Constructorul auto Stellantis și producătorul chinez de baterii CATL au semnat acordul de creare a unui joint-venture în Europa, care va produce baterii destinate vehiculelor electrice, inclusiv SUV-uri și crossovere.
Stellantis și CATL au ajuns la un acord pentru construirea unei noi fabrici de baterii destinate vehiculelor electrice, cu o investiție cifrată la 4,1 miliarde euro. Bateriile vor avea o chimie de tip Litiu Fier Fosfat (LFP) și vor asigura necesarul estimat de constructorul auto Stellantis pentru producția de automobile cu propulsie exclusiv electrică.
Conform informațiilor anunțate de cele două companii, fabrica va fi construită în Spania, în Zaragoza, unde Stellantis are deja o unitate de producție de vehicule electrice, iar capacitatea va atinge 50 Gwh, având ca dată de începere a producției sfârșitul anului 2026.
Stellantis primise din partea guvernului spaniol un ajutor de stat în valoare de 300 de milioane de euro, sub forma unui grant de 272 de milioane de euro și a unui împrumut de 26 de milioane de euro, pentru a construi această fabrică, în platforma industrială unde se află și liniile de fabriație ale modelelor electrice Peugeot 208 și Opel Corsa. Spania este una dintre țările UE cu cele mai mari ajutoare acordate industriei auto, pentru electrificare.
Noua companie de tip joint-venture va avea ca parteneri Stellantis și CATL în proporții egale, 50/50, ea fiind anunțată încă de acum un an, printr-un acord strategic semnat de cele două companii partenere.
Stellantis menționează că dezvoltarea producției va ține seama de evoluția pieței de automobile electrice din Europa și de „sprijinul oferit de autoritățile spaniole și europene”. Bateriile vor fi folosite pe toată gama Stellantis, de la autoturisme clasice, la crossovere și SUV-uri, în special din segmentele B și C, în care prețul final este un factor important.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Deficitul bugetar pentru primele 11 luni a ajuns la aproape 126 miliarde lei, comparativ cu pandemia COVID. În decembrie sunt planificate cheltuieli mari„Stellantis este dedicat unui viitor decarbonizat, adoptând toate tehnologiile avansate de baterie disponibile pentru a oferi clienților noștri vehicule electrice competitive”, a declarat John Elkann, președintele Stellantis, cel care a preluat și conducerea executivă a companiei, după demisia lui Carlos Tavares. „Această asociere importantă cu partenerul nostru CATL va aduce producția inovatoare de baterii într-un loc de producție deja recunoscut ca lider în energie curată și regenerabilă, contribuind la o abordare durabilă la 360 de grade. Aș dori să mulțumesc tuturor celor implicați pentru că au făcut posibil anunțul de astăzi, inclusiv autorităților spaniole pentru sprijinul lor continuu”.
CITEȘTE ȘI Honda intră în hora bateriilor solide: cu 25% mai ieftine și cu până la 1.000 km autonomieCATL are două fabrici de baterii în Europa, una în Germania și cealaltă în Ungaria, de unde livrează baterii pentru toate mărcile auto locale.
Stellantis își menține strategia dublă privind bateriile electrice, atât pe nichel mangan cobalt (NMC), cât și pe litiu fier fosfat (LFP), pentru a putea oferi automobile electrice cu prețuri accesibile, extrem de importante pentru această fază a tranziției la propulsia electrică.
Înființarea noii companii de baterii va fi finalizată în cursul anului 2025, după îndeplinirea tuturor condițiilor de reglementare.