Înmatriculările de autoturisme noi din Europa vor crește în 2015 pentru al doilea an consecutiv și vor depăși 13,2 milioane de unități, însă piața europeană este încă departe de maximul atins în 2007, când au fost vândute aproape 16 milioane de mașini, potrivit estimărilor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Membrii ACEA, printre care BMW, Volkswagen, Daimler, Renault și Fiat, au revizuit în urcare prognoza privind înmatriculările de autoturisme noi la nivel european, după ce în primul semestru înregistrările de mașini au crescut cu 8,2%, la 7,17 milioane de unități.
Astfel, asociația estimează un avans anual al pieței de 5% în 2015, față de o creștere de circa 2% anticipată în februarie.
"În ciuda estimărilor pozitive, nu ne putem permite să ne culcăm pe o ureche. Europa se confruntă încă cu o perioadă dificilă. Vânzările de vehicule din UE se situează în prezent sub cele din China și SUA, piețe care au revenit la nivelurile consemnate înaintea crizei", a spus secretarul general al ACEA, Erik Jonnaert.
În 2014, înregistrările de autoturisme din UE au urcat cu 5,6% la 12,55 milioane de unități, marcând prima creștere anuală din ultimii șapte ani.
La nivel global, Renault estimează o creștere cu 1% a vânzărilor de autoturisme în acest an, de la 71,15 milioane de unități în 2014. Constructorul francez a revizuit în scădere prognoza privind piața auto mondială, de la un avans de 2% estimat la începutul anului, pe fondul declinului cererii în China și a crizelor cu care se confruntă alte două piețe majore, Rusia și America de Sud.
De asemenea, grupul sud coreean Hyundai, care produce mărcile Hyundai și Kia, anticipează un avans de 1,2% a vânzărilor de mașini în 2015, comparativ cu o creștere de 2,6% estimată anterior. Criza datoriilor din Grecia, scăderea dobânzilor în SUA și stagnarea creșterii economice din China sunt principalele motive care au stat la baza revizuirii prognozei, potrivit președintelui grupului, Chung Mong Koo, citat de Bloomberg.
De altfel, mai mulți producători europeni au început să se reorienteze spre piețe mai puțin mature pentru a compensa declinul din China și Rusia, iar semnarea acordului nuclear dintre Iran și țările din Vest, precum și un posibil parteneriat comercial între UE și SUA oferă noi oportunități de creștere.
Printre constructorii auto care și-au exprimat interesul pentru a reveni pe piața din Iran după relaxarea sancțiunilor economice internaționale se numără Volkswagen, Renault și PSA/Peugeot-Citroen, ultimele două companii demarând recent discuțiile pentru producerea de modele în parteneriat cu firma iraniană Khodro.
În ceea ce privește viitorul Parteneriat Transatlantic pentru Comerț și Investiții (TTIP) dintre Uniunea Europenă și SUA, uniformizarea reglementărilor din domeniul auto va duce la o creștere anuală de peste 20% a schimburilor comerciale cu mașini și componente, rezultând un câștig pentru industria de profil de peste 20 de miliarde de dolari.
Potrivit unui studiu întocmit de Peterson Institute for International Economics, semnarea acordului, în prezent aflat la cea de a 10-a rundă de negocieri, va conduce la ieftinirea prețurilor autovehiculelor și la creșterea competitivității.