Trecerea la utilizarea exclusivă a vehiculelor electrice și renunțarea la cele cu combustie internă ar duce la pierderea a jumătate de milion de locuri de muncă la nivel european, arată un studiu efectuat la solicitarea Asociației Europene a Furnizorilor din Industria Auto (CLEPA). Studiul, realizat de PwC Strategy, are ca scop evaluarea impactului a trei scenarii de politică Green Deal asupra ocupării forței de muncă și a valorii adăugate în rândul furnizorilor de componente de automobile din Europa în perioada 2020-2040.
Scenariile reprezintă o abordare tehnologică mixtă, care pleacă de la propunerile introduse în pachetul Fit for 55 de trecere la vehicule electrice, și un scenariu radical de accelerare a vehiculelor electrice. Toate cele trei scenarii presupun o electrificare accelerată pentru a îndeplini obiectivele climatice, cu o cotă mare de piață pentru vehiculele electrice până în 2030 de peste 50%, aproape 80% și, respectiv, de aproximativ 100%, scrie Adevarul.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sectorul producției de automobile este responsabil pentru mai mult de 5% din totalul angajărilor în 13 state membre ale UE, peste 60% din lucrători fiind angajați de furnizorii de componente. Prin urmare, studiul oferă o evaluare foarte necesară la nivel european și identifică riscurile și oportunitățile oferite celor șapte țări majore în producția de componente auto (Germania, Spania, Franța, Italia, Cehia, Polonia și România). Studiul este, de asemenea, primul de acest gen care evaluează impactul diferitelor scenarii de politică pentru atingerea obiectivelor Green Deal, cu accent pe furnizorii din industria auto.
În timp ce producătorii de autovehicule au o capacitate mai mare de a cesiona sau de a prelua activități pentru a compensa o pierdere de activitate în domeniul propulsorului electric, furnizorii de componente pot reacționa cu mult mai puțină agilitate, deoarece sunt legați de contracte pe termen lung cu producătorii de vehicule.
Studiul estimează că, în scenariul care prevede producția exclusiv a vehiculelor electrice, 70% din impactul asupra ocupării forței de muncă va fi resimțit deja în perioada 2030-2035 și arată că oportunitățile vehiculelor electrice depind de stabilirea unui lanț complet de aprovizionare cu baterii în UE, de sincronizare și probabilitate, aspecte încă incerte.
Țările din Europa de Vest par cel mai bine plasate pentru a deveni fortărețele producției de propulsoare electrice, în timp ce locurile de muncă din țările Central și Est Europene vor rămâne dependente de motorul cu ardere internă.
Henning Rennert, partener la PwC Strategy&, din Germania, a declarat: "În timp ce, pe de o parte, electrificarea pune în pericol forța de muncă, în zona de propulsoare, alte abilități ale angajaților din domenii precum software-ul sau infrastructura vor fi necesare în viitor. Valoarea adăugată și crearea de locuri de muncă în tehnologiile de propulsie vor depinde de producția locală de baterii în Europa".
La rândul său, secretarul general CLEPA, Sigrid de Vries, a arătat că studiul evidențiază riscurile pe care le pun vehiculele electrice în privința existenței a sute de mii de oameni care lucrează din greu pentru a oferi soluții tehnologice în scopul mobilității durabile.
Potrivit acestuia, furnizorii de componente auto sunt responsabili pentru cea mai mare parte a locurilor de muncă din industria de automobile. "Inovațiile furnizorilor de componente au făcut ca mobilitatea electrică să fie din ce în ce mai accesibilă pentru consumatori și un instrument esențial pentru îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor. Dar nevoile societății sunt mult prea diverse pentru o abordare universală.
Un cadru de reglementare care este deschis tuturor soluțiilor disponibile, cum ar fi utilizarea tehnologiilor hibride, hidrogenul verde și combustibilii durabili din surse regenerabile, va permite inovarea pe măsură ce redefinim mobilitatea în următoarele decenii", a afirmat Vries. Potrivit sursei citate, actuala propunere Fit-for-55 pentru standardele de emisii de CO2 pentru mașini și camionete se uită doar la emisiile provenite de la țeava de eșapament a vehiculului, ignorând emisiile legate de producția vehiculelor sau combustibilii pe care îi folosesc, inclusiv modul în care este generată electricitatea.
"Pentru a stimula tehnologiile cu cea mai scăzută amprentă totală de carbon, emisiile de la vehicule ar trebui, în mod ideal, să fie reglementate pe baza ciclului de viață, cu o abordare Well-to-Wheel (WtW) ca prim pas, care ia în considerare producția și distribuția combustibilului/electricității folosite pentru a alimenta un vehicul", recomandă responsabilii CLEPA.
Reducerile emisiilor producției de carburanți / energie ar trebui recunoscute atunci când se determină conformitatea cu standardele de CO2, de exemplu prin introducerea unui mecanism de creditare voluntar, care permite producătorilor de automobile o opțiune suplimentară de a îndeplini obiectivele la nivelul întregii flote cu un volum suplimentar de combustibili regenerabili.
"O abordare deschisă a tehnologiei ar trebui să includă electrificarea rapidă cu energie curată și regenerabilă, completată de tehnologie de ardere curată cu combustibili regenerabili și durabili. Există mai multe opțiuni pe lângă zero emisii pe țeava de eșapament și trebuie să recunoaștem rolul pe care carburanții neutri din punct de vedere climatic îl pot juca în reducerea emisiilor, menținerea opțiunii consumatorilor, accesibilitatea și menținerea competitivității globale a Europei. Tehnologia nu este inamicul, ci mai degrabă combustibilii fosili, iar deschiderea tehnologică va fi esențială pentru a asigura o tranziție justă", a mai spus Vries.
CLEPA, Asociația Europeană a Furnizorilor din Industria Auto, cu sediul la Bruxelles, reprezintă peste 3.000 de companii, de la multinaționale la IMM-uri. Furnizorii de componente de automobile din Europa angajează direct 1,7 milioane de oameni în UE.