Prima lună din 2024 a marcat în România o creștere ușoară a pieței auto, fiind un ritm mai lent pentru segmentul de autoturisme și o majorare foarte bună pe segmentul de vehicule comerciale.
România a înmatriculat în ianuarie 17.421 autoturisme, cu 7,5% mai multe decât în urmă cu un an, volumul lunar fiind printre cele mai mari din ultimii doi ani. Pe segmentul de autoturisme, care are o pondere covârșitoare pe piața auto (73% din totalul înmatriculărilor de vehicule și peste 80% dacă scoatem din calcul remorcile) volumul raportat de DGPCI a fost de 12.733, de asemenea un volum foarte bune, dacă ne raportăm la valorile lunare din anii anterior, însă creșterea față de ianuarie 2023 este de numai 3,8%.
Cele mai vândute mărci în prima lună a anului au fost Dacia, pe de o parte, marca națională care are în continuare o cotă de piață de peste 31%, cu un total de 3.948 autoturisme înmatriculate, și Toyota, Skoda și Hyundai, de cealaltă parte, a mărcilor de import. Renault, marca de import de pe primul loc în 2023, nu s-a clasat decât pe locul 5 în clasamentul celor mai vândute mărci, urmată de Volkswagen, care în ultimii ani a fost depășită în mod constat de rivalii asiatici.
În același timp, Dacia își rezervă primele patru poziții din clasamentul celor mai vândute modele, în luna ianuarie, cu Logan (1267 unități), Duster pe locul al doilea (1105 unități), Sandero (725 unități) și Spring (561 unități), în vreme ce Jogger coboară pe locul șapte (290 unități), fiind depășit de Tesla Model 3 și Hyundai Tucson. Și cel de-al doilea model Tesla, Model Y, a avut vânzări destul de bune, cu 176 unități (locul 12 în clasament).
În acest moment, estimările pentru piața auto din România sunt rezervate, având în vedere modificările legislative privind Programul Rabla. Dacă pentru Rabla Clasic asociațiile industriei auto (ACAROM și APIA) au reușit să obțină de la Guvernul României o menținere a sumelor din anul anterior, pentru Rabla Plus, care include mașinile electrice și cele plug-in hybrid, sumele au rămas înjumătățite și vor afecta cu siguranță vânzările pe aceste două segmente. Primele prognoze pentru anul 2024 vorbesc despre o creștere foarte ușoară, cu ținte între 0 și 5 procente, la finalul anului. Rămâne de văzut în ce măsură românii vor menține o cerere ridicată în condițiile unei inflații care a afectat veniturile populației în ultimul an.
Top 20 cele mai vândute mașini în ianuarie 2024
LOGAN | 1267 |
DUSTER | 1105 |
SANDERO | 725 |
SPRING | 561 |
MODEL 3 | 387 |
TUCSON | 336 |
JOGGER | 290 |
SPORTAGE | 285 |
C-HR | 266 |
OCTAVIA | 260 |
COROLLA | 220 |
MODEL Y | 176 |
SX4 | 168 |
KUGA | 162 |
PUMA | 158 |
CLIO | 158 |
POLO | 145 |
TAIGO | 143 |
RAV4 | 141 |
KODIAQ | 139 |