Strategiile agresive de dezvoltare ale operatorilor aerieni low-cost sunt pe cale să răstoarne ierarhia pieței europene, relatează Bloomberg.
Ryanair Holdings, cel mai mare operator low-cost din Europa, și-a mărit numărul de pasageri cu 15% în 2016, la 117 milioane, care ar putea fi cel mai mare în rândul tuturor transportatorilor din regiune, depășind și Deutsche Lufthansa, care va raporta datele săptămâna viitoare.
Norwegian Air Shuttle a atras anul trecut 29,3 milioane de pasageri, cu 14% mai mulți față de 2015, fiind probabil să depășească pentru prima oară Scandinavian Airlines, a companiei SAS, care va comunica la rândul ei datele săptămâna viitoare, scrie News.ro.
Numărul de pasageri transportați de operatorul Wizz Air a urcat cu 19% anul trecut, la 23 de milioane, ca urmare a creșterii numărului de destinații occidentale.
CITEȘTE ȘI Implementarea programului PSD va face criza din 2008 să pară o simplă joacă de copii, avertizează vicepreședintele Comisiei Buget-FinanțeOperatorii cu discount atrag tot mai mulți pasageri datorită prețurilor mici practicate, chiar dacă cererea este limitată de creșterea economică slabă și riscurile teroriste.
Lufthansa, Air France-KLM și IAG, proprietarul British Airways, au răspuns prin înființarea propriilor divizii low-cost, dar au avut în general probleme să concureze cu Ryanair și EasyJet, din cauza opoziției angajaților față de reducerea costurilor.
Lufthansa, care în 2015 a transportat 108 milioane de pasageri, cei mai mulți din Europa, este supusă în special presiunilor pentru că Ryanair și-a intensificat atenția asupra Germaniei.
Grupul german, care include și Austrian Airlines și Swiss, a încheiat probabil anul 2016 cu circa 110 milioane de clienți, în baza datelor raportate până în noiembrie și a estimărilor pentru decembrie, cu circa 7 milioane mai puțini față de Ryanair.
Air France-KLM, IAG și Lufthansa rămân principalii trei operatori aerieni din Europa în funcție de trafic, care măsoară numărul de pasageri multiplicat cu distanța parcursă.
În cazul operatorilor low-cost traficul este în general mult mai scăzut, întrucât aceștia sunt specializați în cursele pe distanțe scurte, cu excepția Norwegian.
Acțiunile operatorilor low-cost au înregistrat anul trecut performanțe mai bune decât cele ale companiilor tradiționali.
Astfel, acțiunile Ryanair au coborât cu 3,4%, în timp ce titlurile Lufthansa au scăzut cu 16%, ale SAS cu 43% și ale Norwegian cu 11%. Acțiunile IAG au pierdut 28%, iar Air France-KLM aproximativ 26%.
Operatorul britanic cu discount EasyJet a înregistrat anul trecut cele mai slabe performanțe între companiile low-cost, cu un declin al titlurilor de 42%, din cauza expunerii la incertitudinile economiei britanice și la deprecierea lirei sterline, după referendumul pro-Brexit din iunie. Compania va raporta datele privind numărul pasagerilor vineri.