Constructorul japonez Toyota și-a prezentat noua strategie privind mașinile electrice, odată cu instalarea noului CEO al companiei, Koji Sato, cel care a condus anterior brandul Lexus. Printre țintele stabilite se numără vehiculele care vor depăși autonomia de 1.000 km, dar și un volum impresionant de mașini electrice vândute în următorii șapte ani.
Acțiunile producătorului au crescut cu 5% după acest anunț.
„Toyota Techinical Workshop” este numele evenimentului organizat de cel mai mare constructor de automobile din lume, având ca temă strategia de dezvoltare pe câteva domenii majore, grupate într-o temă generoasă: „Să schimbăm viitorul mașinilor”. Prezentarea a fost făcută de vicepreședintele executiv Hiroki Nakajima, care este și CTO al Toyota, fiind direct responsabil cu tehnologiile pe care compania le va utiliza în viitor pe mașinile sale. Evident că principalul subiect a fost cel al vehiculelor electrice, un subiect în care Toyota are întârzieri, dar se pare că este vorba despre întârzieri planificate. Takero Kato, proaspăt numit în fruntea diviziei de electrice, boteazată BEV Factory, a venit cu detalii, iar planurile arată că Toyota vrea să recupereze rapid anii pierduți în fața concurenței.
Etapa 1 – 1.000 km
Primele cifre pe care Toyota le-a avansat în prezentarea tehnică au fost cele referitoare la autonomia de 1.000 km pe care bateriile pe care urmează să le producă o vor oferi în doar câțiva ani. Baterii de ultimă generație, design aerodinamic realizat cu ajutorul AI și evoluție în software sunt argumentele pentru această autonomie la care toată lumea visează. S-a vorbit și despre o nouă platformă modulară a viitoarelor mașini, care include și gigacastingul, adică piesele turnate de mari dimensiuni. Gama de nouă generație a vehiculelor electrice va începe să fie lansată din 2026, cu modele la care se lucrează deja în prezent. Până în 2030, compania vrea să vândă 1,7 milioane de astfel de mașini, dintr-un total de 3,5 milioane pe care își propună să le vândă din această generație de mașini electrice.
Viitoarele baterii, ce urmează să fie introduse în 2026, vor fi cu 20% mai ieftine decât bateria actuală de pe bZ4X, cu un timp de încărcare de sub 20 de minte (de la 10 la 80%). A doua etapă va fi rerpezentată de alte baterii, cu preț redus, bazate pe o tehnologie bipolară utilizată la bateriile pentru mașinile hibride Aqua și Crown. Bateriile sunt de tip LFP, cu 40% reducere de costuri și 20% creștere a autonomiei, cu încărcare rapidă în 30 de minute, toate comparațiile fiind făcute cu bateria de pe bZ4X.
Etapa a doua – până la 1.200 km
În paralel cu aceste baterii ieftine, Toyota spune că va continua dezvoltarea de baterii cu catod de nichel, folosite în prezent, dar care vor avea o structură mai compactă, care permite creșterea cu 10% a autonomiei actuale și 10% reducere a costurilor, cu 20 de minute timp de încărcare (10 – 80%).
CITEȘTE ȘI Mercedes-Benz a primit omologare pentru mașini autonome de nivel 3 în California, înaintea celor de la TeslaÎntr-o ultimă etapă a electrificării, bateriile solid-state vor apărea pe piață în 2027 – 2028, moment în care Toyota estimează că va începe producția de serie. Acestea vor avea o îmbunătățire de 20% a autonomiei, comparativ cu primele baterii ce vor fi lansate în 2026, adică 1200 km, cu încărcare în mai puțin de 10 minute de la 10 la 80%. O versiune avansată, care ar permite creșterea autonomiei cu până la 50%, este în dezvoltare și ar putea veni în viitor.
Prezentarea a ilustrat și segmentele în care vor fi lansările Toyota cu propulsie electrică, respectiv 360.000 de unități în clasa compactă cu cel mai mic model, două SUV-uri diferite, unul mediu și altul de mari dimensiuni, cu 360.000 și, respectiv, 600.000 de unități, la care se adaugă 120.000 de unități cu un monovolum de clasă mare, plus 240.000 cu un sedan de asemenea de mari dimensiuni.
Pe segmentul de propulsie cu hidrogen, Toyta nu renunță la planuri și țintește vânzări de până la 100.000 de unități până în 2030, mult mai puține decât cele full electric, dar cu potențial pentru următoarele decenii.