Guvernul pregătește cadrul în care va stabili în mari orașe "zone cu nivel scăzut de emisie", prin restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în baza unui proiect de lege adoptat în urmă cu un an. VEZI MAI JOS TEXTUL INTEGRAL
În primăvara anului trecut, Profit.ro a anunțat că a fost decis că, în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei, în termen de cel mult 2 ani, Bucureștiul și alte 12 mari aglomerări urbane din țară, precum Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești și Timișoara, vor fi stabilite zone cu nivel scăzut de emisie, în cadrul căreia vor fi instituite restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor. Totodată, până în 2040, jumătate din vehiculele folosite la transportul public în muncipiile reședință de județ vor trebui să aibă emisii zero, iar, până la 1 noiembrie 2026, municipiile menționate trebuie să amenajeze benzi dedicate transportului în comun.
Astfel, în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei vor fi stabilite zone cu nivel scăzut de emisie (ZNSE).
”Prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului”, prevede proiectul adoptat.
Stabilirea şi aprobarea zonelor cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) se vor realiza pentru aglomerările prevăzute în anexa nr.2 din Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător în termen de maximum 2 ani. Conform anexei menționate, aceste aglomerări sunt municipiile: Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești, Timișoara.
Pentru orice alte zone şi aglomerări, aşa cum sunt acestea definite în Legea nr.104/2011, zonele cu nivel scăzut de emisie vor fi delimitate în termen de maximum 2 ani de la încadrarea în regimul I de gestionare a calităţii aerului înconjurător.
Totodată, pentru orice alte unităţi administrativ teritoriale, autorităţile administraţiei publice locale pot să stabilească astfel de zone.
CITEȘTE ȘI Mașinile vor putea fi înmatriculate și declarate fiscal online. Dispar și documenteZonele cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) vor fi marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale, care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.
ZNSE pot fi de două tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE;
b) ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.
În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
CITEȘTE ȘI FOTO Aeroitalia, care tocmai a cumpărat o companie aeriană românească, deschide în România prima bază operativă din afara Italieia) respectă standardele de emisii ale zonei;
b) achită tariful aferent zonei, dacă este cazul;
c) sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Restricțiile și tarifele nu se aplică vehiculelor aparţinând sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenţie, respectiv vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane.
În privința vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane, proiectul stabiulește că municipiile reşedinţă de judeţ trebuie să asigure o cotă de vehicule cu emisii 0 din stocul total aflat în proprietatea acestora şi/sau utilizat la transportul public de persoane, în următoarele procente şi termene:
a) până la data de 31 decembrie 2025 cel puţin 5%;
b) până la data de 31 decembrie 2028 cel puţin 10%;
c) până la data de 31 decembrie 2031 cel puţin 20%;
d) până la data de 31 decembrie 2034 cel puţin 30%;
e) până la data de 31 decembrie 2037 cel puţin 40%;
f) până la data de 31 decembrie 2040 cel puţin 50%.
CITEȘTE ȘI Schimbare importantă a Codului Rutier, avizată: Șoferii, obligați la utilizarea luminilor diurne și de întâlnire pe toate categoriile de drumuri publiceTotodată, municipiile reședință de județ au obligația să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Tot începând cu 1 noiembrie 2026, existența unui Plan de mobilitate urbană durabilă (PMUD) va obligatorie pentru toate municipiile, iar deținerea unui astfel de plan va fi condiție prealabilă pentru investițiile aferente mobilității urbane finanțate din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.
Acum, Guvernul pregătește cadrul în care va introduce aceste reguli
Mai jos textul integral
HOTĂRÂRE
Privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată și al art. 62 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
Având în vedere prevederile art. 25 din Legea nr. 155 din 30 mai 2023 privind mobilitatea urbană durabilă,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre:
CAPITOLUL I. Dispoziții generale privind instituirea zonelor cu nivel scăzut de emisii
Articolul 1
Prezenta hotărâre reglementează modalitatea de instituire a zonelor cu nivel scăzut de emisii, denumite în continuare ZNSE, prin elaborarea metodologiei de stabilire a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente ZNSE.
Articolul 2
(1) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică autovehiculelor cu două sau trei roți, cvadriciclurilor, tractoarelor agricole sau forestiere, mașinilor autopropulsate, autovehiculelor cu șenile, precum și vehiculelor istorice, care au înscrisă mențiunea corespunzătoare în rubrica „Observații” a certificatului de înmatriculare.
(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică vehiculelor aparținând sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenție.
(3) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică autovehiculelor care aparțin persoanelor cu domiciliul sau cu rezidență în interiorul ZNSE.
Articolul 3
(1) ZNSE sunt inițiate, delimitate și gestionate de către autoritățile administrației publice locale.
(2) Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritățile administrației publice locale au obligația efectuării următoarelor măsuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetățenilor în toate zonele urbane:
a.asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE;
b.asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă.
Articolul 4
(1) ZNSE pot fi de două tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;
b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.
(2) Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video.
Articolul 5
În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:
a) respectă standardele de emisii ale zonei, conform regulamentului local de acces aprobat de către consiliul local sau Consiliul General al Municipiului București, după caz;
b) achită tariful de acces aferent, dacă ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;
c) aparțin persoanelor cu dizabilități dacă fac dovada prin documente justificatoare;
d) sunt exceptate conform legislației în vigoare sau conform regulamentului local de acces în ZNSE.
Articolul 6
(1) Accesul în funcție de emisii și tipul de combustibil, taxele și excepțiile aferente zonelor cu emisii scăzute se stabilesc de către autoritățile administrației publice locale prin regulamentul de acces în ZNSE.
(2) Autoritățile administrației publice locale atunci când elaborează regulamentul de acces în interiorul ZNSE, au obligația să țină seama de următoarele:
a)să coreleze cuantumul tarifelor de acces în ZNSE astfel încât să fie îndeplinit scopul instituirii ZNSE specificat la art. 8 alin. (1) pentru cazul în care ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;
b)să diferențieze cuantumul tarifelor de acces în ZNSE în funcție de fiecare clasă de vehicul și de tip de combustibil, așa cum au fost stabilite prin art. 8 alin. (2), pentru cazul în care ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4, cu excepția categoriei specificate la art. 8 alin. (2) lit. f) pentru care tariful trebuie să fie zero lei;
c)să nu introducă criterii suplimentare în vederea instituirii ZNSE față de cele menționate la art. 8 alin. (2);
d)să dezvolte trasee pentru transport activ (inclusiv trotinete electrice) în interiorul ZNSE și să pună la dispoziție servicii publice de transport activ în acest sens (stații de închiriere biciclete și trotinete electrice);
e)să amenajeze în interiorul ZNSE stații de încărcare pentru mașini electrice;
f)să dezvolte infrastructura verde în interiorul ZNSE;
g)să nu creeze discriminări atunci când stabilesc excepții prin regulamentul local pentru accesul în ZNSE;
h)să asigure transport public pentru accesul în ZNSE a persoanelor care își desfășoară activitatea profesională în interiorul ZNSE;
i)dacă în interiorul ZNSE există spital, atunci va lua măsuri pentru ca accesul către și de la spital să nu fie restricționat prin bariere pentru vehicule aferente serviciilor publice de intervenție care deservesc spitalul (autovehicule aferente serviciilor de urgență sau a altor autovehicule similare cu acestea);
j)accesul în interiorul ZNSE a autovehiculelor vehiculelor aparținând sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenție, trebuie să fie făcut astfel încât acesta să nu fie restricționat;
k)în zonele adiacente ZNSE se iau măsuri de calmare a traficului și/sau de stabilire zone pietonale.
(3) În stabilirea ZNSE autoritățile administrației publice locale țin cont de următoarele criterii de amplasare și dimensionare a ZNSE, fără a se limita la acestea:
a)zonele centrale istorice ale localității;
b)zonele foarte frecventate de către localnici și turiști, care reprezintă atracții pentru aceștia, inclusiv în centrele orașului;
c)zonele în cadrul cărora controlul accesului să fie fezabil din punct de vedere economic și să se realizeze cu ușurință;
d)în zonele adiacente ZNSE pot fi luate măsuri de calmare a traficului și/sau de stabilire zone pietonale;
e)alegerea unor zone care pot avea doar caracter temporar de ZNSE, de exemplu doar în weekend, sau pe perioada nopții, sau pe o anumită perioadă dintr-o zi calendaristică, fără a se limita la aceste exemple, caz în care acestea nu pot fi decât conform cu art. 4 alin. (1) lit. b) și se adresează cu prioritate unor secțiuni ale arterelor din zonele tip cartiere ale unei localități;
f)alegerea unor zone care se instituie ca fiind ZNSE, cu caracter temporar sau nu, în baza unor date de calitate a aerului furnizate de stațiile fixe de monitorizare a calității aerului care fac parte din Sistemul Național de Monitorizare a Calității Aerului.
Articolul 7
ZNSE nu se instituie pe zone ce cuprind drumuri naționale, drumuri județene, sau variante ocolitoare ale localităților.
CAPITOLUL II. Clasele de vehicule în funcția de norma de poluare și tipul de combustibil și responsabilități ce privesc înființarea și gestionarea ZNSE
Articolul 8
(1) Scopul instituirii ZNSE este de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, după caz, prin decizia autorităților administrației publice locale.
(2) În vederea instituirii ZNSE, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N, astfel cum sunt definite la art. 4 alin.
(1) lit. (a) - (b) din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE, stabilite în funcție de norma de poluare și de tipul de combustibil:
CITEȘTE ȘI FOTO Defrișările pe Valea Oltului au provocat primul incident - Un bolovan a lovit o mașină
a) clasa 1- vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
b) clasa 2 - vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
c) clasa 3 - vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
d) clasa 4 - vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
e) clasa 5 - vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
f) clasa verde - vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.
Articolul 9
(1) Propunerea de instituire a ZNSE se face pe baza prevederilor Planului urbanistic general aprobat și/sau pe baza Planului de mobilitate urbană durabilă aprobat și/sau pe baza Planului/Planului Integrat de Calitate a Aerului aprobat și/sau în baza unui studiu de oportunitate în care sunt analizate valorile înregistrate de poluanți atmosferici (orare, zilnice, anuale), conform anexei 3 din Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, cu modificările ulterioare, și care cuprinde evaluarea reducerii așteptate de emisii poluante, monitorizarea traficului și evaluarea reducerii aglomerației, delimitarea arealului ZNSE, precum și măsuri de calmare a traficului și de încurajare a mobilității urbane nepoluante și active.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV (Re)Descoperă România - Fondator Reconnect Glamping: Noi pariem pe partea premium. Am reușit să stabilim parteneriate ce ne permit să aducem oaspeții cu elicopterul(2) Studiul de oportunitate, împreună cu proiectul de regulament de acces în ZNSE, vor fi supuse procesului de consultare a publicului înainte de aprobare prin hotărâre a consiliului local, sau a Consiliului General al Municipiului București, după caz.
(3) Instituirea ZNSE și regulamentul local de acces în zonele cu emisii scăzute se aprobă prin hotărâre a consiliului local, respectiv hotărâre a Consiliului General al Municipiului București, după caz.
(4) ZNSE se marchează cu panouri de informare de către autoritățile administrației publice locale conform standardelor stabilite de Organismul Național de Standardizare ASRO.
(5) Regulamentul de acces ZNSE se stabilește cu respectarea claselor de autovehicule precizate la art. 8, alin. (2);
(6) Pentru ZNSE stabilite conform art. 4, lit. a), regulamentul de acces cuprinde tarifele de acces ce sunt stabilite în funcție de clasele de autovehicule precizate la art. 8, alin. (2);
(7) Pentru ZNSE stabilite conform art. 4, lit. b), regulamentul de acces cuprinde regulile și restricțiile de acces în funcție de clasele de autovehicule precizate la art. 8, alin. (2);
(8) Regulamentul de acces în ZNSE cuprinde prevederi cu privire la activitățile de monitorizare și control al ZNSE, modul de aplicare a amenzilor și cuantumul amenzilor, respectiv excepțiile aplicate la regulile de acces;
(9) Regulile de acces nu pot fi discriminatorii în raport cu localitatea de înmatriculare a vehiculului.
CAPITOLUL III. Sancțiuni
Articolul 10
(1)Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 lei circulația pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces în ZNSE.
(2) Constituie contravenție și se sancționează consiliile locale, respectiv Consiliul General al municipiului București cu amendă de 500 lei pentru fiecare zi de întârziere față de termenele specificate la art. 22, alin. (4), lit. a) și b), din Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă.
Articolul 11
(1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 10 alin. (1) se realizează de către personalul Poliției Rutiere și/sau Poliția locală, conform atribuțiilor stabilite prin lege;
(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 10 alin. (2) se realizează de către personalul împuternicit din cadrul autorităților publice pentru protecția mediului, conform atribuțiilor stabilite prin lege.
Capitolul IV. Dispoziții finale
Articolul 12
În primul an de la înființarea ZNSE, nu se vor aplica prevederile art. 11, iar autoritățile administrației publice locale:
a)nu vor aplica tarife pentru intrarea sau tranzitarea ZNSE;
b)vor avea campanii de informare a publicului și de promovare a ZNSE.
Articolul 13
(1) Clasele de autovehicule precizate la art. 8, alin. (2) se actualizează în funcție de progresul tehnic privind sistemele de propulsie ale autovehiculelor.
(2) Prevederile prezentei hotărâri se pot extinde și la alte categorii de vehicule.
Articolul 14
Pentru asigurarea unei abordări unitare la nivel național nu este permisă gestionarea ZNSE pe baza ecusoanelor/autocolantelor sau a altor elemente de identificare a normei de poluare a autovehiculelor.
Articolul 15
În vederea aplicării prevederilor prezentei hotărâri, autoritățile administrației publice locale care instituie ZNSE, precum și personalul Poliției Rutiere și/sau Poliției Locale au acces la datele relevante din Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate, în condițiile stabilite prin protocol încheiat între acestea și Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări.
Articolul 16
Încadrarea autovehiculelor înmatriculate în alte state în clasele prevăzute la art. 8 alin. (2) se realizează de către Regia Autonomă „Registrul Auto Român” în conformitate cu ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii care va fi adoptat în 6 luni de la data publicării prezentei hotărâri.
Articolul 17
Autoritățile administrației publice locale care instituie ZNSE afișează pe site-ul propriu informații privind tipul ZNSE, localizarea acestora, regulile de acces și tarifele de acces, după caz.
Articolul 18
(1)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației asigură Registrul ZNSE la nivel național.
(2)Hotărârea consiliului local împreună cu Regulamentul de acces în ZNSE și adresa paginii web de unde pot fi găsite informațiile specifice ZNSE la nivel local se înaintează Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în termen de 30 de zile de la adoptare, pentru preluarea în Registrul ZNSE la nivel național.