Persoanele fizice sau firmele vor putea casa un autovehicul mai vechi de 12 ani și, în loc să primească tichetul de 6.500 lei actual pentru cumpărarea unui autovehicul nou, pot opta să primească un voucher în valoare de doar 4.500 lei pentru achiziționarea de panouri solare sau centrale termice ecologice. Modificarea în acest fel a Programului Rabla este prevăzută într-un proiect de lege susținut de parlamentari din mai multe partide.
Proiectul de lege a fost inițiat de parlamentari liberali, dar aceștia au reușit să atragă și susținerea parlamentarilor de la putere, printre care se numără președintele comisiei de buget-finanțe din Senat, social-democratul Viorel Arcaș, și ministrul pentru relația cu Parlamentul, Viorel Ilie, senator ALDE.
Autorii proiectului arată că toate programele Rabla, derulate în ultimii 13 ani, au generat și acțiuni de speculă, iar contravaloarea voucher-ului a fost tranzacționată la limita dintre licit și ilicit, de către proprietarii de drept ai acestuia și utilizatorii finali, cu ”interfață în zona comercianților de autovehicule”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Se face o nedreptate, iar scopul inițial al acestor legi nu produce efectul scontat. În sensul că: încurajează activități economice din zona producătorilor auto, plus-valoarea rezultată fiind declarată profit în dreptul acestora. Mai mult, se observă o scădere a interesului față de acest program, explicabilă din mai multe puncte de vedere. Așa se face că nu toți cei care vor o mașină nouă, și dețin o rablă, pot acoperi diferența de bani. De asemenea, cetățenii bine intenționați, în înscrierea in acest program, au obiecții față de valoarea produsului, raportat la calitatea acestuia, în contradicție cu ce pot cumpăra, cu aceeași (sic! – n.red.) bani, de pe piața second din țările vestice”, susțin inițiatorii proiectului de lege.
”În fapt, câștigul substanțial aparține comercianților de autovehicule noi. Se acceptă tacit, dar se recunoaște foarte puțin: valoarea unui eco-tichet reprezintă de multe ori, doar adaosul comercial suplimentar, practicat de distribuitorii auto în timpul derulării acestor campanii”, mai susțin autorii.
Prin urmare, aceștia propun ca valoarea unui voucher alternativ poate fi de 4.500 lei, față de pragul normal de 6.500 lei, în cazul în care nu se dorește achiziția unui autovehicul, iar utilizarea acestui instrument valoric să se facă exclusiv și justificativ, ca și contribuție parțială sau totală, pentru achiziția de panouri solare, centrale termice cu coeficient de poluare.
Autorii prevăd însă condiția ca autovehiculul casat în acest scop să fie mai vechi de 12 ani, deși în Programul Rabla sunt acceptate autovehicule mai vechi de 8 ani.
Spre deosebire de programul Rabla pentru autovehicule, voucherul nu poate fi înstrăinat, în caz contrar fiind anulată prima de încasare.
Finanțarea acestei variante a Programului Rabla ar urma să cadă în sarcina Agenției Fondului de Mediu, din cotele bugetare alocate pentru derularea programului Rabla.