Reducerea restricțiilor legate de pandemia de Covid-19 a făcut ca industria de transport aerian să privească cu optimism la anul 2022. Însă, în ultima săptămână din februarie, conflictul militar dintre Rusia și Ucraina a aruncat o mare umbră asupra așteptărilor de redresare a industriei de turism și a companiilor aeriene din Europa și SUA. Sancțiunile impuse de țările occidentale au deja un impact asupra călătoriilor și vor crea costuri suplimentare pentru companiile aeriene afectate.
Bank of America a estimat la sfârșitul anului trecut că datorită redresării, reducerii restricțiilor legate de pandemie și a creșterii călătoriilor din lunile de vară, cererea de combustibil pentru avioane ar putea duce prețul petrolului la 120 de dolari pe baril. Două luni mai târziu, petrolul este deja aproape de 120 de dolari pe baril, dar nu din cauza avioanelor complet pline, ci din cauza îngrijorărilor legate de întreruperea aprovizionării. Prețul combustibilului pentru avioane a crescut cu peste 60% anul trecut și este în creștere cu 5,1% față de luna trecută. Combustibilul reprezintă 19% din cheltuielile totale ale companiilor aeriene globale, înainte de recentele creșteri de preț. Creșterea costurilor cu combustibilul pentru companiile aeriene chiar în momentul în care acestea se recuperează după distrugerea cererii indusă de pandemia de Covid ar putea duce companiile slabe spre faliment, arată o analiză eToro.
În luna ianuarie a acestui an, previziunile industriei aeriene pentru 2022 luau în considerare un venit global de 432 de miliarde de dolari în scenariul de bază al redresării activității, reprezentând 65% din veniturile din 2019. Până la sfârșitul anului, cererea globală de transport aerian ar putea reveni la 84% din nivelurile din 2019 în scenariul de bază. O prognoză a IATA - Asociația Internațională a Transportului Aerian - arăta că liniile aeriene din întreaga lume nu se așteaptă, deși revin la operațiunile normale, să atingă nivelurile din 2019 înainte de 2024. Conflictul actual din Ucraina nu permite o revenire la normalitate și are un potențial uriaș de a da întârzia acest obiectiv.
Închiderea spațiului aerian al UE, al Marii Britanii și al SUA pentru avioanele rusești și măsurile similare ale Rusiei fac ca rutele de călătorie să fie mai lungi, iar avioanele să consume mai mult combustibil, ceea ce sporește costurile acestora. Deja companiile aeriene anulează sau redirecționează zborurile. Grupul german Lufthansa (LHA.DE) a declarat că 30 de zboruri către Rusia sunt anulate în această săptămână, iar zborurile din Europa către Tokyo și Seul vor trebui să facă ocoluri. Air France KLM (AIRF.VI), Finnair vor continua să opereze zboruri către Thailanda, Singapore și Delhi folosind rute alternative care prelungesc timpul de zbor cu aproximativ o oră. Virgin Atlantic a declarat că evitarea Rusiei va adăuga între 15 și 60 de minute zborurilor dintre Marea Britanie și India și Pakistan, potrivit BBC. De asemenea, compania aeriană scandinavă SAS (SAS.ST) și-a întrerupt serviciul Copenhaga -Tokyo. Compania rusă Aeroflot a declarat că a anulat zborurile către Statele Unite, Mexic, Cuba, Republica Dominicană și toate zborurile către destinații europene.
Lipsa containerelor de transport maritim și blocajele portuare înseamnă că mai multe produse sunt transportate pe calea aerului. Cererea pentru transportul aerian de mărfuri a fost anul trecut cu 6,9% peste nivelul din 2019, potrivit IATA. Transportul aerian de mărfuri este însă cel mai afectat de situația din Ucraina, care se adaugă la problemele existente deja în lanțul de aprovizionare. Finnair (FIA1S.HE) și Virgin Atlantic au anulat deja zborurile cargo din Asia de Nord din cauza închiderii spațiului aerian, în timp ce alte companii încearcă să își ajusteze rutele. Dar acest lucru vine cu pierderi de business și costuri suplimentare. Sancțiunile "nu închid în niciun caz un coridor aerian între Asia și Europa. Pur și simplu devine puțin mai complicat să zbori pe aceste rute", a declarat un fost șef de cargo la Delta Air Lines (DAL).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Această situație care afectează companiile aeriene din țările care impun sancțiuni Rusiei creează oportunități de afaceri pentru altele. Numărul de zboruri prin Kazahstan s-a triplat, iar transportatorii din Orientul Mijlociu, precum Qatar Airways, Emirates, Etihad, Saudia și Turkish Airlines, și-au mărit cota de piață în China, unde operează deja aproximativ 20-25 de zboruri pe săptămână. Compania taiwaneză EVA Airways (2618.TW) a declarat că zborurile sale cargo către și dinspre Europa funcționează normal și că va lua în considerare adăugarea de noi servicii pentru a satisface cererea de pe piață. Transportatorii ruși, care reprezintă aproximativ 70% din zborurile dintre Rusia și UE, sunt cei mai afectați. Profitând de faptul ca flota rusă de avioane cargo Antonov AN124 a rămas la sol, și de distrugerea celui mai mare avion cargo din lume, unicul Antonov AN 225, Airbus (AIR.PA) își transformă flotila de avioane supergigant Beluga din dotare în una de transport, oferind servicii de transport aerian logistic pentru mărfuri supradimensionate.