Compania de stat strategică de apărare cu profil aeronautic Romaero a intrat în insolvență, în urma cererii proprii, cu datorii exigibile de peste 763 milioane lei, arată documentele de la dosar, analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Creditorii care solicitaseră la rândul lor insolvența companiei sunt BCR, cu o creanță de peste 109 milioane lei, CEC Bank (peste 80 milioane lei), CIT Restructuring (peste 6 milioane lei) și Apa Nova (peste 353.000 lei).
Potrivit sursei citate, Romaero are datorii restante și față de actualul furnizor de energie electrică, Electrica Furnizare din grupul Electrica SA, iar dacă nu ar fi intrat în insolvență, ar fi fost în pericol să îi fie întreruptă alimentarea. Romaero fusese deja executată silit de fostul furnizor, Hidroelectrica, pentru neplata facturilor de curent.
CIT Restructuring a elaborat și derulat planul de restructurare din 2020, în baza căruia CEC Bank a acordat Romaero credite în sumă totală de circa 60 milioane lei. Obiectivul era recuperarea măcar parțială a datoriilor bugetare ale companiei, care se cifrau la peste 330 milioane lei la finalul lui 2019. La 30 septembrie 2023, Romaero avea restanțe la stat în sumă totală de aproape 436 milioane lei, cu tot cu dobânzi și penalități.
În cadrul planului, Romaero beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OG nr. 6/2019, constând în restructurarea datoriilor bugetare, obligațiile de plată fiindu-i reduse și eșalonate, cu anularea penalităților. Facilitățile sunt acordate însă doar companiilor care nu se află în insolvență, astfel că, acum, Romaero nu mai beneficiază de ele.
Însă potrivit creditorului CIT Restructuring, în cererea sa de intrare în insolvență, Romaero ar fi menționat printre motive chiar faptul că, de anul acesta, nu ar mai fi beneficiat de înlesnirile prevăzute de OG nr. 6/2019.
CITEȘTE ȘI După zeci de ani de așteptare, încep lucrările la centura Comarnic″În cererea de deschidere a procedurii insolvenței depuse de debitoare, unul dintre motivele invocate a fost faptul că nu se mai menține OG nr. 6/2019 în ceea ce privește beneficiile fiscale pe care le-ar putea avea debitoarea implementând planul de restructurare (...). La data de 29.12.2023, Fiscul a emis o decizie (...) prin care precizează că menține OG nr. 6/2019. În acest context, față de impactul pe care o deschidere de procedură a insolvenței l-ar putea avea în patrimoniul debitoarei, ca urmare a faptului că nu se va mai menține OG nr. 6/2019, vor renaște datorii fiscale în valoare de aproximativ 450 milioanelei, datorii care sunt istorice și, bineînțeles, vor fi și datorii suplimentare de plată″, a arătat CIT Restructuring la proces, conform motivării deciziei din 17 ianuarie a instanței, de admitere a cererii de intrare în insolvență a Romaero.
Astfel, CIT Restructuring a propus atunci ″amânarea discutării pe cererea de deschidere a procedurii insolvenței pentru ca debitoarea să pună în discuție la organele sale interne dacă această menținere de OG nr. 6/2019 are un impact suficient în patrimoniul său, astfel încât să ajungă la concluzia că nu se mai impune menținerea prezentei cereri″.
CITEȘTE ȘI VIDEO Casa secretă a lui Putin de la granița cu Finlanda, dezvăluită de o dronă″Apărătorul creditorului CIT Restructuring SRL arată că succesiunea actelor este evidentă, astfel decizia (de menținere a înlesnirilor fiscale – n.r.) a fost emisă la data de 23.12.2023 și încărcată și vizibilă în SPV-ul companiei la data de 29.12.2023, când deja era depusă cererea de deschidere a procedurii insolvenței. Succesiunea evenimentelor arată, cel puțin acestuia, în calitate de creditor, că nu avea cum să aibă compania în vedere acest aspect. Chiar în cererea de deschidere se precizează că nu se mai menține OG nr. 6/2019, probabil că la un moment dat au sesizat un pericol de menținere a OG nr. 6/2019, însă ca urmare a acestei decizii suntem în poziția în care OG este menținut.
Prin această decizie, compania urma să achite aproximativ 117 milioane lei în 4 ani, respectiv 2027, versus 450 de milioane care ar renaște ca urmare a deschiderii procedurii insolvenței. Tocmai de aceea, cererea de preschimbare a termenului de judecată și notele scrise depuse la dosar nu iau în considerare această decizie și, practice, creanța fiscală ar fi suficient de mare încât să impacteze și șansele de restructurare ale companiei. În subsidiar, dacă nu se acordă termen și nu reușește să aibă poziția oficială a companiei în această chestiune, consideră că debitoarea nu mai este în stare de insolvență, ca urmare a menținerii lui OG nr. 6/2019.
CITEȘTE ȘI Grecia majorează nivelul minim de investiții imobiliare pentru „vize de aur”. Piața imobiliară din Grecia, la kilometri distanță de România. Deosebirile dintre cele două țăriApărătorul debitorului arată că, dacă s-ar fi considerat oportună renunțarea la cererea de deschidere a procedurii, nu s-ar mai fi depus note scrise. La interpelarea instanței, apărătorul debitorului arată că nu solicită amânarea cauzei, ci susținerea cererii de deschidere a procedurii insolvenței, acesta fiind motivul pentru care a formulat cererea de preschimbare a termenului de judecată″, scrie în motivare.
Romaero a decis să solicite intrarea în insolvență după ce a fost obligată de judecători, cu posibilitate de recurs, să plătească despăgubiri uriașe unui om de afaceri care ceruse transformarea unui avion Boeing, în urmă cu mai bine de 15 ani. Intenția declarată a companiei este de a se restructura operațional, pentru a-și eficientiza activitatea și a-și plăti datoriile.
CITEȘTE ȘI Lamborghini nu simte vreo criză: Are carnetul de comenzi plin. Plus - a bătut un record în istoria sa de 60 de aniRomaero, care a consemnat recent un eșec previzibil la cea de-a 8-a tentativă consecutivă de a scoate bani de capital de lucru și investiții de la acționarii săi minoritari privați, a terminat primul semestru al anului cu pierderi de peste 42 milioane lei, cu 59% mai mari decât în perioada similară din 2022, la venituri totale de 54,2 milioane lei, în scădere cu 4,5%. Numărul de salariați a scăzut de la aproape 700 la mai puțin de 600.
Principalii acționari ai Romaero sunt Ministerul Economiei (56,71%), SIF Muntenia (23,24%) și Fondul Proprietatea (18,88%).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Indotek, deținut de unul dintre cei mai bogați unguri, intră pe sectorul logistic și în România. Tranzacție cu un dezvoltator susținut de mai mulți milionari belgieniCompania de stat, aflată de mai demult într-o situație financiară critică, a obținut în noiembrie anul trecut aprobarea AGA pentru scoaterea la vânzare prin licitație a mai multor clădiri și terenuri din patrimoniul propriu, amplasate în Sectorul 1 din București, la prețul total de pornire, stabilit prin evaluare, de 87,2 milioane lei plus TVA, după cum a relatat atunci Profit.ro.
Însă pe 22 decembrie 2023, a doua zi după înaintarea la tribunal a cererii de intrare în insolvență, Romaero a primit de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) al Sectorului 1 al Capitalei ″o serie de încheieri din cuprinsul cărora rezultă că asupra imobilelor scoase la licitație au fost notate cereri de urmărire imobiliară de către CEC Bank SA și ANAF″, astfel că procedurile de valorificare au fost suspendate pe 8 ianuarie 2024, Romaero anunțând atunci că intenționează să ceară acordul creditorilor pentru vânzările de active imobiliare și să reia licitațiile ″cât mai curând posibil″.