Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea privind completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, informează Administrația Prezidențială. Actul normativ introduce de cursuri de conducere defensivă și de prim-ajutor atât pentru obținerea carnetului de conducere cât și pentru cei care au carnetul suspendat.
Inițiatorul proiectului preciza că România se află în continuare în topul statelor cu cele mai multe accidente produse în traficul rutier, iar documentele Comisiei Europene arată că România înregistrează cel mai mare număr de decese cauzate în traficul rutier, ocupând primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rata de mortalitate pe drumurile publice (85 de decese la 1 milion de locuitori, scrie News.ro
Potrivit actului normativ promulgat de către șeful statului, cele două cursuri vor fi introduse în cadrul pregătirii teoretice și practice pe care o realizează persoanele care solicită prezentarea la examen pentru obținerea permisului de conducere în următoarele situații:
(i) obținerea, pentru prima dată, a permisului de conducere;
(ii) beneficierea de reducerea perioadei de suspendare a sancțiunii complementare a suspendării temporare a exercitării dreptului de a conduce în ipotezele constatării de către organele competente a săvârșirii de către participantul la trafic a unei fapte contravenționale;
(iii) dispunerea sancțiunii complementare a suspendării temporare a exercitării dreptului de a conduce atunci când fapta a contravențională se circumscrie fie conducerii sub influența băuturilor alcoolice, fie nerespectării regulilor privind prioritatea de trecere, depășirea sau trecerea la culoarea roșie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.
(iv) obținerea, după anularea permisului de conducere printr-o hotărâre judecătorească definitivă, a unui nou permis de conducere.
Legea își propune, de asemenea, responsabilizarea conducătorilor auto care, deși sancționați, ignoră consecințele acțiunilor lor, nu-și achită amenzile și continuă comportamentul periculos și iresponsabil, prin introducerea unui termen de plată a amenzilor de șase luni; în caz contrar se va putea dispune suspendarea permisului.
Conform datelor publicate de Poliția Română, în ciuda unei mici scăderi a gradului accidentelor produse între anii 2009 și 2019, România se află în continuare în topul statelor cu cele mai multe accidente produse în traficul rutier, iar documentele Comisiei Europene arată că România înregistrează cel mai mare număr de decese cauzate în traficul rutier, ocupând primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rata de mortalitate pe drumurile publice (85 de decese la 1 milion de locuitori).
De asemenea, conform Buletinului Siguranței Rutiere pentru anul 2020, în urma accidentelor rutiere produse pe teritoriul României, au fost plătite despăgubiri brute în valoare totală de 3.181.026.059 lei, 79% din această sumă fiind plătită pentru daune materiale, iar 21% reprezintă despăgubiri pentru vătămări corporale.
Pe lângă aceste costuri foarte ridicate, impactul socio-economic al unui accident rutier grav este uriaș: de la locuri de muncă pierdute, activități economice blocate și până la costurile de transport, intervenție și spitalizare.