Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va lansa, cu sprijinul Grupului Băncii Mondiale, prin divizia de investiții International Finance Corporation (IFC), o analiză preliminară pentru evaluarea situației curente și identificarea opțiunilor de dezvoltare a Aeroportului Internațional Henri Coandă -Otopeni (AICHB). Autoritățile arată că principalul aeroport al țării a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de pasageri, dar infrastructura și facilitățile aeroportului au întâmpinat o serie de provocări, potențialul de creștere nefiind valorificat.
Autoritățile susțin, într-un memorandum oficial, că România este una dintre cele mai importante piețe de transport aerian internațional din regiune, înregistrând, între 2011 și 2019, o rată medie anuală de creștere de aproximativ 8%, surclasând astfel creșterile înregistrate de alte piețe mature din vestul Europei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Deși ministerul de resort arată că ”poziția geostrategică a României conferă un potențial ridicat pentru dezvoltarea unui nod aerian intercontinental, municipiul București având șansa de a reprezenta principală poartă aeriană din estul Uniunii Europene”, tot ministerul recunoaște că ”potențialul de creștere nu a fost pe deplin valorificat, țările învecinate reușind să atingă rate de creștere superioare în ceea ce privește capacitatea de a deservi traficul internațional, în special pe segmentul mediu și lung curier”.
Mai mult, arată autoriățile, ”în timp ce AIHCB a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de pasageri, infrastructura și facilitățile aeroportului au întâmpinat o serie de provocări mai ales cu impact în gestionarea fluxurilor de pasageri la orele de vârf”.
CITEȘTE ȘI Ce faci atunci când fiecare client vrea altceva de la magazinul tău online?Totodată, nivelul calitativ al serviciilor furnizate pasagerilor și companiilor aeriene necesită optimizare, în contextul în care ultima extindere a terminalului existent al AIHCB a avut loc in anul 2012. De asemenea pista de aterizare/decolare 1 și căile de rulare aferente necesită investiții majore în vederea modernizării pentru a deveni conforme cu Regulamentul Comisiei Europene nr.139/2014 în ceea ce privește cerințele tehnice minime de operare pe aerodromuri.
Luând în calcul atât creșterea traficului de pasageri/mișcări de aeronave înregistrată în ultimii 10 ani, cât și estimările de creștere pe termen mediu și lung, Programul strategic de dezvoltare al infrastructurii aeroportuare la AIHCB includ investiții necesare pentru a permite aeroportului să își consolideze poziția deja obținută în regiune și să își continue dezvoltarea. Planurile de investiții prevăzute includ dezvoltarea unui al doilea terminal modular și a infrastructurii aeroportuare asociate acestuia, precum și îmbunătățirea conectivității cu transportul terestru prin dezvolatrea unei infrastructuri noi de acces la aeroport in partea estică a acestuia.
Implementarea acestor măsuri necesită însă o planificare solidă pe termen lung, alocarea de resurse financiare precum și atragerea expertizei tehnice potrivite, capabilă să identifice opțiunile și să valorifice potențialul de dezvoltare al AIHCB, arată ministerul de resort.
Prin urmare, Guvernul urmează să aprobe derularea unei analize preliminare pentru evaluarea situației curente și identificarea opțiunilor de dezvoltare a Aeroportului Internațional Henri Coandă București, care va fi realizată de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu sprijinul Grupului Băncii Mondiale, prin International Finance Corporation (IFC).
Potrivit ministerului, analiza va fi finanțată de Facilitatea de Infrastructură Globală (GIF), organism coordonat de Banca Mondială, fără implicații financiare pentru Guvernul României.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Retailerul german Lidl se retrage de pe piața serviciilor turistice din RomâniaTraficul internațional aerian al României este gestionat prin intermediul a 14 aeroporturi, 66% din acesta fiind deservit de Aeroportul Internațional Henri Coandă București.
Aeroportul Internațional Henri Coandă București este principalul nod aerian al țării, traficul de pasageri crescând constant în anii premergători pandemiei Covid-19 și ajungând în anul 2019 la aproximativ 14,7 milioane de pasageri (15,4 milioane de locuri disponibile, rata compusă anuală de creștere fiind de aproximativ 12% în perioada 2011-2019).
Totodată, Aeroportul Internațional Henri Coandă București este principalul aeroport al României și pe operațiunile domestice, înregistrând 97% din locurile disponibile pe rutele interne (înregistrate la sosiri sau plecări din București), cu un volum total de 1,64 milioane locuri disponibile pe rute interne în 2019.