Parlamentul a aprobat un proiect vechi de peste doi ani, care îl obligă pe executantul unei lucrări pe drumul public să semnalizeze luminos noaptea lucrarea prin lămpi. Proiectul, care sancționează cu închisoarea persoana responsabilă de semnalizarea deficientă a lucrării în cazul unui accident, a fost respins de Senat în 2014.
Profit.ro a relatat aici că deputații și-au adus aminte de acest proiect după ce, în seara zilei de 20 octombrie 2015, antemergătorul din coloana oficială a vicepremierului Gabriel Oprea, polițistul-motociclist Bogdan Gigina, și-a pierdut viața căzând într-o groapă de pe bulevardul Știrbei-Vodă din Capitală, săpată în carosabil de angajați ai unei companii de distribuție a gezelor.
Proiectul a fost luat în dezbatere, la scurt timp după moartea polițistului, de către deputații din Comisia pentru Transporturi și Infrastructură.
Actualul Cod Penal prevede sancțiuni pentru executantul care nu ia "măsuri corespunzătoare" pentru semnalizarea obstacolelor sau a lucrărilor pe drumurile publice, dacă a fost produs un accident.
Legea fusese uitată de parlamentari
Proiectul de lege a fost depus la Senat în octombrie 2013, fiind respins de această cameră după aproape un an, în iunie 2014.
După respingere, proiectul a fost trimis pentru dezbatere Camerei Deputaților, unde inițiatorii au solicitat discutarea actului în procedură de urgență, dar au fost refuzați.
Proiectul este argumentat cu numeroasele accidente rutiere și semnalizarea slabă a lucrărilor
Inițiatorii proiectului arată, în expunerea de motive, că lipsa unei infrastructuri moderne impune iluminarea continuă pe timp de noapte a lucrărilor în execuție pe drumuri publice.
Ei avertizau încă din 2013 că semnalizarea precară este o cauză a ratei mari de decese produse pe drumurile publice din România.
CITEȘTE ȘI SPP își înnoiește flota de mașini pentru escorta demnitarilor, cu până la 128 de autoturisme“Starea tehnică deficitară a drumurilor, calitatea slabă a materialelor utilizate la efectuarea de reparații curente, precum și semnalizarea precară a lucrărilor de reparații reprezintă, ca și altele, tot atâtea cauze favorizante în producerea accidentelor de circulație”, este scris în document.
Acesta nu cuprinde, de altfel, decât două articole prin care legislația în vigoare la acea dată este modificată, stabilind cum trebuie semnalizate noaptea lucrările de infrastructură și sancțiunile pentru persoanele care nu respectă obligația.
Proiectul stabilește că semnalizarea lucrărilor care se execută pe drumurile publice este obligatorie, inclusiv prin lămpi cu lumină intermitentă sau în cascadă pe timp de noapte, și se efectuează de către executantul lucrărilor, cu avizul poliției rutiere, astfel încât aceasta să asigure deplasarea în siguranță a tuturor participanților în trafic.
CITEȘTE ȘI Atenție, cad pietre ! Parlamentul își montează o copertină de protecție contra pietrelor căzute din fațadă și un lift special pentru evacuarea membrilor CSATPentru a se asigura că astfel de măsuri sunt respectate, inițiatorii legii propun sancțiuni foarte dure, de până la 3 ani de închisoare, pentru cei care nu asigură o semnalizare corespunzătoare a lucrărilor și este produs un accident de circulație cu victime sau pagube materiale.
“Persoana autorizată de către administratorul unui drum public sau de către administratorul unei lucrări pe partea carosabilă, care nu ia măsurile corespunzătoare pentru semnalizarea obstacolelor sau a lucrărilor pe drumurile publice, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație prin care au rezultat victime omenești sau pagube materiale, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani”, prevede proiectul de act normativ.
Legea va fi trimisă spre promulgare președintelui Klaus Iohannis.