România exportă mașini de 43 miliarde euro și aduce din afară mașini de 45 miliarde euro. Pentru a remedia situația, e nevoie de un „șoc al preferințelor” - economistul-șef al unei bănci de top

Auto/Transporturi   
România exportă mașini de 43 miliarde euro și aduce din afară mașini de 45 miliarde euro. Pentru a remedia situația, e nevoie de un „șoc al preferințelor” - economistul-șef al unei bănci de top

România are un deficit comercial ridicat în comerțul auto: exportă la acest moment mașini în valoare totală de de 43 miliarde euro și aduce de pe piețele străine autovehicule de 45 miliarde euro, spune economistul șef al ING România, Valentin Tătaru.

Pentru a remedia deficitul din sectorul auto, economia ar avea nevoie de ceea ce economiștii numesc un „șoc al preferințelor”, adică o schimbare a preferinței consumatorilor români care să prefere brusc mașinile produse în țară mai mult decât cele aduse din afară. „Ceea ce e puțin probabil”, crede Tătaru, citat de Hotnews.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

După ce a încheiat în 2024 cu un deficit comercial de 33 miliarde euro, în creștere cu 15% față de cel din anul anterior, comerțul exterior al României va rămâne sub presiune, se mai arată în analiza citată.

Bolt se extinde în Slatina CITEȘTE ȘI Bolt se extinde în Slatina

Nu există o cale ușoară de a rezolva acest deficit comercial persistent. „Ne așteptăm ca creșterea consumului privat să se modereze, dar să rămână la niveluri sănătoase în 2025, ceea ce ar trebui să mențină cererea crescută pe termen scurt”, consideră autorii analizei.

„Ne așteptăm la îmbunătățiri minime în 2025, mai degrabă decât structurale”

Deficitul comercial român și-a inversat trendul în 2024, anulând câștigurile obținute în 2023, pe fondul cererii interne vizibil mai puternice, care însă stimulează importurile. Acest lucru s-a întâmplat mai ales pentru că producția internă nu a avut puterea, tehnologia sau timpul necesar pentru a se adapta la creșterea simultană a consumului privat și a investițiilor publice, se arată în analiză.

Analizând structura deficitului, acesta poate fi pus în primul rând pe seama sectorului chimic (13,5 miliarde EUR din totalul de 33 de miliarde), 

Sectorul auto continuă să domine structura exporturilor (47% din total), urmată de restul sectorului de producție (29% din total), ceea ce duce la un total de 76% din totalul exporturilor.

Comparativ cu anul trecut, ponderea automobilelor exporturilor totale a crescut cu 2,2 puncte procentuale, în timp ce cota celorlalte produse fabricate s-au redus cu 1,3 pp.

VIDEO Celebrul James May ridică în slăvi Dacia Spring. „Vom vedea dacă oamenii doresc cu adevărat mașini electrice!” CITEȘTE ȘI VIDEO Celebrul James May ridică în slăvi Dacia Spring. „Vom vedea dacă oamenii doresc cu adevărat mașini electrice!”

Acest lucru este confirmat de performanțele în vânzări ale celor doi mari producători de automobile mari (Dacia și Ford), precum și cu cererea slabă la export determinate de performanța precară a economiei europene.

Pe frontul extern, nu ne așteptăm la schimbări majore, economia zonei euro urmând să rămână într-un interval modest de creștere de 0,7%, ceea ce înseamnă că exporturile românești puțin probabil să aibă parte de o creștere bruscă a cererii de la principalii parteneri comerciali.

viewscnt
Afla mai multe despre
mașini
export