CFR Marfă va trebui să-și declare lichidarea și să oprească activitatea imediat după operaționalizarea și capitalizarea companiei Carpatica Feroviar. Termenul estimat în acest sens este până la 1 martie, anunță directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache.
Recent, Guvernul a aprobat, prin hotărâre, înființarea companiei Carpatica Feroviar, aptă „pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”, inclusiv pe fondul problemelor cu care se confruntă operatorul feroviar de stat CFR Marfă, operațiune anunțată de Profit.ro ca pregătită din 2022.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene, acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA. Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat.
Argumentând însă, prin faptul că, ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, statul a arătat că se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării.
"Conform procedurii și conform regulamentului european în materie de rambursare de ajutor de stat, în condițiile aprobării acestui mecanism de înființare a companiei Carpatica Feroviar România, imediat după ce această companie se va înființa, se va operaționaliza și va fi capitalizată în vederea cumpărării de la CFR Marfă a asset-urilor necesare și a celor prevăzute și agreate cu Comisia Europeană, CFR Marfă va trebui să-și declare lichidarea și să oprească activitatea și, practic, ultima zi de furnizare de servicii de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va furniza servicii de transport feroviar.
Operaționalizarea companiei depinde de următorul pas, și anume Hotărârea de Guvern de capitalizare cu suma necesară cumpărării de mijloace fixe și asset-uri de la CFR Marfă și, conform procedurilor din cadrul Autorității Feroviare Române, eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple. Spun 1 martie, pentru că 12 martie ar fi ziua în care concordatul preventiv în care CFR Marfă se află expiră", a afirmat Apostolache.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Imagini spectaculoase - Austriecii de la PORR au depășit noi borne la tunelurile "Daniela" și "Alina", la Autostrada Sibiu - PiteștiEl a precizat că noua companie nu trebuie și nu are voie să semene "unu la unu" cu CFR Marfă de astăzi, ci va reprezenta "undeva maxim 20% din CFR Marfă de astăzi". De altfel, Carpatica Feroviar va cumpăra 200 de locomotive și 6.500 de vagoane de la CFR Marfă, arată Agerpres.
"CFR Marfă astăzi înseamnă mult mai mult decât 200 de locomotive și 6.500 de vagoane. Va cumpăra doar cinci secții de reparat vagoane și șase secții de reparat locomotive, față de opt câte sunt din fiecare astăzi.
Deci, vorbim despre o companie mult mai mică, mult mai fiabilă, una nouă, bancabilă și sperăm să fie și green în sensul adevărat al cuvântului, în care transportul feroviar să preia cât mai mult din transportul rutier. Compania feroviară Carpatica va prelua golul lăsat în economia României de CFR Marfă", a subliniat Daniel Apostolache, în marja celei de-a XIX-a ediție a Zilelor Feroviare - Summitul de Investiții Club Feroviar.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Bucureștiul are un nou bulevard, primul construit de la zero după 1989. Cum aratăPotrivit acestuia, activitatea Carpatica România va fi în patru industrii - industria de apărare națională, industria petrolieră, de cereale și cărbuni - această companie fiind strategică, după ce a obținut aviz CSAT și s-a înființat conform Hotărârii de Guvern aprobată de Executiv săptămâna trecută.
"Carpatica Feroviar este soluția statului român de a garanta în fața Comisiei Europene că avem o companie care să deservească și pe timp de pace, în condiții de profit, și pe timp de criză, atât geopolitică, cât și economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanență material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcționalității sale", a subliniat Apostolache.
În prezent, CFR Marfă are în jur de 8.500 - 9.000 de vagoane și 600 de locomotive - material rulant calibrat pe contractele actuale, însă, numărul vagoanelor apte care ar putea fi folosite, dacă ar intra în reparații și ar exista contracte de transport, se situează în jur de 15.000 - 17.000, iar cel al locomotivelor la 900.
CITEȘTE ȘI FOTO SURPRIZĂ Trans-Oil, controlat de magnatul Vaja Jhashi, a achiziționat un terminal în Portul Constanța, etapă cheie în extinderea prezenței în hub-ul logistic vital din Marea Neagră"În proces de executare au fost aproximativ 450 de locomotive. S-au vândut maximum 100 de locomotive, pentru că încă nu au ajuns toate facturile de la ANAF în cadrul companiei, ca să știm o cifră exactă. Sunt licitații care se desfășoară la fiecare agenție teritorială ANAF din România și circuitul documentelor este unul relativ îngreunat și dinamic.
În fiecare zi primim facturi că s-au mai vândut la o agenție teritorială și actualizăm în permanență numărul de locomotive care sunt în executare. Anunțul privind valorificarea și numărul de locomotive disponibile este postat pe site-ul CFR Marfă și poate fi consultat în orice moment de potențialii cumpărători care, dacă doresc să cumpere la valoarea evaluată, (...) se pot adresa companiei, cu solicitare care este imediată înaintată ANAF", a susținut șeful CFR Marfă.
CITEȘTE ȘI TAROM lansează o ofertă specială pentru călătorii către două orașe apropiate RomânieiDe asemenea, s-au vândut navele feribot, însă hotelul și sediile nu, întrucât "lumea așteaptă chilipiruri, iar noi nu suntem disponibili să vindem la chilipir".
"Noi vrem să vindem la prețul evaluat și la valoarea corectă, care să ducă la maximizarea veniturilor și achitarea ajutorului de stat către cei doi furnizori: Ministerul de Finanțe, prin ANAF, și Ministerul Transporturilor, prin CFR SA. Am constatat că, prin vânzarea acestor active, reușim să ținem penalitățile în frâu, nu se diminuează principalul", a arătat acesta.
În ceea ce privește salariații CFR Marfă, aceștia nu vor fi preluați automat de Carpatica Feroviar, dar vor avea "un loc unde să-și depună CV-ul".
"Carpatica Feroviar nu va fi un concurent pentru CFR Marfă, pentru că va trebui să se autorizeze și durează cam șase luni. Dacă ești investitor și vrei să-ți cumperi material rulant și l-ai primit, nu poți să intri direct cu el dacă compania nu este autorizată la organismul național, la un organism notificat, dacă nu ai toată licența, dacă n-ai licență de transport, toate aceste lucruri durează. Altfel, în momentul în care Carpatica Feroviar se va autoriza, CFR Marfă își va declara faliment.
CITEȘTE ȘI FOTO Cum vor arăta stațiile de pe linia de metrou Eroilor - Piața Iancului, inclusiv la Cișmigiu și UniversitateCFR Marfă, în momentul în care Carpatica se va operaționaliza și se va autoriza, își va declara lichidarea, deci nu va mai furniza servicii de transport feroviar. Așa este angajamentul în fața Comisiei Europene și se va închide, practic, ajutorul de stat și decizia de ajutor de stat emisă în anul 2020. Statul român va avea o companie națională de transport feroviar de marfă. Astăzi are CFR Marfă; de la capitalizarea și operaționalizarea societății Carpatica Feroviar România va fi Carpatica Feroviar România", a transmis directorul general.
Daniel Apostolache a mai spus că soluția cu înființarea companiei Carpatica Feroviar a venit pe modelul Alitalia.
CITEȘTE ȘI Wizz Air a lansat două noi rute de pe aeroportul din Cluj-Napoca"Modelul ăsta cu Carpatica este pe modelul Alitalia, și de acolo a plecat pe jurisprudența europeană, în care am căutat să nu inventăm roata, ci să facem ceea ce au făcut și alte state europene. Dar cred că elementul principal care a atras atenția este (...) discontinuitatea față de modul de lucru defectuos pe care CFR Marfă l-a practicat 15 ani, cu trei ani de profit operațional, cu înțelegerea lecției capitalismului, în care salariații și compania activează respectând tot ce înseamnă reguli concurențiale și economice în România", a adăugat el.
CFR Marfă are în portofoliu, ca furnizor de servicii, companii importante cum ar fi: Dacia, OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia, societatea Electrocentrale Craiova, dar și cei mai importanți traderi și producători de cereale din România. De asemenea, este al doilea partener DB Germania pentru NATO în transportul de trupe militare.
Viteza comercială la trenurile de marfă este, în medie, în jur de 17 km/h, sunt unele secții care s-au reabilitat, cum este Constanța, iar cel mai prost se circulă pe secția Chiajna - Grădinari, unde sunt lucrări.