Producătorul turc de autobuze Otokar, desemnat câștigătorul licitației pentru cele 400 de autobuze pe care Primăria Capitalei vrea să le cumpere, va livra primele 40 de autobuze la cinci luni de la semnarea contractului, dacă CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor) va respinge contestațiile firmelor care au pierdut licitația, a declarat Izzet Cokal, director responsabil cu testarea vehiculelor în cadrul fabricii Otokar din Sakarya, Turcia, citat de News.ro.
Potrivit angajamentului luat de Otokar, restul vehiculelor vor sosi în următoarele 13 luni. Cokal a arătat că modelele de autobuz care vor circula în Capitală au fost testate în cele mai dificile condiții și și-au demonstrat fiabilitatea în alte orașe cu infrastructură similară Bucureștiului.
”Fiecare nou model pe care îl introducem pe piață este testat non-stop timp de patru luni pe rampe, aici la fabrica din Sakarya, ceea ce echivalează cu 1 milion de km parcurși. Este testat gol, jumătate plin, plin și supraîncărcat. Apoi, este testat timp de două luni pe autostradă și pe drumurile secundare. Fiecare autobuz livrat beneficiază de experiența pe care o acumulăm în astfel de teste extreme”, a arătat Izzet Cokal.
În funcție de cerințele fiecărui client și de climă, autobuzele pot fi verificate la temperaturi care coboară până la minus 45 de grade Celsius și ajung până la plus 60 de grade Celsius.
CITEȘTE ȘI Salariile în sistemul medical de Ambulanță au crescut cu până la 4.550 de leiLa rândul său, Denis Toublanc, director de marketing al Otokar în Europa, se arată încrezător în rezultatul contestației și estimează că autoritățile române vor da o soluție favorabilă în următoarele săptămâni.
”Ne-am asumat că timp de opt ani autobuzele Otokar vor sta pe drum în proporție de 95%. În Istanbul, avem o rată și mai ridicată, în condițiile în care avem un parc dublu față de cel pe care îl vom avea în Capitală. Dacă totul este în regulă, vom dezvolta service-ul din București, în apropierea aeroportului, pentru că piesele pentru partea de mentenanță vor veni cu avionul”, precizează acesta.
Fabrica de la Sakarya, oraș aflat la 130 km de Istanbul, este singura unitate de producție a Otokar.
”După primele cinci luni de la semnarea contractului sosesc primele 40 de autobuze, apoi în următoarele 13 luni restul. Fabrica poate produce între opt și zece autobuze Kent pe zi”, afirmă Denis Toublanc.
CITEȘTE ȘI VIDEO Putin numește intervenția condusă de SUA în Siria drept „o agresiune” și cere o întrunire a Consiliului de Securitate al ONU; liderul suprem al Iranului îi numește „criminali” pe conducătorii din SUA, Franța și Marea BritanieOtokar este prezentă în 45 de țări, în special în Europa, unde cele mai mari piețe pentru companie sunt Franța, Italia, Spania și Belgia, potrivit datelor prezentate de reprezentanții companiei. Compania este lider de piață în Turcia și anunță că vrea să fie unul din cei mai mari jucători în Europa. În Istanbul, de exemplu, au câștigat mai multe licitații în ultimii ani, ajungând la un total de 900 de autobuze care circulă zilnic pe străzile metropolei de peste 15 milioane de locuitori.
În prezent, în România circulă 190 de autobuze Otokar, în cadrul unor contracte private, iar cel cu Primăria București ar fi primul contract cu o instituție publică.
Oficialii companiei spun că Otokar vrea să își întărească prezența în România și să participe și la alte licitații publice, considerând că România este o piață cu potențial, din cauză că flota de mașini este veche, iar o mare parte din ea ar trebui schimbată. Astfel, societatea a depus deja o ofertă la o licitație organizată la Brașov, tot privind transportul public.
Primăria București a anunțat în februarie că Asocierea Otokar Europe și Otokar Automotive a câștigat licitația pentru 400 de autobuze noi pentru RATB. Contractul avea o valoare estimată de aproximativ 510,5 milioane lei, fără TVA (circa 111 milioane euro) și include și partea de servicii. Rezultatul licitației a fost însă contestat de ceilalți concurenți, Mercedes - Benz România și turcii de la Karsan.
CITEȘTE ȘI VIDEO ANALIZĂ Are dreptul președintelele SUA să ordone lovituri militare externe fără aprobarea legislativului? Ultima declarație de război a Congresului american a vizat RomâniaPotrivit caietului de sarcini, contractul este pentru opt ani și urmează să fie livrate: 320 de autobuze cu o lungime de 12 metri, cu o capacitate minimă de 96 de pasageri, 50 de autobuze cu o lungime de 10 metri și o capacitate minimă de 70 de călători și 30 de autobuze articulate, de 18 metri, cu o capacitate minimă de 135 de călători.
Otokar, lider în domeniul autobuzelor, în Turcia, este parte a celui mai mare grup industrial din Turcia, Koç, care deține mai multe mărci de electrocasnice și electronice, cum ar fi Arctic, Beko și Grundig. Grupul Koç a raportat pentru anul trecut venituri de 24,01 miliarde euro. Otokar are o capacitate anuală de producție de 12.600 vehicule, din care 5.000 de autobuze/autocare. Suprafața alocată activității de producție se întinde pe 552.000 metri pătrați.
Otokar a vândut în medie 2.500 de autobuze pe an în ultimii opt ani. Compania are 2.200 angajați și 300 de distribuitori și puncte de service. În ultimii zece ani a investit 110 milioane euro în cercetare și dezvoltare.
Turcia a devenit liderul regional al industriei de autobuze, depășind în acest domeniu țările industrializate din vestul Europei. Astfel, 4 din 10 autobuze care circulă în Europa provin din Turcia.