Forul legislativ al Uniunii Europene a votat propria poziție în vederea negocierilor cu celelalte două instituții ale UE, Consiliul European și Comisia Europeană, varianta votată fiind mult mai blândă față de propunerile inițiale. Principalele noutaăți vin din amânarea termenului de aplicare, care în acest fel nu va mai fi 2025, și în plus vor fi introduse limite la pulberile emise de frâne și anvelope.
Presiunile industriei auto și pozițiile dure ale țărilor membre ale Uniunii Europene au condus la îmblânzirea viitoarelor norme Euro 7, în forma pe care a votat-o Parlamentul European. Calendarul negocierilor a amânat considerabil intrarea în vigoare a normelor Euro 7, astfel că acestea nu vor mai putea fi adoptate mai devreme de 2026.
Propunerea adoptată anul trecut de Comisia Europeană are șanse tot mai mici să rămână valabilă, ea fiind considerată extrem de costisitoare pentru constructorii auto, cu efecte directe asupra prețurilor plătite de consumatori. În plus, faptul că în 2035 automobilele cu motoare termice vor fi interzise face aproape inutil acest efort uriaș al industriei auto.
Varianta votată de Parlamentul European are propriile limite de emisii de azot și de monoxid de carbon, lăsând în schimb nemodificate propunerile CE pentru anvelope și frâne. Au fost reduse limitele de oxizi de azot pentru camioane și sunt introduse teste mai dure în laborator pentru măsurarea emisiilor la autobuze și vehicule grele.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) recunoaște că Parlamentul European a votat astăzi pentru o abordare mai realistă a Euro 7, în comparație cu ceea ce a propus Comisia Europeană anul trecut. Cu toate acestea, Euro 7 vine în continuare cu un preț mare și într-un moment foarte critic în transformarea industriei, spun reprezentanții industriei auto.
„Rămâne faptul că Euro 7 reprezintă o investiție semnificativă pentru producătorii de vehicule, pe lângă eforturile lor uriașe de decarbonizare”, a declarat directorul general ACEA, Sigrid de Vries. „De asemenea, vine într-un context geopolitic și economic extraordinar de provocator, marcat de creșterea prețurilor la energie, penurie în lanțul de aprovizionare, presiuni inflaționiste și cererea întârziată a consumatorilor. Europa are nevoie de un Euro 7 proporțional care să echilibreze preocupările de mediu și competitivitatea industrială.”
CITEȘTE ȘI FOTO Renault anunță înființarea Ampere, dar nu spune nimic despre Nissan, deocamdată„Nu poate exista nicio îndoială cu privire la angajamentul industriei de a îmbunătăți calitatea aerului. Acesta este motivul pentru care industria auto a investit deja resurse extinse în cele mai recente standarde euro de poluanți, Euro 6/VI”, a explicat de Vries. „Aceste investiții au dat roade, deoarece emisiile de eșapament sunt abia măsurabile astăzi.”
ACEA solicită factorilor de decizie să se asigure că realismul prevalează în timpul negocierilor în așa fel încât viitoarele norme Euro 7 „să nu afecteze progresul făcut deja de producători”.