Proiectul Oxigen, care prevede măsuri de îmbunătățire a calității aerului în Capitală, a fost adoptat joi cu amendamente de Consiliul General al Municipiului București. Proiectul propunea inițial ca toate toate mașinile cu normă de poluare sub Euro 5 să achite vinieta electronică pentru București, însă, în urma amendamentelor apobate, și mașinile Euro 4 vor fi scutite de plata vinietei până în 2021.
Șefii celor mai mari bănci din România vor dezbate cu celebrul economist Nouriel Roubini starea reală a economiei și perspectivele izbucnirii unei noi crize. Te așteptăm la eveniment! Click pentru detalii și înregistrare
Au fost înregistrare 31 de voturi ”pentru”,7 voturi împotrivă și 13 abtineri, scrie News.ro.
Amendamentul referitor la scutirea mașinilor Euro 4 de la plata vinietei până în 2021 i-a aparținut primarului Gabriela Firea.
Un alt amendament acceptat a fost cel al ALDE care se referă la interzicerea definitivă a accesului în zona centrală a Capitalei, din 2022, pentru mașinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2, iar din 2024 și Euro 3
PNL și USR au votat împotriva proiectului de hotărâre.
Potrivit formei inițiale a proiectului, se definește Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului în perimetrul delimitat de Piața Victoriei - Bulevardul Iancu de Hunedoara - Șoseaua Ștefan cel Mare - Strada Polonă - Strada Mihai Eminescu - Strada Traian - Bulevardul Nerva Traian - Bulevardul Gheorghe Șincai - Strada Lânăriei - Calea Șerban Vodă - Bulevardul Mărășești - Strada Mitropolit Nifon - Bulevardul Libertății- Calea 13 Septembrie - Șoseaua Pandurilor- Șoseaua Cotroceni - Splaiul Independenței - Strada Știrbei Vodă - Strada Berzei - Strada Buzești - Piața Victoriei.
Începând cu data de 1 ianuarie 2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din municipiul București este restricționată zilnic, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 7-22 după cum urmează:
1. pentru cele electrice, hibrid sau cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6 accesul este permis fără restricții pe toate arterele;
2. pentru cele cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4 accesul este permis pe toate arterele din municipiul București numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen;
3. pentru cele cu norma de poluare non-Euro, euro 1 și Euro 2 accesul este interzis în Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului, fiind permis pentru restul arterelor din municipiul București numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen.
Sunt exceptate mașinile adaptate pentru persoanele cu dizabilități, mașinile destinate transmisiunilor radio și tv, cele deținute de către MAI, MApN, SRI, SPP, SIE, STS, Administrația Națională a Penitenciarelor, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Serviciul de Ambulanță, Medicina Legală, Protecția Civilă, autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerului Public, serviciile publice comunitare pentru situații de urgență, mașinile utilizate la intervențiile la căile de comunicații și rețelele edilitare și cele istorice.
”Suma la provenită din încasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul municipiului București și va fi folosită cu prioritate pentru lucrări investiții, proiecte în domeniul protecției mediului și al mobilității urbane care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și a calității aerului”, se arată în proiectul de hotărâre care este supus aprobării consilierilor generali.
Tarifele variază de la 5 la 15 lei pe zi, în funcie de norma de poluare a mașinii, și pot ajunge la 1.900 de lei pe an, pentru mașinile non-Euro.
Circulația autovehiculelor fără achiziționarea vinietei corespunzătoare constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.500 la 2.000 de lei.
În raportul de specialitate care însoțește proiectul, specialiștii Primăriei Capitalei susțin că Planul Integrat de Calitate a Aerului pentru municipiul București are ca obiectiv ”reducerea în cel mai scurt timp a nivelului de poluanți din aer, încadrarea concentrațiilor acestora în valorile limită admise conform cerințelor Uniunii Europene, cu efecte asupra sănătății locuitorilor Capitalei”.
Potrivit raportului, în anul 2018, stațiile de monitorizare a calității aerului din București au înregistrat depășiri pentru poluantul particule în suspensie MP10 în zona Mihai Bravu și Cercul Militar. De asemenea, pentru poluantul dioxid de azot se înregistrează în continuare depășiri ale valorii limită anuale la stațiile de monitorizare a calității aerului Mihai Bravu și Cercul Militar.
”Printre principalele motive pentru care se înregistrează aceste depășiri să numără și traficul rutier dens, ale cărui volume sporite sunt cauzate de utilizarea pe scară largă a autovehiculului propriu, astfel, în ultimii 10 ani, numărul mașinilor care circulă prin București s-a dublat”, se mai arată în raport.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Rockefeller a vândut cea mai scumpă proprietate a sa din România familiei Albarosa, parte a programului de retragere de pe piața locală. Va fi construită o fabrică la TurdaUSR București a transmis, însă, că proiectul inițiat de Gabriela Firea ”are hibe majore”:
1. Este o măsură axată pe coerciție. Bucureștenii vor fi taxați, fără să li se pună la dispoziție alternative realiste: proiectele mari de infrastructură nu sunt finalizate, parcul auto al STB este deficitar și învechit, sistemul benzilor unice pentru transportul în comun nu este implementat, rețeaua de benzi pentru transportul alternativ este insuficientă și nu leagă cartierele de centru.
”În lipsa acestor alternative, taxa propusă de Gabriela Firea este o simplă «pedeapsă» aplicată bucureștenilor”, a transmis USR.
2. Este o măsură ale cărei rezultate vor fi modeste. Tocmai pentru că oamenii nu vor avea alternativă, ei vor continua să utilizeze autoturismele personale. De altfel, municipalitatea nu are stabilite obiective cuantificabile privind reducerea poluării care să fie atinse ca urmare a introducerii noii taxe. Gabriela Firea nu știe nici de unde pleacă, în materie de poluare, nici unde vrea să ajungă. Asta pe lângă faptul că nu știe cu exactitate nici câte mașini sunt în București, cu ce normă de poluare și cu ce frecvență de utilizare.
3. Este o măsură care nu respectă principiul ”poluatorul plătește”.
”Un bucureștean care utilizează autoturismul propriu în 100 de zile pe parcursul anului (aproximativ 2 zile pe săptămână) va plăti la fel de mult ca unul care merge 365 de zile pe an. În aceste condiții, cei care vor plăti «abonamentul» anual, vor avea argumente raționale să utilizeze mașina mai des, și nu mai rar. Or, tocmai acesta ar trebui să fie scopul măsurii: să descurajeze utilizarea autoturismului personal. În plus nu se face distincție între motoarele pe benzina și cele diesel, nu se iau în considerare cantitățile efective de noxe emise. Pot fi mașini cu normă de poluare superioară, dar cu capacitate cilindrică mare ce poluează mai mult decât mașini cu motor mai mic. Faptul că nu se fac aceste distincții înseamnă că cei care poluează mai mult vor plăti la fel ca și cei care poluează mai puțin”, susține reprezentanții USR.
Consilierii municipali USR București vor propune mai multe amendamente pentru îmbunătățirea proiectului prezentat de Gabriela Firea. Amendamentele vor viza, printre altele: modificarea grilei tarifare astfel încât plata să se facă în funcție de numărul de zile în care mașina este utilizată propriu-zis, înființarea de benzi unice în Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) și respectarea lor, exceptarea parcărilor tip park&ride de la zonele unde taxa este obligatorie, utilizarea fondurilor colectate prin taxă exclusiv pentru lucrări, investiții și proiecte din domeniul protecției mediului care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și a calității aerului, informarea constantă a publicului cu privire la nivelul de poluare și informarea cu privire la rezultatele aplicării acestei taxe la 6 luni de la introducerea ei.
”Consilierii municipali USR București vor vota proiectul de Hotărâre doar dacă acest proiect va fi îmbunătățit în sensul celor prezentate mai sus, prin adoptarea amendamentelor depuse. Deocamdată însă, în forma în care a fost propus, proiectul cere bucureștenilor să plătească din buzunar trei ani și jumătate de incompetență și indiferență a Gabrielei Firea față de problema poluării aerului”, a mai transmis USR.