După ani buni în care companiile și clienții serviciilor de taxi sau de ridesharing, precum Uber sau Taxify, folosesc aplicații mobile pentru a desfășura sau utiliza aceste servicii, Guvernul s-a gândit în cele din urmă să le și legalizeze. Executivul vrea să legalizeze deocamdată rapid, prin ordonanță de urgență, doar aplicațiile, după ce anul trecut Primăria Capitalei a decis că în București serviciile de dispecerat vor fi obligatorii pentru toate firmele de taxi și vor fi autorizate de primărie. Între timp, pentru serviciile de tip ridesharing există un proiect de lege depus la Parlament de reprezentanții majorității de guvernământ.
Fără acordul de legalizare, aceste aplicații nu vor mai putea fi însă folosite.
”În ultimii ani, piața serviciilor destinate populației, este într-o permanentă schimbare ca urmare a dezvoltării tehnicii și tehnologiilor moderne, fiind în creștere utilizarea programelor de software, a aplicațiilor web sau a aplicațiilor mobile, în scopul satisfacerii nevoilor zilnice, este necesar ca și piața serviciilor de taxi să fie adaptată noilor cerințe. Însă, prevederile actuale privind activitatea de dispecerat taxi permit prestarea în fapt, a acestei activități fără autorizațiile prevăzute de lege, fiind dezvoltate aplicațiile taxi, care funcționează întocmai ca niște dispecerate taxi. Datorită acestor aplicații taxi, concurența pe această piață este denaturată prin comercializarea acestor aplicații taxi, fără acordul transportatorilor autorizați de taxi și/ sau a dispeceratelor de taxi”, constată Guvernul într-un proiect de ordonanță de urgență, care modifică exclusiv Legea privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.
În acest scop, este completată noțiunea de dispecerat taxi, astfel încât această activitate să poată fi realizată și prin intermediul aplicației mobile și a aplicației web.
CITEȘTE ȘI Decizie: Orașele din Germania pot interzice motoarele diesel fără nicio perioadă de grațieAstfel, ”dispecerat taxi” este definit în proiect drept ”activitate conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri, autorizată de autoritatea de autorizare, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicației informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului și le transmite taximetristului prin stația radio de emisie-recepție, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet. Dispeceratul poate fi autorizat numai cu îndeplinirea prevederilor din prezenta lege”.
Pentru ”aplicație informatică mobilă pentru comenzi de taxi ”, Executivul a pregătit o definiție mai lungă și mult mai complicată: ”aplicație informatică virtuală bicomponentă care cuprinde o aplicație șofer instalată pe un dispozitiv de tip telefon, tabletă sau orice alt mijloc care permite instalarea aplicației informatice, proprietatea exclusivă a dispeceratului taxi autorizat, având denumirea dispeceratului, prin intermediul căruia șoferul taxi poate recepționa comanda de transport persoane în refim de taxi transmisă de client prin intermediul internetului sau al datelor, interconectată cu aplicația client instalată pe un dispozitiv de tip telefon, tabletă sau orice aslt mijloc care perimte instalarea aplicației informatice, inclusiv site web pentru comenzi on-line, prin care se poate transmite comanda de transport persoane în regim de taxi prin intermediul internetului sau al datelor și care va fi recepționată de șoferul taxi pe dispozitivul special destinat pentru aceasta. Aplicația se poate folosi doar de către un dispecerat taxi, autorizat în condițiile legii, pentru a asigura siguranța clientului”.
CITEȘTE ȘI Au intrat în vigoare prevederile care permit suspendarea înmatriculării unui vehicul fără ITP valabilăGuvernul propune măsuri și pentru combaterea ”pirateriei” în domeniu
În prezent, legea interzice taxiurilor să efectueze transport public de persoane în regim de taxi sau să staționeze în vederea efectuării în mod permanent a unor astfel de transporturi în interiorul unei localități, alta decât localitatea de autorizare.
În practică, au realizat autoritățile, la aplicarea sancțiunii este dificil de dovedit caracterul permanent al faptei.
Actul normativ stabilește, prin urmare, fără echivoc interdicția taxiurilor de a efectua transport public de persoane în regim de taxi sau de a staționa în vederea efectuării a unor astfel de transporturi în interiorul unei localități, alta decât localitatea de autorizare, prin eliminarea din norma juridică a expresiei “în mod permanent”. Așadar, la o prim abatere de acest gen, taximetriști respectivi vor fi amendați.
De altfel, ordonanța permite sancționarea activităților ilicite de transport prin eliminarea din textul legii actuale a expresiei ”în mod repetat” cu referire la taximetria efectuată fără a se deține autorizație taxi valabilă.
CITEȘTE ȘI Schimbare pregătită: Perioada în care amenzile, precum cele de circulație, pot fi plătite la jumătate - extinsă de la 48 de ore la 15 zile lucrătoareConsiliul General al Municipiului București a adoptat, la finele anului, un proiect de hotărâre potrivit căruia în București își vor putea desfășura activitatea de transport în regim taxi doar transportatorii autorizați care au servicii de dispecerat autorizate de municipalitate, iar nerespectarea obligațiilor se sancționează cu amendă între 4.500 și 5.000 de lei.
Serviciile de dispecerat vor fi obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizați care își desfășoară activitatea de transport în regim de taxi din București și nu se pot executa decât de dispecerii taxi autorizați de PMB.
Până anul trecut, serviciile de ridesharing precum Uber sau Taxify se prevalau de faptul că aplicațiile lor nu se calfiică în domeniul transposrturilor, ci în domeniul tehnologiei informațiilor. Chiar la finele anului trecut, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că serviciul Uber este unul de transport, nu de simplă aplicație IT, dar reglementarea unui astfel de serviciu rămâne la latitudinea statelor membre.
În acest sens, după cum a relatat Profit.ro, reprezentanții puterii au elaborat, luna trecută, un proiect de lege priivind serviciile de ridesharing, precum Uber. Acestea vor trebui autorizate de către primăriile localităților unde sunt intermediate aceste tipuri de servicii, iar autorizația va fi emisă pe perioadă nedeterminată, pentru o taxă de 50.000 lei. Această sumă va trebui plătită anual de platformele de ridesharing, în caz contrar autorizația urmând a fi anulată. Intermedierea de servicii ridesharing fără autorizație va fi sancționată cu o amendă reprezentând 5% din cifra de afaceri a companiei respective.