Piața tancurilor petroliere vechi cunoaște o perioadă de boom, motivul principal fiind eforturile statelor occidentale de a limita tranzacțiile cu petrol rusesc, transmite Reuters.
Pe măsură ce firmele occidentale de shipping și servicii maritime evită petrolul rusesc, noi companii intră pentru a acoperi golul creat și în acest sens achiziționează vechile tancuri petroliere, care altfel ar fi fost trimise la casare, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Începând cu data de 5 decembrie a intrat în vigoare un embargou privind importurile de petrol rusesc pe mare, urmând ca în februarie să intre în vigoare și un embargou privind importurile de carburanți rusești.
În ultimele luni mai multe zeci de tancuri petroliere vechi au fost vândute de proprietari din Grecia și Norvegia la prețuri record către cumpărători din Orientul Mijlociu și Asia care vor să profite de prețurile record la care se închiriază navele dispuse să transporte petrol rusesc spre India și China
În acest context, companiile care se ocupă de managementul tancurilor petroliere, cum este și firma elvețiană Fractal Shipping, cunosc o perioadă de boom. În mai puțin de un an, Fractal a reușit să alcătuiască o flotă de 23 de tancuri petroliere cumpărate recent de proprietari din Dubai. Datele firmei Refinitiv Eikon arată că majoritatea acestor tancuri transportă țiței rusesc din porturile de la Marea Neagră și Marea Baltică până în Asia.
"Am primit foarte multe tancuri petroliere în lunile august și septembrie. Noii proprietari ai navelor au dorit să intre în această afacere datorită oportunităților rusești", a declarat directorul general de la Fractal Shipping, Mathieu Philippe.
În mod normal, marile companii petroliere occidentale încetează să mai utilizează un tanc petrolier când acesta ajunge la o vechime de 15 ani și multe dintre aceste nave sunt trimise la casare. În schimb, flota firmei Fractal Shipping este compusă în întregime din tancuri petroliere cu o vechime cuprinsă între 13 și 19 ani.
Odată cu noii intrați pe piață, din dorința de a obține o parte din afacerile rusești, au explodat și prețurile la tancurile petroliere second-hand, în special pentru tancurile de tip Aframax, capabile să transporte până la 600.000 de barili de țiței.
Prețul pentru un tanc petrolier Aframax cu o vechime de 20 de ani a crescut cu 86%, de la 11,8 milioane de dolari la 1 ianuarie, până la 22 de milioane de dolari în prezent, potrivit companiei de evaluare VesselsValue.
Studiile firmei Clarksons arată că mai multe tancuri petroliere au fost vândute în primele 11 luni din 2022 decât în oricare an anterior, iar în octombrie numărul tancurilor petroliere vândute într-o singură lună a atins cifra record de 76.
Noii proprietari ai navelor dispuși să transporte petrol rusesc profită de faptul că primii doi cumpărători de petrol rusesc, China și India, nu au promis să respecte plafonul de preț, de 60 de dolari per baril, impus de G7 pentru țițeiul din Rusia.
"Navele care câștigă 80.000 de dolari pe zi în Marea Mediterană, pot câștiga până la 130.000 de dolari pe zi dacă transportă țiței rusesc", a dezvăluit un broker de nave care a dorit să își păstreze anonimatul.
În aceste condiții, mai multe tancuri sunt utilizate în prezent pentru călătorii care durează câteva săptămâni, pentru a transporta petrol rusesc din Marea Baltică și Marea Neagră până în Asia, în timp ce anterior petrolul rusesc era vândut în principal în Europa și călătoriile durau câteva zile