Ministerul Transporturilor a finalizat, după patru ani de discuții, noul Codul aerian al României, document care va reglementa atât activitățile aeronautice civile cât și pe cele militare, principalele noutăți vizând acordarea de atribuții autorităților pentru a imobiliza dronele aflate în zone de interdicție, interzicerea sechestrului și executării silite a aeronavelor de stat și obligarea aeroporturile civile de a se asigura pentru prejudicii aduse terților.
Proiectul Codului aerian al României, lansat miercuri în dezbatere publică, va reglementa atât activitățile aeronautice civile cât și pe cele militare, va stabili instituțiile cu atribuții în domeniul administrării aviației civile și militare, precum și competențele altor organisme în domeniul siguranței și securității aviației, scrie News.ro.
Printr-o adresă trimisă în octombrie 2013, Ministerul Apărări Naționale a propus Ministerului Transporturilor înființarea unui grup de lucru interministerial care să elaboreze un Cod aerian ca document integrat civil- militar.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Grupul de lucru a fost constituit din reprezentanți ai celor două ministere, precum și din reprezentanți ai unor unități de aviație civilă, respectiv, Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA, Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) și Aeroclubul României.
Scopul documentului este ”creșterea nivelului de siguranță a zborului prin aplicarea unor standarde comune în cadrul activităților aeronautice militare, standarde care vor fi asigurate la nivelul celor europene și NATO, precum și pentru zonele de interes militar și de servitute aeronautică”, se arată în nota de fundamentare.
În noul Cod au fost introduse restricții privind operarea aeronavelor fără pilot la bord (drone) deasupra unor obiective care fac parte din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională.
În plus, au apărut dispoziții privind dreptul autorităților ”de a indisponibiliza o aeronavă fără pilot la bord care a efectuat un zbor cu încălcarea dispozițiilor codului aerian, până la aplicarea măsurilor legale”.
În plus, distribuitorii de aeronave fără pilot la bord sunt obligați să informeze cumpărătorii că operarea acestora în spațiul aerian național intră sub incidența Codului aerian.
De asemenea, au fost introduse prevederi referitoare la interdicția ca aeronavele de stat și echipamentele aferente serviciilor de navigație aeriană să fie sechestrate sau executate silit, avându-se în vedere ”importanța și destinația specială a acestor aeronave, precum și rolul strategic al echipamentelor aferente serviciilor de navigație aeriană pentru asigurarea securității și siguranței activităților de zbor în spațiul aerian”.
Totodată, a fost redefinit conceptul de aeronavă de stat, fiind incluse, pe lângă aparatele folosite pentru servicii militare, vamale sau de poliție, și la cele deținute de ”instituții ale statului din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională și utilizate pentru servicii aferente managementului situațiilor de urgență și pentru efectuarea zborurilor speciale”.
Noul Cod stabilește obligația, în cazul administratorului unui aerodrom civil, de a încheia contracte de asigurare care să îi acopere răspunderea civilă pentru prejudicii aduse unei terțe părți.
”În acest fel vor fi eliminate situațiile în care aerodromul trebuie să despăgubească diferiți utilizatori ai infrastructurii aeroportuare și nu dispune de fondurile necesare”, se arată în proiect.
Totodată, au fost introduse interdicții pentru operarea aeronavelor deasupra zonelor dens populate sau a adunărilor de oameni în aer liber, în special sub înălțimea de 300 de metri.
În plus, potrivit proiectului de lege, este introdusă obligația ca în cadrul Ministerului Transporturilor să funcționeze o structură specifică care să asigure atât exercitarea funcției de reglementare cât si monitorizarea exercitării atribuțiilor delegate de minister.