Uniunea Europeană a depășit în premieră un milion de autoturisme electrice într-un an, iar Germania a fost cea mai mare piață de automobile electrice în 2022, cu aproape jumătate de milion de vehicule electrice înmatriculate. România a reușit să depășească Polonia, o țară mult mai mare, cu o piață auto dublă față de cea de la noi, relevă datele analizate de Profit.ro.
Programul Rabla a fost un succes nu doar prin eliminarea mașinilor vechi de pe stradă, ci și prin stimularea achiziției de automobile electrice. Datele statistice ale ACEA arată că, în 2022, România s-a situat pe locul 13 în UE, cu cele 11.638 de autoturisme electrice înmatriculate, mai mult de jumătate dintre acestea fiind Dacia Spring (6.328).
Chiar dacă în ultimul trimestru al anului înmatriculările de vehicule propulsate exclusiv cu baterii de la noi au scăzut față de perioada similară din 2021, cu 11,5%, la aproape 4000 de unități, pe fondul crizei de semiconductori, pe întreg anul creșterea acestui segment de piață din România a fost de 83,5%, cea mai mare creștere dintre țările cu volume mari ale piețelor auto.
Volumul de mașini electrice din România a fost peste cel înregistrat în Polonia (11.334 unități, creștere de 53%) și mai mult decât dublu față de cel din Ungaria (4.710 unități, creștere de 9,2%).
Pe acest segment, al electricelor, Uniunea Europeană a înregistrat o creștere de 28%, pe întreg anul, cu un volum total de 1,12 milioane de autoturisme electrice înmatriculate, depășind pentru prima dată pragul de un milion. Cele mai mari piețe au fost Germania (471.394 mașini electrice), Franța (203.122), Suedia (95.035) și Olanda (73.394).
De la locul 5 în jos nu s-au mai depășit 50.000 de vehicule electrice în anul care s-a încheiat. Spania, de exemplu, una dintre cele patru mari piețe auto ale UE, a înregistrat doar 30.545 mașini electrice.
Pe segmentul de hibride (România raportează mașinile PHEV și hibride împreună), România a reușit o creștere mai modestă în comparațaie cu alte țări, însă la fel de importantă. Cu un volum de hibride de 34.410 autoturisme, avansul a fost de 12,1%, România fiind poziționată pe locul 9, dar asta cu ajutorul mașinilor PHEV, pe care celelalte țări le raportează separat. Totalul înmatriculărilor de mașini hibride din UE (inclusiv mild-hybrid) a fost de 2,08 milioane de autoturisme, cu 8,6% mai multe față de 2021.
CITEȘTE ȘI FOTO Surpriză - Dacia poate lansa un SUV mai mic decât Duster, inclusiv cu propulsie electrică. Similar cu Mașina AnuluiÎn ceea ce privește motoarele clasice, cu benzină, înmatriculările au crescut în România, cu 11,5%, l 53.302 unități, în cotnrast cu restul UE, unde acestea au scăzut destul de mult, cu 12,8%, la 3,3 milioane de unități.
La diesel, situația este fără întoarcere, acest tip de motorizare fiind în declin pe toate piețele (cu excepția Bulgariei, unde au crescut cu 5 procente). În România, cele 16.587 de autoturisme înmatriculate au reprezentat o scădere de 18,7% față de 2021, similară cu cea din UE, unde scăderea a fost 19,7%, cu un volum de 1,5 milioane de autoturisme.