Înmatriculările de autoturisme electrice noi din România au înregistrat o creștere spectaculoasă în luna mai, cu ajutorul Programului Rabla, care a demarat la finele lunii martie. Cu un volum aproape dublu față de anul anterior, mașinile propulsate 100% cu baterii au depășit în premieră pragul de 10% din totalul pieței de autoturisme noi, în luna mai, și au înregistrat un procent de 9,1% pe primele cinci luni ale anului.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Piața de autoturisme electrice din România a înregistrat în luna mai un volum de 1402 autoturisme autoturisme electrice noi, înmatriculate, potrivit datelor analizate de Profit.ro, cu o creștere foarte mare, de 90%, față de cele numai 739 înmatriculate în urmă cu un an.
Cauza principală este startul Programului Rabla și decalajul de aproximativ o lună față de anul anterior, pe fondul ieșirii din criza de semiconductori, situție care a condus la livrări foarte mari de automobile din partea producătorilor, pentru comenzi făcute în lunile anterioare și care așteptau doar aprobarea din Rabla.
Față de luna mai din 2022, când singura vedetă era Dacia Spring, în timp ce modelele de import erau ca și inexistente (cele mai vândute modele de import, electrice, au fost Hyundai Kona, VW e-Up și Tesla Model 3, dar cu volume foarte mici), anul acesta s-au remarcat livrările mari ale Model Y (118 unități), Model 3 (114 unități), ambele de la Tesla, precum și Renault Megane E-Tech (97 unități). În clasamentul lunii s-au mai aflat, pe locurile următoare, VW e-Up, VW ID.3, Hyundai Kona și VW ID.4.
În primele cinci luni ale anului, vânzările de autoturisme electrice au ajuns la un volum total de 5.499 de unități, cu 12 procente peste nivelul din 2022, în perioada similară, fiind astfel vizibile efectele creșterilor de producție și startului Programului Rabla.
Câteva modele electrice au monetizat cel mai bine momentul, creșterea cea mai mare fiind înregistrată de Renault Megane E-Tech, care în urmă cu un an abia era lansat pe piață și înmatricula primele exemplare, anul acesta având în consecință un plus de 358 de unități. Următoarea creștere a fost cea a Tesla Model Y, care a înmatriculat cu 356 de autoturisme în plus față de anul anterior, iar pe locul al treilea s-a situat Dacia Spring, care a crescut cu 351 de unități, după cum relevă statisticile realizate de Profit.ro pe baza cifrelor DRPCIV.
Din punct de vedere al volumelor, liderul incontestabil a fost și în acest an, în primele cinci luni, Dacia Spring, care a atins un volum de 2.550 de unități, cu 15,9% mai multe decât în urmă cu un an, ceea ce arată că potențialul acestui automobil este departe de a se fi epuizat.
CITEȘTE ȘI Mercedes-Benz a primit omologare pentru mașini autonome de nivel 3 în California, înaintea celor de la TeslaPe locurile următoare, în rândul modelelor electrice ale mărcilor de import, situația s-a tranșat în favoarea lui Tesla Model Y (415 unități înmatriculate, creștere foarte mare datorită bazei mici de raportare, din 2022), care a reușit să depășească principalul rival, Renault Megane E-Tech (389 de unități), cât și fostul lider de anul trecut la importurile de electrice, Model 3 (332 de unități), care anul acesta a mai pierdut din clienți. Pe locurile următoare s-au clasat VW e-Up, cu 277 autoturisme înmatriculate, VW ID.4 (161 unități) și ID.3 (112 unități), Toyota bZ4X (89 de unități), Renault Zoe (79 de unități) și BMW IX (71 de unități).
Top 10 cele mai vândute electrice în primele 5 luni - 2023
1. DACIA SPRING - 2550
2. TESLA MODEL Y - 415
3. RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC - 389
4. TESLA MODEL 3 - 332
5. VW e-UP - 277
6. VW ID.4 - 161
7. VW ID.3 - 112
8. TOYOTA BZ4X - 89
9. RENAULT ZOE - 79
10. BMW IX - 71
Reamintim că în primele cinci luni ale acestui an s-au înmatriculat în total 60.472 de autoturisme, în creștere cu 27% față de anul trecut, după ce luna mai a adus un volum de 13.641 de autoturisme noi, cu 33,7 procente în plus față de luna mai 2022.