Volkswagen Group trece printr-o perioadă mai puțin fastă, Consiliul de Supervizori fiind nevoit să anunțe demisia lui Herbert Diess, președintele Consiliului de Administrație, la finalul unor eșecuri și tensiuni cu diferite entități din grup, dar și la capătul unei perioade grele, care a adus electrificarea celor 12 mărci, pe fondul a două crize majore în industrie.
Tensiunile dintre Herbert Diess, cel care a condus Volkswagen AG în ultimii opt ani, și acționarii grupului Volkswagen s-au sfârșit cu demisia CEO-ului celui mai mare constructor european, al doilea ca volum din lume, o soluție care a surprins pe toată lumea, după ce, în urmă cu un an, acestuia îi fusese oferit un nou mandat, dar este totodată o decizie care nu surprinde dacă privim problemele pe care le lasă în urmă Diess.
Cel mai recent este eșecul diviziei software, nevoită să amâne mai multe lansări de mașini ale mărcilor „grele” ale grupului. Dar înainte de acesta, conflictele cu Consiliul Uzinei, acuzațiile de subutilizare a celei mai mari uzine a grupului, cea din Wolfsburg, o listă lungă de dispute legate de diferiți șefi din companie și multe altele au făcut pe de o parte dificilă semnarea unui nou contract în urmă cu un an, dar au transformat într-un coșmar ultimele luni de management ale lui Herbert Diess.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Consiliul de supraveghere al VW Group a anunțat vineri, la o oră târzie, că noul președinte al Consiliului de Administrație este, de la 1 septembrie, Oliver Blume, cel care conduce marca Porsche și care va păstra și această funcție. „În ședința de astăzi, Consiliul de Supraveghere al Volkswagen AG l-a numit pe Oliver Blume noul CEO al Grupului. El va ocupa această funcție cu efect de la 1 septembrie 2022 simultan cu poziția sa de CEO al Dr. Ing. hc F. Porsche AG și va continua să facă acest lucru după o posibilă IPO. Herbert Diess renunță la funcția de CEO, în același timp, de comun acord”, au transmis reprezentanții acționarilor.
Herbert Diess este managerul care a scos efectiv VW Group din scandalul Dieselgate, reușind să scape rând pe rând de managerii implicți în acel scandal și, în același timp, să ștergă imaginea extrem de șifonată a companiei.
Tot el este autorul strategiei de electrificare și transformare a companiei din ultimii opt ani. Reorganizarea și restructurarea pe care le-a gândit împreună cu echipa sa au reușit să ducă VW pe primul loc la nivel global, în industria auto, timp de doi ani, și să conducă la lansarea unei game complete de automobile electrice. Uriașele găuri financiare produse de Dieselgate au fost acoperite, acționarii au primit an de an dividende, fiind finanțate cu succes dezvoltarea și lansările noilor modele electrificate.
„Herbert Diess a jucat un rol cheie în promovarea transformării companiei atât în perioada în care a fost președinte al Consiliului de Administrație al Volkswagen. marca și a Grupului. Grupul și mărcile sale sunt poziționate pentru viitor, iar puterea de a inova și de a câștiga este întărită. Domnul Diess a demonstrat impresionant viteza și consecvența cu care poate implementa procese de transformare de anvergură. Făcând acest lucru, nu numai că a condus compania prin ape extrem de dificile, ci și-a reorientat-o în mod fundamental strategic”, a declarat unul dintre susținătorii lui Diess, președintele Consiliului de Supraveghere, Hans Dieter Pötsch.
CITEȘTE ȘI Șeful Volkswagen demisionează. Tir de criticiDescrierea făcută de reprezentanții familiilor Porsche și Piech este destul de realistă, dacă ignorăm problemele generate de cel care a demisionat. „Diess a oferit mai presus de toate numeroase impulsuri de produs, a realiniat portofoliile de produse și a inițiat un accent clar pe electromobilitate. Concepte de platformă tehnologică inovatoare, cum ar fi cele utilizate recent pentru celulele bateriei, au fost inițiate aici, precum și pentru serviciile de mobilitate.
El este responsabil pentru realinierea organizațională a grupului cu regiuni mai independente, introducerea grupurilor și seriilor de mărci, precum și realinierea personalului managementului de vârf și a directorilor de brand. În plus, a fost avansată orientarea grupului către piața de capital și a fost asigurată viabilitatea viitoare a locațiilor centrale ale grupului.
Cu toate acestea, Herbert Diess nu a reușit să păstreze liniștea și echilibrul între diferitele entități implicate în activitea companiei: acționari, management, sindicate, autorități ale landului Saxonia Inferioară. Ultimele sale decizii au fost puternic contestate, iar ratarea unor ținte a devenind leit-motivul ultimelor ședințe ale Consiliului de Supervizori. Din acest motiv, presiunile tot mai mari exercitate de aceste entități asupra reprezentanților acționarilor nu aveau cum să se sfârșească bine pentru Diess, mai ales că realegerea sa în urmă cu un an a fost atât de anevoioasă.
Cine este Oliver Blume
În locul lui Diess, a fost desemnat șeful Porsche, un nume care a mai fost vehiculat pentru preluarea funcției de CEO al VW AG, în urmă cu un an. Are rezultate remarcabile la Porsche, pe care o conduce din 2015 și este susținut de Wolfgang Porsche, acționar și lider al familiilor Porsche și Piech. Blume are doar 54 de ani și are o carieră construită exclusiv în cadrul VW Group, începând cu primul job, de intern la Audi, și terminând cu cea de director de producție Porsche AG, înainte de a fi desemnat CEO al mărcii de lux.
Alternativele pentru preluarea celui mai înalt post executiv al VW Group erau Markus Duesmann, șeful Audi, care este venit de numai doi ani de la BMW, și Ralf Brandstatter, cel care a preluat acum frâiele activităților din China. De asemenea, un profil important îl avea Thomas Schafer, care a condus Skoda și care a fost desemnat, de la 1 iulie, șef peste marca VW și peste celelalte mărci de volum.
Oliver Blume este cunoscut pentru relațiile mult mai așezate pe care le-a dezvoltat în compania pe care a condus-o, spre deosebire de Diess, care a așezat bariere și tensiuni între el și celelalte structuri. În același timp, Blume va avea de rezolvat o dilemă: independența Porsche, care se pregătește de o listare. Autor al unei tot mai evidente îndepărtări a mărcii Porsche de Volkswagen, el este pus acum să conducă întreg grupul și să refacă legăturile dintre aceste mărci. Este interesant de văzut dacă va continua această separare, care ar trebui să genereze fonduri pentru continuarea dezvoltării de vehicule electrice și dacă va readuce relații bune în cadrul grupului.
Nu în ultimul rând, trebuie să precizăm că reprezentanții acționarilor din cadrul Consiliului de Supraveghere au mai decis ca directorul financiar al grupului, Arno Antlitz, să preia funcția de Chief Operating Officer (COO) pentru a-l „sprijini pe Blume în operațiunile de zi cu zi”. Anunțul diminuează într-o oarecare măsură încrederea acordată lui Blume, dar reprezintă tototdată o asigurare pentru ca noul șef al grupului să poată conduce și marca Porsche, simultan cu întreaga activitate a companiei germane.
Chiar înainte ca VW să facă anunțul oficial de înlocuire a CEO-ului, Herbert Diess a postat pe contul său de LinkedIn un mesaj adresat angajaților VW. „Vă mulțumesc tuturor, colegilor. Suntem bine poziționați pentru a doua jumătate a anului”. După care le-a urat „Concediu plăcut!”.
Informațiile din spatele ușilor spun că exact la acea oră membrii Consiliului de Supraveghere erau convocați într-o întâlnire neanunțată, online. Herbert Diess fusese deja convis să demisioneze, iar el negociase deja termenii contractului său, care ar trebui să se încheie în 2025. Astfel, se pare că după data de 1 septembrie Diess va continua să lucreze la diferite proiecte pentru Volkswagen, până la finalul contractului său.