Trenurile CFR Călători au contabilizat anul trecut peste 4,53 milioane de minute de întârziere, echivalentul a 8,6 ani și îngrijorător este că de mai mulți ani durata cumulată a întârzierilor este pe un trend ascendent. Despăgubiri, de 25% sau 50% din costul biletului, au primit doar 70 de călători, dar nu dintre cei de pe rutele operate intern, în România, de CFR Călători, arată date ale companiei de stat.
Totalul de 4,53 milioane de minute este ușor mai ridicat față de 4,47 milioane de minute în 2016.
Cel mai recent, CFR Călători a reușit să îmbunătățească situația în 2014, când întârzierile au scăzut comparativ cu 2013, la 2,23 milioane de minute, jumătate din nivelul la care s-a ajuns acum.
Întârzierile nu fac decât să agraveze situația companiei de stat, în contextul în care este concurată puternic pentru călători de transportatorii privați, rutieri, dar și de către cei de pe calea ferată.
Durata cumulată a întârzierilor trenurilor de călători
An | Durată întârzieri (minute) |
---|---|
2017 | 4.525.805 |
2016 | 4.471.378 |
2015 | 2.713.180 |
2014 | 2.225.809 |
2013 | 2.873.554 |
2012 | 3.535.368 |
Despăgubiri pntru ceilalți din UE, dar nu pentru români
Compania ar trebui, conform unui regulament al UE, să acorde despăgubiri călătorilor pentru întârzieri, însă statele membre pot acorda derogări. CFR Călători a primit astfel derogare pentru rutele interne, din România, și pentru cele din afara UE. Singurele rute pe care CFR Călători plătește despăgubiri pentru întârzieri sunt cele internaționale cu state din UE.
Prin legislația internă, compania feroviară a primit derogare de la plata de despăgubiri pentru întârzieri astfel:
- permanent – pentru serviciile de transport urbane, suburbane și regionale
- până la 3 decembrie 2019 – pentru serviciile naționale de lungă distanță și serviciile internaționale cu state din afara UE.
Despăgubiri acordate trafic internațional
An | Dosare despăgubiri | Despăgubiri de 50% din tariful de transport | Despăgubiri de 25% din tariful de transport |
---|---|---|---|
2017 | 70 | 39 | 31 |
2016 | 55 | 31 | 24 |
2015 | 69 | 38 | 31 |
2014 | 83 | 51 | 32 |
2013 | 75 | 31 | 44 |
2012 | 28 | 6 | 22 |
Ce drepturi prevede regulamentul european
În cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligația să informeze călătorii asupra evoluției situației.
Dacă se anunță că veți ajunge la destinația finală cu o întârziere de cel puțin o oră, puteți:
- să vă anulați călătoria și să solicitați rambursarea imediată a prețului biletului (integral sau doar pentru segmentul de călătorie neefectuat).
Dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniți scopul călătoriei, ați putea să beneficiați inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau
- să vă continuați călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră. Această soluție poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate.
- să primiți gustări și băuturi răcoritoare (în funcție de durata de așteptare)
- să beneficiați de cazare – dacă trebuie să așteptați peste noapte.
Dacă alegeți să vă continuați călătoria în condițiile date sau acceptați propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinație, ați putea avea dreptul la despăgubiri după cum urmează:
- 25% din prețul biletului pentru întârzieri între 1 și 2 ore
- 50% din prețul biletului pentru întâzieri de peste 2 ore.
Nu aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în legătură cu întârzierea înainte de a cumpăra biletul.