Guvernul este de acord cu înăsprirea radicală a sancțiunilor pentru depășirea limitelor de viteză, dar nu susține și introducerea sancțiunii de confiscare a autovehicului.
Măsurile sunt prevăzute într-un proiect legislativ susținut de reprezentanți ai tuturor partidelor de guvernământ și co-inițiat chiar de liderul deputaților liberali, Gabriel Andronache.
CITEȘTE ȘI Termenul pentru a vă plăti retroactiv ani de vechime în muncă - pregătit să fie extins. Circa 20.000 de persoane au plătit deja stagiul, iar alte 50.000 ar putea beneficia de facilitateGuvernul este de acord cu majorarea sancțiunilor pentru depășirea limitei de viteză
Conform proiectului, va fi reglementat un nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 180 de zile.
În cazul în care, într-un interval de 6 luni de la data restituirii permisului de conducere, se constată o nouă faptă de depăşire cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârşirea faptei se majorează de drept cu încă 30 de zile.
Astfel, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, va fi modificată şi completată cu noi articole.
- La articolul 102, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
”(5) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 180 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a faptei de depăşire cu mai mult de 100 km/h viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic".
- La articolul 103, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
”(2) în cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai săvârşeşte, într-un interval de şase luni de la data restituirii permisului de conducere, o nouă faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3), art. 102 alin (4) sau art. 102 alin (5), perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârşirea faptei se majorează de drept cu încă 30 de zile. Perioada de suspendare majorată se comunică în termen de 15 zile de la data aplicării sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce".
Guvernul arată că susține aceste modificări:
”În ceea ce privește propunerea de completare a art. 102 cu un nou alineat, alin. (5), în sensul dispunerii suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile în cazul săvârșirii de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a faptei de depășire cu mai mult de 100 km viteza maximă admisă pe sectorul de drumrespectiv, precum și propunerea de modificare a alin. (2) al art. 103, în sensul majorării de drept a suspendării cu încă 30 de zile în cazul săvârșirii unei noi fapte de depășire a vitezei legale cu mai mult de 100 km/h într-un interval de 6 luni de la data restituirii permisului de conducere, precizăm faptul că suntem de acord cu aceste soluții, cu observația că se impune corelarea în mod corespunzător cu prevederile art. 104 alin. (2) lit. b) și d), art. 107, precum și cu prevederile art. 111 alin. (3) – (4) din ordonanță.
CITEȘTE ȘI Toate firmele, cu instrument de plată fără numerar. Salariile, plătite doar în cont. Instituțiile publice vor primi numerar doar în anumite condițiiExecutiv: Confiscarea autovehiculului, neconstituțională în formularea din proiect
Potrivit proiectului, depăşirea cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise va fi sancţionată complementar cu reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului pe o perioadă de 6 luni. Dacă în perioada de 6 luni de reţinere a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, un agent constatator identifică în trafic autovehiculul care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut, acesta dispune sancţiunea contravenţională complementară a confiscării autovehiculului.
În acest caz, Guvernul invocă o decizie a Curții Constituționale și arată că nu susține niciuna dintre aceste două propuneri.
Astfel, reținerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare reprezintă o măsură tehnico - administrativă dispusă pentru motive de natură tehnică, limitativ prevăzute de lege, și care presupune o limitare a folosinței acestuia pe perioada în care punerea în circulație a vehiculului ar constitui un pericol pentru siguranța celor care participă la trafic, și nu sancțiune contravențională așa cum se prevede în proiect”, afirmă Executivul.
De asemenea, Guvernul subliniază că sancțiunile complementare ”se aplică prin același proces-verbal prin care se aplică și sancțiunea principală”, fiind complementare unei sancțiuni principale, conform jurisprudenței Curții Constituționale.
”Or, în cazul sancțiunii confiscării mijlocului de transport, prevăzute prin normele propuse la art. 103 alin. (10) teza a III-a din proiect, măsura se aplică independent de vreo sancțiune principală”, afirmă Guvernul.
Inițiatorii își motivează proiectul argumentțnd că că deşi prin modificarea introdusă în Codul rutier de prin Ordonanţa Guvernului nr. 1/2022 s-a încercat temperarea conducătorilor auto şi implicit a traficului, conştientizarea conducătorilor auto că trebuie să reducă viteza, se pare că această modificare nu a avut rezultatul scontat.
Astfel, de la data intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 1/2022, respectiv 27 februarie şi până la dat de 30 august 2022, peste 3.440 de conducători auto au depăşit cu peste 70 km/h limită de viteză legală, iar numărul de accidente din cauza nerespectării regimului legal de viteză a fost foarte mare, fiind prima cauză a producerii de accidentelor rutiere grave.
Autorii proiectului susțin că prin luarea de măsuri asemănătoare, în unele ţări din Uniunea Europeană (Olanda, Franţa), dar şi în afara acesteia (Marea Britanie) s-a constatat o reducere a celor care sunt depistaţi cu o viteză care depăşeşte regimului legal de viteză cu mai mult de 100 km/h.
28 noiembrie - Profit Financial.forum