Producția automobilelor cu baterii și propulsie 100% electrică va ajunge la un preț mai mic decât cel al autoturismelor cu benzină sau diesel în doar câțiva ani, potrivit analizelor făcute de specialiști. Prețul bateriilor este cel mai important detaliu, dar și modul de producție, în continuă schimbare, va influența costurile.
Inovațiile aduse în industria auto pe liniile de fabricație, precum presele gigacasting și digitalizarea completă a fabricilor sau introducerea simulărilor computerizate, inclusiv cele bazate pe inteligența artificială vor contribui semnificativ la scăderea costurilor de producție pentru vehiculele electrice, susțin studiile citate de Automobil News. În același timp, prețul bateriilor va continua să scadă, odată cu creșterea numărului de unități produse.
Tesla a început procesul de transformare și îmbunătățire a producției de automobile, prin simplificarea acestuia, dar celelalte companii au investit sume uriașe și au dus mai departe acest proces de reducerea costurilor și a timpului de dezvoltare.
Pe de altă parte, scăderea cererii de automobile electrice va începe să pună presiune pe producători, care vor fi nevoiți să caute soluții noi de reducere a costurilor astfel încât să ofere mașini electrice mai ieftine și cu autonomii mai ridicate.
Cei doi factori care acționează simultan asupra costurilor mașinilor electrice vor determina o reducere a prețului până la niveluri sub cele ale mașinilor cu motoare cu combustie, iar acest lucru se va întâmpla până în 2027, după cum susțin specialiștii. Procesul de turnare a unei singure piese de caroserie, gigacastingul, poate reduce singur cu 20% prețul unei mașini, iar utilizarea de baterii sub formă de pachete, ca elemente structurale, poate de asemenea aduce o nouă reducere.
Concluzia speciliștilor este că am putea asista la o surpriză, cu prețuri mici anunțate mai repede decât ne așteptam, iar primii producători care vor putea face asta sunt liderii piețe de mașini electrice, Tesla și BYD. De asemenea, cei care produc automobile electrice pe platforme dedicate vor reuși mai repede să scadă prețurile, comparativ cu cei care folosesc platforme multienergie.
Estimările specialiștilor susțin că în 2030 jumătate din mașinile noi vândute vor fi exclusiv electrice, în Europa, dar până atunci industria auto traversează o perioadă de adaptare, în care fiecare companie încearcă să găsească soluții pentru a câștiga clienți, într-un context în care concurența adusă de mărcile din China pune presiune pe constructorii europeni, iar startup-urile din acest segment nu se simt foarte bine, iar exemplul cuprinde Polestar, Fisker, Nio sau Lucid.
Cea mai mare provocare pentru industria auto, în zona de mașini electrice, va fi dispariția subvențiilor acordate de guverne, iar acest lucru ar putea duce la dispariția multor jucători, în special cei intrați recent pe piață.