Raportul detaliat al industriei auto din Europa, analizat de Profit.ro, relevă o radiografie completă a acestei industrii esențiale pentru economia Uniunii Europene. România nu este una dintre piețele majore ale continentului, chiar dacă ar fi îndreptățită pe baza numărului de locuitori, însă punctează decisiv în zona de producție. Țara a urcat pe locul 6 în Europa, deși volumul de mașini produse a scăzut ușor față de anul trecut.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Datele privind înmatriculările, producția de vehicule și comerțul cu autovehicule din Europa sunt principalele subiecte abordate de raportul pentru 2021 al industriei auto din UE, publicat de Asociația Constructorilor Auto din Europa și analizat de Profit.ro. Datele sunt comparate și cu performanțele altor continente și piețe importante din lume.
Dacă cifrele privind înmatriculările erau deja cunoscute, cele privind producția apar pentru prima dată într-un raport anual și ne permit să analizăm situația celor două uzine auto din România. Producția raportată de Ford și Dacia s-a ridicat la 420.755 vehicule în 2021, fiind cu 4 procente mai mică decât în 2020. Chiar și așa, nivelul l-a depășit atât pe cel din Ungaria, care are mai multe uzine auto decât România, aici fiind produse 420.497 vehicule (-3%), dar și pe cel din Italia (419.539, -7,9%), țara în care se află uzinele unora dintre cele mai cunoscute mărci din lume, care astăzi sunt parte a grupului Stellantis.
În total, Uniunea Europeană a produs 10.012.259 autoturisme în 2021, cu 7,1% mai puține decât în anul anterior. Țările care au produs cele mai multe autoturisme au fost Germania, cu aproape 3 milioane de unități, în scădere cu 13,2%, Spania, cu 1,6 milioane, în scădere cu 8,9%, și Republica Cehă, cu 1,1 milioane unități, cu 3,4% mai puține față de 2020.
Pe locul patru s-a situat Slovacia, cu 969.313 unități (în creștere cu 2,7% față de anul trecut), iar în fața României, pe locul 5, se află Franța, cu 854.089 unități (-1,8%).
Putem observa că, datorită unei politici foarte bune de atragere a investitorilor, fosta Cehoslovacia a ajuns a doua forță de producție auto din Europa, după Germania, cu peste 2 milioane de autoturisme produse anual.
Pe ansamblul pieței europene, scăderea față de 2019 este foarte mare, cu peste 4 milioane de autoturisme în minus.
Întreg continentul european, inclusiv Rusia și Marea Britanie, a produs 13,3 milioane de autoturisme, cu 5,7% în minus. UE are o cotă din producția globală de 16%, iar Europa întreagă, 21%.
Producția de autoturisme pe alte piețe ale lumii
SUA – 6,3 milioane autoturisme, +3,1%
America de Sud – 1,9 milioane autoturisme, +11,2%
China – 20,7 milioane autoturisme, +7,1%
Producția auto globală a crescut cu 2,7%, la 63 milioane de autoturisme, în 2021.
CITEȘTE ȘI Renault analizează un posibil transfer de proprietate pentru societatea sa mixtă din RusiaRaportul ACEA subliniază că industria auto din Europa a înregistrat o scădere a înmatriculărilor, cu 1,6%, la 14,3 milioane unități, în 2021, în condițiile în care piața auto din SUA a crescut cu 5,5%, la 11,9 milioane unități. În Asia, China a avut un declin similar cu cel din Europa, iar în Coreea de Sud vâmnzările au scăzut cu 9,5%.
Raportul ACEA remintește că prognozele UE pentru 2020 includ o creștere a PIB-ului total de 4 procente în 2022 și de 2,8% în 2023. În același timp, inflația pe care vor fi făcute progrnozele industriei, calculată de Comisia Europeană, va fi de 3,9% în 2022, după ce în 2021 a fost de 2,9%, pentru ca în 2023 să coboare la 1,9%.
Din punct de vedere al comerțului cu autoturisme, raportul ACEA arată că Uniunea Europeană a exportat mașini în valoare de 125 miliarde euro, cu 3,6% mai multe decât în 2020, în timp ce importurile de autoturisme s-au ridicat la 53 de miliarde euro, astfel că excedentul comercial a fost de 73 miliarde euro. SUA a fost din nou țara cu cele mai multe importuri și exporturi în relația cu UE.
Pe segmentul de vehicule comerciale, volumul total înmatriculat a fost de 1,8 milioane de unități, un plus de 9,6%, din care LCV_urile au fost cele mai multe, 1,6 milioane unități (+8,5%). Segmentul de camioane a urcat cu 16,8%, la 289.316 unități. Producția de vehicule comerciale a crescut cu 4,9%, la puțin peste 3 milioane de unități.
Balanța comercială a UE pe segmentul de vehicule comerciale a avut un excedent de 5,8 miliarde euro. Principala piață cu schimburi de vehicule comerciale a UE a fost Marea Britanie, cu o cotă de 29,5% din totalul exporturilor.