Proprietarul unui automobil Tesla Model S, cumpărat în SUA, a dat în judecată Tesla pentru informații publicitare false, pe baza cărora a cumpărat mașina. Este vorba despre cunoscutul FSD (Full Self Driving) despre care Tesla spunea că asigură conducerea fără șofer.
Judecătorii au admis plângerea făcută de un client al mărcii Tesla, care a dat în judecată compania pentru informații false, plecând de la promisiunile și reclama pe care le-a văzut în momentul în care a decis să cumpere automobilul. Acestea se referă la capacitatea mașinii de a rula autonom, care este doar parțială, bazată pe sisteme de asistență existente și la alte mărci și modele de autoturisme de pe piață, în niciun caz suficiente pentru a oferi o autonomie reală.
Clientul face referire la informațiile și publicitatea din 2016, precum și la afirmațiile șefului Tesla, Elon Musk, care au transmis clienților și potențialilor clienți că până la sfârșitul lui 2017 automobilele Tesla vor putea traversa SUA de la est la vest „fără să fie nevoie să apăsați un buton”. Deși a așteptat mai mulți ani, în speranța că actualizările de software vor aduce mașina autonomă pe care și-o dorise, clientul nu a primit ce i s-a promis, prin achiziția pachetului Full Self Driving.
„Reclamantul a arătat în mod plauzibil și în detaliu că s-a bazat pe afirmațiile lui Musk atunci când a cumpărat un Tesla Model S în ianuarie 2017”, a stabilit judecătorul care a admis plângerea, precizând că prețul plătit a inclus câteva mii de dolari în plus pentru o actualizare viitoare a sistemului „Autopilot”, numit „Full Self-Driving”.
Pachetul FSD este vândut ca o versiune mai complexă și performantă a Autopilot, contra cost, dar nu oferă nici în acest moment facilități de conducere fără șofer.
Plângerea făcută de clientul american cuprinde mai multe acuzații, unele fiind respinse de judecător, însă cea mai importantă este declararea acțiunii ca fiind una colectivă, asta însemnând că i se pot alătura mai multe persoane aflate în aceeași situație.
Sistemul de conducere automată de la Tesla a rămas în urma competiției în primul rând din cauza absenței senzorilor lidar, care folosesc luminile laser pentru controlul împrejurimilor mașinii. Tesla a reufzat până acum să utilizeze acest tip de senzori din cauza prețului mare, preferând să folosească doar camerele.
CITEȘTE ȘI FOTO Primul automobil electric cu autonomie de 1.000 km, vândut în peste 6.000 de exemplare în primele 48 de oreProcesul urmează să decidă în ce măsură se face vinovată Tesla de publicitate falsă și dacă va trebui să plătească despăgubiri clienților nemulțumiți.
Tesla a mai fost dată în judecată și din cauza publicității false pe sema autonomiei bateriei, una comunicată eronată clienților, după cum s-a dovedit ulterior. Compania a fost nevoită să-și ajusteze cifrele privind autonomia, după ce autoritățile au stabilit că valorile sunt mai mici decât cele din manualele mărcii.
CITEȘTE ȘI Porsche pregătește „o investiție de proporții” în RomâniaSistemele de asistență ale Tesla au fost subiectul unor scandaluri din cauza accidentelor provocate, ca urmare a faptului că proprietarii au considerat că pot rula mașina fără să o supravegheze, generând astfel numeroase accidente, dintre care unele soldate cu decese.
În acest moment, doar Mercedes-Benz și BMW au autorizat sisteme de conducere autonomă de nivel 3, dar Mercedes este singura companie care a și vândut mașini echipate cu acest sistem. Condițiile de utilizare sunt foarte restrictive, respectiv viteza redusă (doar în trafic aglomerat) și doar pe porțiunile de autostradă aprobate de autorități.