Controlorii de la Eurocontrol, organismul european de gestionare a traficului aerian, au anunțat că vor declanșa o grevă în perioada de vârf a verii, după ce discuțiile privind personalul, listele de personal și salariile au eșuat, relatează The Times.
O sursă din sector a declarat că acest lucru ar putea duce la întârzieri sau anulări de până la 12.600 de zboruri în Europa în fiecare zi. „În cazul unei greve în toată regula, 20 până la 30% din zboruri ar fi cel puțin întârziate”, a declarat sursa.
Organismul se așteaptă să gestioneze aproximativ 33.000 de zboruri pe zi în următoarele opt săptămâni, ajungând la peste 34.000 în zilele de vineri din iulie și august, scrie G4Media.ro.
În conformitate cu normele europene, piloții care efectuează fiecare zbor în sau deasupra Europei trebuie să prezinte un plan de zbor centrului de operațiuni al Eurocontrol, care îl validează apoi și se asigură că nu există două avioane care zboară cu același „call-sign”, un identificator unic, în regiune. Acesta acționează în calitate de „manager de rețea zonală”, asigurându-se că zborurile pot traversa frontierele și pot trece fără probleme între centrele de control al traficului aerian. De asemenea, eliberează sloturi de aterizare și de plecare pe unele aeroporturi europene.
O sursă de rang înalt din cadrul companiilor aeriene a declarat că impactul grevelor ar putea fi „masiv și extrem de perturbator”, adăugând că se pare că nu există prea multe planuri de urgență pentru o grevă totală a controlorilor. Organismul gestionează peste 96.000 de mesaje pe zi de la piloți și companii aeriene, toate acestea trebuind să fie verificate. Inconsecvențele trebuie tratate manual.
Într-o scrisoare adresată managerilor, Union Syndicale Bruxelles (USB), care reprezintă funcționarii publici din UE, a declarat că printre revendicările sale se numără angajarea imediată a încă 20 de controlori. Aceasta a adăugat că organizația are un deficit de personal de 25%, adică aproximativ 40 de controlori.
Scrisoarea, consultată de The Times, spunea: „Oricât de dificilă ar fi acțiunea industrială pentru toată lumea, nu vedem altă cale de urmat decât să vă informăm despre decizia noastră de a progresa [cu grevele].
„Cazul nostru este legal, puternic și corect, și este în interesul agenției, al administratorului de rețea, al părților interesate (operaționale și statele membre), al publicului călător în general și al nostru ca angajați loiali ai agenției.”
CITEȘTE ȘI Două oferte pentru reabilitarea "liniei de tramvai a corporatiștilor"O sursă din aviația civilă a minimizat „factorul de teamă” privind o grevă iminentă în următoarele săptămâni, în timp ce discuțiile de ultimă oră au continuat, cu accent pe nivelul de personal. „Totul depinde de negocierile de acum”, a declarat sursa.
În întreaga Europă, centrele de control al traficului aerian s-au luptat cu recrutarea de la pandemie încoace. Mulți controlori au optat pentru pensionarea anticipată în 2020, iar angajarea de personal s-a dovedit dificilă.
USB le-a spus șefilor Eurocontrol că, în conformitate cu Organizația Internațională a Muncii, un organism al ONU, transportul nu este considerat un serviciu esențial și, prin urmare, nu este permisă „rechiziționarea” personalului.
Acest lucru înseamnă că nu poate fi garantat niciun nivel minim de servicii, ceea ce a declanșat temeri că mii de zboruri ar putea fi anulate deoarece nu pot fi procesate.
„Ceea ce este crucial în legătură cu această grevă este că nu este vorba deloc de salarii”, a declarat o sursă. „Ceea ce spun ei este ‘Avem nevoie de mai mult personal’ și ‘Vrem schimbări în ceea ce privește planificarea în listele noastre’. Nu este vorba de ‘Inflația este mare, dați-mi o mărire de salariu’. Aceștia sunt oameni sensibili și greva va fi o decizie importantă pentru ei”.
Vestea vine la doar câteva zile după ce Raúl Medina, directorul general al Eurocontrol, a îndemnat aeroporturile și centrele de control al traficului aerian să recruteze personal și a cerut companiilor aeriene să își respecte orarele.
De asemenea, el a avertizat că spațiul aerian european va înregistra „supraîncărcări mari” de trafic în majoritatea zilelor din timpul verii în multe regiuni importante, inclusiv Reims și Marsilia din Franța, Atena și Budapesta.
Avertismente similare au fost emise pentru Londra, Barcelona, Bruxelles, Budapesta, Nicosia, Varșovia și Zagreb în zilele de vârf, în special vinerea și în timpul weekendurilor de vară.