Asiaticii sunt tot mai avansați în privința dezvoltării bateriilor cu electrolit în stare solidă și, chiar dacă China are deja avansate date de producție, japonezii nu se lasă și încep să vorbească tot mai des despre producția de serie. Honda este al treilea producător japonez, după Toyota și Nissan, care încep să se apropie de o producție de serie.
Hond a anunțat că este pregătită să înceapă producția pilot pentru viitoarele baterii solid-state, care să ajute compania să ofere mai multă performanță vehiculelor electrice, la un cost mai scăzut decât până acum. Inginerii de la Honda vorbesc despre autonomii pe care le va oferi noua tehnologie a bateriilor care vor urca „până la 1.000 km”, în condițiile în care estimează scăderi ale costurilor „cu 25% mai puțin decât actualele baterii litiu-ion”.
Ținta Honda pentru producția de serie nu este atât de ambițioasă precum cea a chinezilor care încep deja producția în 2025, cu țintă de livrări pentru 2026. Japonezii susțin că vor să folosească deja a doua generație de baterii solid-state, cu începere din 2030, însă nu este exclus ca o apariție timpurie a acestor baterii să se petreacă mai devreme cu 1 – 2 ani, adică atunci când au anunțat și cei de la Toyota că vor lansa primele mașini cu astfel de baterii.
„Am creat o linie pilot pentru a identifica și a rezolva orice probleme în ceea ce privește dimensiunea și producția de masă cât mai curând posibil”, a anunțat Takeshi Ueda, inginer șef la Honda R&D. „Trebuie să ne facem prototipul bateriei de 100 de ori mai mare. Lucrăm la modurile în care să le aducem în faza de producție în masă.”
După cum susțin reprezentanții Honda, startul noii linii de producție pilot vor porni în luna ianuarie și vor avea ca scop principal pregătirea producție de serie pentru bateriile care vor echipa automobilele electrice ale companiei. Proiectul presupune reducerea semnificativă a dimensiunilor și greutății celulelor, în comparație cu actualele celule cu litiu. Dar Honda mizează deja pe o tehnologie inovatoare care „va schimba jocul în era vehiculelor electrice”, după cum au susținut șefii companiei. Reducerea dimensiunilor pentru prima generație de baterii solid-state va ajunge până la 50% față de bateriile cu electrolit lichid, greutatea va scădea cu 35%, iar costul cu 25%. Pentru următoarea generație, reducerea va fi și mai mare: 60% la dimensiune, 45% la greutate, 40% la costuri.
Honda și-a propus să elimine complet din gamă mașinile cu motoare termice în 2040, iar la acel moment inginerii japonezi susțin că autonomia unui vehicul electric va ajunge la 1.250 de kilometri.
Principalele trăsături ale bateriilor solide ale Honda sunt eliminarea cobaltului, nichelului și litiului din conținutul bateriei și folosirea de elemente care nu vor mai crea dependențe globale, cum se întâmplă azi.
Chinezii de la BYD și SAIC se numără printre companiile cu cele mai avansate proiecte de dezvoltare a bateriilor cu electrolit solid, însă nu este clar când vor fi livrate primele mașini către clienți.
Toată lumea este însă de acord că anul 2030 va aduce deja o utilizare pe scară largă a bateriilor solide pe automobile electrice, în toată lumea, introducerea lor urmând să schimbe complet paradigma acestui tip de propulsie.