pentru că încă din primul an de facultate s-a angajat la o firmă de leasing. Cu toate acestea, a cochetat mereu cu ideea să-și deschidă un business al său în care să se retragă după o anumită vârstă.

Urmărește-ne și pe Google News
CONFESIUNI DE AFACERI Adrian Cionca, antreprenorul de 31 de ani care câștigă 4 mil. euro pe an: \ CITEȘTE ȘI CONFESIUNI DE AFACERI Adrian Cionca, antreprenorul de 31 de ani care câștigă 4 mil. euro pe an: "Mi-am dorit atât de mult să fac bani, încât mersul la muncă e o mare bucurie"

De zece ani, lucrează la o companie din domeniul financiar, unde coordonează o echipă de vânzări din Divizia de Vânzări de Retail, iar majoritatea clienților sunt IMM-uri. În 2015, lui și soției le-a venit ideea să plece în vacanță cu autorulota, pentru că pe plajele din Turcia, unde veniseră să facă kitesurfing, văzuseră turiști cu autorulote și îi tenta ideea. Așa că, inițial, au început să căute o autorulotă de închiriat, dar nu au găsit una disponibilă, pentru că pe atunci ofertele erau extrem de limitate. Anul următor s-au gândit să-și cumpere ei o autorulotă, dar văzând cât costă, adică între 40.000 și 70.000 de euro, aflând ce înseamnă mentenanța și ce rate trebuie plătite, s-au gândit să o ia în leasing. Dar pentru că știau că nu pot pleca cu ea mai mult de 2-3 săptămâni pe an, și-au pus problema ce să facă cu ea în restul timpului, și atunci le-a venit ideea să o închirieze și pentru prieteni și cunoștințe. Așa au și făcut după ce în iulie, 2016, le-a venit prima autorulotă cumpărată pe o firmă cu care soția lui Păduraru administra o mică parcare în centrul Bucureștiului. 

CONFESIUNI DE AFACERI Omul care și-a crescut afacerile de turism în pandemie, deși și-a permis să refuze clienții care i s-au părut agramați sau dubioși. Acceptă în schimb câini și pisici

Au început să-și închirieze rulota cunoștințelor, din vorbă-n vorbă, iar ce s-a întâmplat în primul an a fost un test care a arătat că business-ul poate să devină serios. La finalul lui 2016, Răzvan Păduraru și soția am constatat că mai pot investi și în alte autorulote și au decis să facă un site, să investească în marketing și să angajeze un om care să se ocupe de igienizare și de preluarea autorulotelor. În paralel, s-au gândit să nu facă ceva extrem de simplu, cum e doar închirierea, și așa a apărut conceptul de Joy2Wander, care nu înseamnă doar închiriere, ci și consilierea clienților și branding. "Ne-am gândit ca toate autorulotele să le echipăm ca și cum noi, dacă am pleca mâine în vacanță, să nu trebuiască să ne luăm de acasă decât hainele, lenjeriile și prosoapele. Ele sunt echipate standard cu bucătărie, baie, toaletă, aer condiționat, sistem electric, sistem de gaz, paturi, frigider... Suplimentar am pus niște accesorii ca să nu trebuiască să le iei de acasă - veselă specifică autorulotei, accesorii de camping, marchiză ca să poți sta la umbră, suport de bicicletă, perne, pilote, echipe de igienizare, sistem de invertor ca să poți alimenta laptopul și telefonul la priză normală... Toate le-am echipat similar", a povestit Păduraru pentru Profit.ro.

În acest moment, Răzvan Păduraru operează zece autorulote sub brandul Joy2Wander, dintre care șapte sunt ale lui și trei le-a vândut unor clienți constanți, care pleacă periodic în astfel de vacanțe și care și-au dorit autorulota lor, dar au vrut ca în restul anului să le producă niște bani, ca să-și mai poată amortiza din investiție.

Ei plătesc leasingul, asigurările și mentenanța, iar costurile și le acoperă din închirieri. Antreprenorul vrea ca anul viitor să scoată pe piața franciza Joy2Wonder pentru cei care vor să își cumpere rulote, dar care vor să le echipeze și opereze după modelul său.

Păduraru povestește că în lunile de pandemie a interacționat cu oameni de la care nu se aștepta să meargă  în vacanțe cu rulota, pentru că nu erau genul de turiști dinamici, cu spirit de aventură. Dar unii turiști români, de teama infectării cu Covid-19, și-au dorit izolare chiar și în concedii, iar autorulota li s-a părut o opțiune tentantă. Din acest motiv, Răzvan Păduraru a avut în această vară cu 20% mai mulți clienți comparativ cu anul trecut. Pentru a putea face față cererii, în plină pandemie a mai cumpărat încă două autorulote, dar chiar și așa, în luna iunie, la final, terminase toate disponibilitățile până pe 10 septembrie, iar acum, de trei săptămâni, nu mai are nimic liber până pe 6 octombrie. În continuare primește cereri pe care nu le poate satisface. "Probabil că dacă aș fi avut în timpul sezonului încă 10 autorulote, le-aș fi închiriat și pe acestea până pe 31 august", crede Răzvan Păduraru.

CONFESIUNI DE AFACERI Omul care și-a crescut afacerile de turism în pandemie, deși și-a permis să refuze clienții care i s-au părut agramați sau dubioși. Acceptă în schimb câini și pisici

Pentru că în afara sezonului, din octombrie până în martie, cererea de autorulote scade dramatic, noile achiziții trebuie calculate bine, pentru că mentenanța mașinilor costă chiar și când stau în parcare. Cu toate acestea, Păduraru vrea ca în 2021-2022 să ajungă la 17 autorulote și spune că abia de la zece autorulote afacerea începe să intre pe profit și să nu trebuiască să vină cu bani de acasă. Până acum, recunoaște el, nu a putut trăi doar din business-ul ăsta. "Nici în următorii doi ani nu cred că vom putea trăi din doar din asta, pentru că din păcate, în România e un business nou, și dacă vrei să-l faci sănătos, trebuie să ai răbdare. Dacă le vinzi oamenilor ceva ce n-o să le placă, pe termen scurt faci poate mai mulți bani, dar pe termen lung s-ar putea să nu fie chiar atât de bine. Sunt mulți oameni care au auzit de noi de la prieteni, care ne-au recomandat. Unii vin și sunt dezamăgiți că nu mai avem să le închiriem, dar și refuzul acesta îl facem într-un mod politicos. Au fost și momente în care ne-am asumat niște costuri în plus, dacă ceva s-a stricat în rulotă. An de an avem cam 50% din clienți care se întorc. E varianta sănătoasă după care acest business poate crește", explică Păduraru, care estimează că la finalul acestui an, când va trage linie, va avea în jur de 250 de clienți.

În timpul verii, media de închiriere a unei autorulote e de 7-8 zile, iar în extrasezon - 3-4 zile. În sezon (15 iunie - 15 septembrie), costul de închiriere se ridică la 140 de euro pe zi, iar în restul anului scade la 100 de euro, sume în care sunt incluse asigurările Casco și RCA, taxele de drum și accesoriile.

Păduraru spune că pandemia a adus și plusuri pentru afacerea lui, dar și minusuri. În anii trecuți, dacă 60-65% dintre cei care închiriau rulote de la el plecau în afara țării, în țări precum Grecia, Italia, Franța, Norvegia, anul acesta 80% din oameni au plecat cu autorulota în vacanțe în România, pentru că s-au temut să mai iasă din țară sau nu au mai putut să o facă din cauza restricțiilor legate de pandemia de Covid-19. "A fost bine nu doar pentru că am avut mai mulți clienți, ci și pentru că făcându-se mai multe vacanțe în țară, că am descoperit niște locații mișto cu ajutorul oamenilor, pe care le putem promova și marketa mai departe, dar pe de altă parte au apărut niște costuri suplimentare cu mentenanța autorulotei. Pe drumurile din România, autorulotele se uzează mult mai tare decât în afara țării. Am exemplu concret a două autorulote luate în acea zi și în același an, una dintre ele cu care clienții au plecat 70% afară, iar alta a rulat mai mult în România. Cea din România a avut o serie de probleme pe care cealaltă nu le-a avut - șuruburi care cad, ornamente care se dezlipesc, kituri desprinse etc.", a explicat Răzvan Păduraru.

CONFESIUNI DE AFACERI Omul care și-a crescut afacerile de turism în pandemie, deși și-a permis să refuze clienții care i s-au părut agramați sau dubioși. Acceptă în schimb câini și pisici

El povestește că atunci când a făcut business-ul, a vrut să descopere România altfel și să vină, în același timp, și în sprijinul turiștilor cărora le place să călătorească mult, dar vor să ia cu ei și animalul de companie, lucru care nu e acceptat de majoritatea hotelurilor din țara noastră. "Descoperind ce înseamnă business-ul cu autorulote, ne-am dat seama că România nu e tocmai pregătită pentru genul ăsta de turism. Nu are nici drumuri bune și nici locații de campare", afirmă antreprenorul.

Clientul de autorulotă e, după cum spune Păduraru, în 90% din cazuri o persoană cu venituri medii și peste medii, cu copii, e un turist mai responsabil, care iubește mașina, dinamic, care vrea să facă lucrurile singur și nu ține cont de confort. Călătoria cu autorulota implică să faci singur o serie de lucruri, nu există confortul unui hotel, dar vine cu un plus de mobilitate, pentru că turistul își poate schimba planul oricând, dacă nu îi place locul, vremea sau vecinii. E un tursim pentru genul de oameni cărora le place aventura și pentru cupluri cu copii, pentru că cel mai repede se plictisesc într-un loc copiii, explică Păduraru. "Oamenii revin în proporție de 80% pentru copii. Pentru copii e o întreagă aventură, pentru că autorulota e o casă pe roți și pentru ei e o distracție maximă", mai spune el.

După ce termină programul la multinaționala pentru care lucrează, Răzvan Păduraru se ocupă de autorulote, iar asta înseamnă, în sezon, să stea conectat la afacere până după 11-12 noptea, dar le răspunde clienților la telefon la orice oră, pentru că indiferent ce problemă au, trebuie să îi ajut. El crede că e mai bine să le răspundă în miez de noapte clienților care au întâmpinat o problemă decât să-i lase pe ei să bâjbâie și să strice ceva.

Dacă turiștii pot veni în autorulote cu orice animal de companie, "mai puțin crocodili", Păduraru nu face închieri de azi pe mâine persoanelor necunoscute și nici nu vrea să promoveze campanii de discounturi care ar putea atrage clienți care să nu pună preț pe autorulota închiriată. "Mi s-a întâmplat să refuz de multe ori clienți, în primul rând pentru că vorbeau agramat sau erau dubioși, cazuri în care am preferat să stau cu autorulota în curte, decât să le-o închiriez. Din acest motiv nu vreau să rezerv autorulotele online. Când îl vezi pe client față în față, când vorbești cu el la telefon sau pe email, poți să afli niște lucruri despre el, te mai uiți și la fața omului, la poza din buletin..., iar dacă am orice fel de urmă de îndoială îl caut pe facebook, și dacă și după asta am dubii, prefer să îl refuz politicos, pentru că mă tem că nu va avea grijă de autorulotă", povestește Păduraru.

CONFESIUNI DE AFACERI Omul care și-a crescut afacerile de turism în pandemie, deși și-a permis să refuze clienții care i s-au părut agramați sau dubioși. Acceptă în schimb câini și pisici

Așa că, celor 120-130 de persoane pe care le-a refuzat anul acesta pentru că nu a mai avut rulote disponibile și care, teoretic, erau oameni pe care i-ar fi acceptat, li se adaugă alți 20-30 de români cărora nu a vrut să le închirieze pentru că i-au părut fie agramați, fie dubioși. Poate că tocmai din acest motiv, Răzvan Păduraru nu are nicio problemă cu animalele de companie: câinii și pisicile nu sunt niciodată nici agramați, și nici dubioși.

viewscnt
Afla mai multe despre
razvan paduraru
joy2wander
autorulote
inchiriere