Votul majoritar pozitiv dat de acționarii Peugeot SA și Fiat Chrysler Automobiles a încheiat ciclul condițiilor necesare pentru semnarea fuziunii dintre cele două companii. În adunările generale a fost anunțată, pentru prima dată, și data la care vor fi semnate documentele oficiale.
Peugeot SA va dispărea pe 16 ianuarie, la ora 24.00, după ce Carlos Tavares, CEO al companiei, va semna actul de fuziune cu Mike Manley, CEO al Fiat Chrysler Automobiles NV. Din acel moment, compania italo-americană, cu sediul în Amsterdam, își va schimba și numele în Stellantis NV. Data a fost anunțată de cei doi șefi ai companiilor care fuzionează în cursul adunărilor generale excepționale care au avut loc pe 4 ianuarie, pentru a primi votul final. Ultimul pas înainte de aceste adunări a fost aprobarea acordată de Comisia European în materie de concurență.
Dispariția Peugeot SA marchează istoria automobilului din Franța, deoarece dispare una dintre cele mai vechi companii din lume, cu sediul în această țară. Peugeot și-a început activitatea în secolul 19, cu afaceri în industria metalurgică, primul automobil fiind construit în 1890, dată la care a apărut, practic, marca auto Peugeot. Compania așa cum este astăzi, înainte de fuziune, Peugeot SA, a fost înființată în 1966, iar 10 ani mai târziu cumpăra Citroen SA, pentru a forma PSA Peugeot Citroen. În 1978, compania franceză cumpăra marca americană Chrysler, de care a scăpat însă mai târziu. Abia în 2016 compania revine la denumirea Peugeot SA (PSA Group), care va fi ștearsă din registrele comerciale ale Franței pe 17 ianuarie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De acum înainte, începe reorganizarea noii companii, care va deține, astfel, 14 mărci la nivel global și va deveni un constructor de top 5 – 6, în funcție de volumul final de vânzări ce va fi anunțat pentru 2020. Dacă la data semnării primului acord de fuziune, în 2019, poziția cumulată a celor doi parteneri poziționa viitoarea companie undeva pe locul 4 sau 5, acum lucrurile s-au deteriorat din cauza pandemiei de coronavirus, care a generat scăderi substanțiale ale vânzărilor, în special în Europa. Dat fiind faptul că ambele companii au o expunere foarte mare în Europa, acestea au pierdut din cota de piață la nivel global, în fața competitorilor.
Dacă din calcule excludem Renault – Nissan – Mitsubishi ca entitate unică, deoarece nu reprezintă o singură companie și nici nu au o structură de tip holding, atunci lupta pentru poziția a patra la nivel mondial se dă, în 2020, între Hyundai Group și Stellantis. Acestea și-au inversat locul în clasament, dacă ne luăm după vânzările raportate pentru primele trei trimestre din anul trecut. Astfel, cele două grupuri ale Stellantis au vândut împreună aproape 4 milioane de vehicule în intervalul ianuarie – septembrie, o scădere de peste 30 de procente față de anul anterior, în timp ce grupul Hyundai – Kia a vândut circa 4,5 milioane de autovehicule, cu o scădere aproape de jumătate (-16%) comparativ cu anul anterior.
Pentru Stellantis, mai important va fi însă nu poziția în clasamentul global al industriei auto, ci felul în care va reuși să-și pună în acord producția și dezvoltarea de noi modele, lansările viitoare și creșterea profiturilor pe sectoarele puternic afectate în ultimul an. Carlos Tavares, CEO-ul noii companii, și președintele John Elkan trebuie să găsească soluții pentru a relansa marca Fiat, puternic afectată pe piața din Europa, unde nu a mai lansat de foarte mult timp un model cu vânzări consistente, trebuie să găsească soluții pentru cele două mărci premium, Chrysler și Lancia, care nu reușesc să atragă prea mulți clienți și care consumă, totuși, resurse de marketing.
Practic, Stellantis pornește cu câteva atuuri, între care poziția bună a mărcilor Peugeot și Citroen în Europa, poziția excelentă a Jeep la nivel global, poziția dominantă pe segmentele de vehicule comerciale și situația excelentă a mărcilor PSA Group din punct de vedere al emisiilor de CO2. Pe acești piloni, urmează fără discuție o preluare a platformelor PSA pe modelele Fiat și Chrysler, reducerea masivă a costurilor prin concentrarea achizițiilor într-o singură mână și atacul asupra pieței din China, cea mai mare piață de autovehicule din lume. În 10 ani, Stellantis ar putea devenit o companie de top 3, luptându-se cu giganții VW Group și Toyota.