MFP: Încasările din accize la carburanți au crescut cu aproape 12%, legea nu permite alocarea lor pentru autostrăzi

MFP: Încasările din accize la carburanți au crescut cu aproape 12%, legea nu permite alocarea lor pentru autostrăzi
scris 10 oct 2015

Încasările la bugetul de stat din accizarea motorinei și a benzinei fără plumb au crescut cu 11,7% în primele opt luni din 2015, față de perioada similară a anului trecut, de la 7,434 la 8,303 miliarde lei, însă legea nu permite alocarea lor pentru o cheltuială bugetară anume, se arată într-un document oficial al Ministerului Finanțelor Publice.

În aprilie anul 2014, la introducerea accizei suplimentare pe carburanți auto, de 7 eurocenți/litru, premierul Victor Ponta promitea că încasările din supraaccizare vor fi utilizate doar pentru construirea de autostrăzi.

Urmărește-ne și pe Google News

Potrivit sursei citate, în primele opt luni din 2015, încasările din accizarea motorinei au crescut cu 11,55% față de intervalul corespunzător din 2014, la 5,969 miliarde lei, iar cele din accizarea benzinei fără plumb cu 12%, la 2,334 miliarde lei. Suma colectată în primele opt luni din accize pe motorină și benzină fără plumb a reprezentat aproape jumătate din totalul încasările bugetare din accize din intervalul respectiv, cifrat la 16,631 miliarde lei.  

Veniturile bugetare rezultate din acciza pe GPL s-au majorat cu 6,25%, la 111,27 milioane lei, iar cele din accizarea gazelor naturale cu 23,2%, la 149,06 milioane lei. 

În total, încasările din accizarea produselor energetice s-au majorat cu 11,7% în primele opt luni ale anului, la 8,582 miliarde lei.

"Precizăm că, potrivit prevederilor prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, <veniturile bugetare nu pot fi afectate direct unei cheltuieli bugetare anume, cu excepția donațiilor și sponsorizărilor, care au stabilite destinații distincte>", se menționează în documentul MFP.

Ministrul Energiei, Andrei Gerea, declara, recent, că accizele pe benzină și motorină percepute de stat, robustețea consumului de combustibili auto și politicile de preț ale distribuitorilor sunt explicațiile faptului că ieftinirea carburanților în România nu a fost mai accentuată, rămânând în urma scăderii cotațiilor mondiale la țiței.

"Avem politicile de preț ale fiecărui distribuitor. Mai este și acciza pe carburanți, care merge la bugetul de stat și care aduce beneficii în alte zone ale economiei. Iar dat fiind că consumul nu a scăzut, nici distribuitorii nu au avut motive să reducă mai mult prețurile", a declarat ministrul Andrei Gerea, răspunzând unei întrebări pe această temă a presei, după o conferință pe teme energetice.

Prețul spot al sortimentului de țiței Brent s-a redus cu 49% în cele 12 luni scurse între 30 septembrie 2014 și 30 septembrie 2015, de la 94,67 la 48,37 dolari/baril.

Potrivit datelor Comisiei Europene, între finalul lunii septembrie a anului trecut și 30 septembrie 2015, prețul mediu al benzinei comercializate în România s-a redus cu 16,5%, de la 1,376 la 1,148 euro/litru, iar cel al motorinei cu 17,6%, de la 1,398 la 1,152 euro/litru.

În primele opt luni din 2015, potrivit datelor INS, volumul cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul al carburanților pentru vehicule în magazine specializate s-a majorat cu 5,4% pe serie brută și cu 4,9% pe serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

viewscnt
Afla mai multe despre
acciza carburanti
acciza benzina
acciza motorina
acciza suplimentara 7 eurocenti/litru
supraaciza carburanti
autostrazi
victor ponta