Renault, Nissan și Mitsubishi au anunțat care sunt condițiile impuse prin nou acord care a fost aprobat de consiliile de administrație și urmează să înlocuiască vechile acorduri ale Alianței Renault Nissan Mitsubishi. Principalele schimbări se referă la pachetul de acțiuni al Renault, la Nissan, dar și la drepturile pe care Nissan le are în Renault Group.
Conform primului anunț transmis de cele două companii, Renault și Nissan, japonezii și-au menționat intenția de a investi până la 15% în Ampere, entitatea EV & Software a Grupului Renault în Europa, cu scopul de a deveni un investitor strategic. Și cel de-al treilea membru al Alianței, Mitsubishi, vrea să devină investitor în Ampere.
Nissan și Mitsubishi Motors vor deveni clienți ai Horse, divizia de propulsie cu combustie internă și hibride cu emisii reduse (ICE), care are o uzină și în România.
În privința reechilibăririi acțiunilor încrucișate dintre Renault și Nissan, anunțul spune că „acum este nevoie de o nouă abordare pentru a permite membrilor Alianței să se pregătească cel mai bine pentru viitoarele oportunități din industrie”.
În consecință, Renault și Nissan, membri fondatori ai Alianței, au convenit să încheie un nou acord până la 31 martie 2023, care va înlocui acordurile actuale care guvernează Alianța (și anume, Acordul-cadru al Alianței reformulat, Acordul de participare la capitalul propriu al Alianței și Memorandumul de înțelegere din 12 martie 2019).
Acest nou acord va intra în vigoare pentru o perioadă inițială de 15 ani.
Nissan și Renault Group ar urma să dețină o participație încrucișată de 15%, cu o obligație de reținere, precum și o obligație de a-și limita participațiile.
Grupul Renault va transfera 28,4% din acțiunile Nissan către un trust francez, unde drepturile de vot vor fi „neutralizate” pentru majoritatea deciziilor, cu excepția mai multor situații:
· Alegerea sau revocarea directorilor Nissan numiți de Grupul Renault, în care mandatarul va vota conform instrucțiunilor Grupului Renault;
· Alegerea sau revocarea directorilor care sunt nominalizați de Comitetul de nominalizare Nissan, alții decât cei nominalizați ai Grupului Renault, în care mandatarul va vota în favoarea deciziilor și propunerilor Comitetului de nominalizare Nissan;
· Propunerile acționarilor care nu sunt susținute de consiliul de administrație al Nissan (unde administratorul va trebui să se abțină).
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Au început lucrările în zona cu surparea majoră de pe DN1, pe Valea PrahoveiGrupul Renault va continua să beneficieze pe deplin de drepturile economice (dividendele și veniturile din vânzarea de acțiuni) aferente acțiunilor deținute de trust până la vânzarea acestor acțiuni. Această tranzacție nu va duce la nicio depreciere a situațiilor financiare ale Grupului Renault.
În urma transferului a 28,4% din acțiunile Nissan către trust, Nissan ar putea să-și exercite drepturile de vot aferente pachetului său de acțiuni în Grupul Renault.
Drepturile de vot ale Grupului Renault și Nissan ar fi limitate la 15% din drepturile de vot exercitabile. Atât Grupul Renault, cât și Nissan își vor putea exercita liber drepturile de vot în această limită.
Grupul Renault va instrui administratorul să vândă acțiunile Nissan deținute în trust dacă acest lucru este rezonabil din punct de vedere comercial pentru Grup, dar nu va avea nicio obligație de a vinde acțiunile într-o anumită perioadă predeterminată.
Grupul Renault ar avea toată libertatea de a vinde acțiunile Nissan deținute în trust, în cadrul unui proces organizat și coordonat cu Nissan, în care Nissan ar beneficia de un drept de primă ofertă, în beneficiul său sau în beneficiul unei terțe părți desemnate.
CITEȘTE ȘI GRAFIC Mașinile vechi aflate pe șosele - peste jumătate din totalul automobilelor, contribuția lor la poluare este chiar mai mare. Constructorii auto cer UE să elimine mașinile Euro 1 - Euro 5 în loc să introducă Euro 7Acordul de guvernanță încheiat la 4 februarie 2016 între Grupul Renault și statul francez privind participația sa în Grupul Renault ar urma să fie reziliat. Acest lucru ar permite statului francez să își exercite în mod liber toate drepturile de vot în Grupul Renault.
Grupul Renault își va păstra dreptul de a numi doi reprezentanți în Consiliul de Administrație al Nissan, iar Nissan își va păstra dreptul de a numi doi reprezentanți în Consiliul de Administrație al Grupului Renault.
Consiliul de operare al Alianței va rămâne organismul de coordonare al Grupului Renault, Nissan și Mitsubishi Motors.
Cele două companii au convenit dezvoltarea a patru proiecte noi în America Latină:
· Un nou pick-up dezvoltat de Renault Group și produs împreună cu Nissan în Argentina.
· Colaborarea de succes pe familia existentă de pick-up-uri Nissan Frontier/Renault Alaskan va continua. Grupul Renault va produce pick-up-uri în Cordoba (Argentina) pentru Grupul Renault și Nissan.
CITEȘTE ȘI Volvo Cars se pregătește pentru o campanie rapidă de electrificare a gamei sale de vehicule· În Mexic, Nissan va produce un nou model pentru Grupul Renault. Pentru prima dată în 20 de ani, un vehicul Renault va fi produs în Mexic.
· În plus, Nissan și Renault Group vor comercializa două vehicule electrice comune din segmentul A, ambele bazate pe platforma CMF-AEV.
În India, inclusiv pentru export, Renault Group și Nissan vor colabora la mai multe proiecte noi de vehicule, inclusiv noi SUV-uri, comune de Renault Group și Nissan, și o nouă mașină Nissan derivată din Renault Triber.
În plus, ca și în America Latină, Nissan și Renault Group iau în considerare și vehicule electrice comune din segmentul A.
CITEȘTE ȘI Dacia face un salt de 5 locuri și intră în Top 10 în Germania, peste nume cu tradiție ale industriei auto. Marca a vândut în prima lună din an cât Peugeot și Citroen la un locEuropa
Grupul Renault și Mitsubishi vor profita de activele Renault Captur și Renault Clio pentru a dezvolta două vehicule noi cu noile ASX și Colt, bazate pe platforma CMF-B.
Grupul Renault va lansa în 2026 în Europa, pe piața vehiculelor utilitare ușoare, FlexEVan, primul său vehicul care va beneficia de aplicarea tehnologiei Software-Defined Vehicle, și îl va împărtăși cu Nissan.
Pentru gamele lor de după 2026, Nissan și Renault Group vor explora, de asemenea, oportunități de colaborare pentru următoarea generație de vehicule electrice din segmentul C. Pentru a asigura un timp optim de încărcare, Nissan și Renault Group vor continua să împărtășească tehnologiile pe vehicule din țările europene, inclusiv potențialul utilizarea unei arhitecturi comune de 800 volți.
Aceste inițiative vor consolida angajamentele anterioare, inclusiv viitorul vehicul electric compact al Nissan (segmentul B), bazat pe platforma CMF-BEV, care va fi produs la uzina ElectriCity a Grupului Renault din Franța din 2026.