Totul despre trenul metropolitan promis de Nicușor Dan: pe ce rute va circula în prima etapă, cât costă și unde se fac stațiile
Într-o primă etapă, proiectul va cuprinde patru rute - București Nord - Scroviștea, București Nord – Obor, București Nord – București Vest, București Vest - Obor – a declarat într-un interviu acordat HotNews.ro Dr.Ing. Szentes Iosif, coordonatorul proiectului din cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București Ilfov.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Primele trenuri, pe rutele București Nord - Scroviștea și București Nord - Obor, ar urma să circule la finalul anului următor. Până la finalul anului 2026 trenurile vor circula și până la București Vest, iar călătorii vor putea ajunge în 40 de minute din Militari până la Obor, scrie Hotnews.ro.
Singura problemă este la trecerile la nivel cu calea ferată, unde este barieră, de exemplu pe Petricani și Andronache, unde tipul cu bariera lăsată se va dubla, numărul de trenuri care trec pe acolo fiind dublu după introducerea trenului metropolitan. Ce înseamnă asta pentru traficul din zonă? Deocamdată nimeni nu știe.
Cele 4 rute ale trenului metropolitan
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București Ilfov a finalizat recent studiul de prefezabilitate pentru trenul metropolitan, promis de Nicușor Dan în campania electorală.
Acesta este primul pas pentru realizarea acestui proiect, la acest nivel fiind studiat pe unde ar putea circula trenul metropolitan, pe linii de cale ferată existente și unde este cea mai mare nevoie de acest mijloc de transport.
CITEȘTE ȘI TABEL Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât la 1,2 lei/l, de la 1,5 lei/l în urmă cu o lunăConcluzia a fost că, în prima etapă, trenul metropolitan poate circula pe 4 rute, cu investiții minime. Acestea sunt:
- București Nord - Scroviștea
- București Nord - Obor
- București Nord - București Vest
- București Vest - Obor
„În cadrul studiului am analizat peste 20 de rute pentru regiunea București-Ilfov și am ajuns la concluzia că pe unele dintre ele putem să începem operarea mult mai repede decât decât ne-am propus inițial, pentru că infrastructura există, necesită doar mici mici modificări”, a explicat Dr.Ing. Szentes Iosif.
Acesta spune că prima linie de tren metropolitan deja funcționează, deși nu a fost făcută de Primăria Capitalei. Este vorba despre linia Gara de Nord - Aeroportul Otopeni, care oprește și în Mogoșoaia, pe acest model urmând să fie și cele 4 rute.
„Prima rută, București Nord - Aeroportul Otopeni, deja funcționează. Sunt 72 de trenuri pe zi, 36 într-o într-o direcție, 36 în sens invers, operate de 2 operatori, un operator național și încă un operator privat.
Așteptările au fost depășite legat de operarea acestui tren, inclusiv așteptările celui care a realizat în anul 2019-2020 studiul de fezabilitate, care a prevăzut cam cu 2,5 ori mai puțini călători.
Prima rută pe care se va circula - București Nord - Scroviștea
Din cele 4 rute, prima pe care va circula trenul metropolitan este București Nord - Scroviștea. Linia există, însă sunt doar câteva stații pe parcursul ei, iar în cadrul proiectului vor fi înființate noi stații, iar trenul va opri aici. Practic va face legătura între Gara de Nord, Pajura, Chitila, Mogoșoaia, Buftea, Periș și Scroviștea.
Astfel, cei care stau în Periș sau Buftea, în circa jumătate de oră vor putea ajunge în centrul Bucureștiului.
„Până la Scroviștea și mai departe este linie care deja se operează. Sunt 5 operatori. În total sunt 22 de trenuri care se opresc în stațiile existente până la Scroviștea și 26 din sensul invers. Numărul acestora ar trebui să fie suplimentat astfel încât să ajungem de la ora 4:30 până la ora 23.00, chiar 24.00, la o cadență de 30 de minute. Acum sunt trenuri la oră în cel mai bun caz și chiar la 2-3 ore”, a explicat Dr.Ing. Szentes Iosif.
„A doua linie care pe care urmează să operăm este București Nord - București Vest”
În ceea ce privește rutele București Nord - Obor, București Nord - București Vest, București Vest - Obor, prima rută pe care vor circula trenurile este București Nord - Obor.
„București Nord – Obor este de fapt linia către Constanța, iar undeva după 17 kilometri de la plecarea din Gara de Nord se face o o racordare și ajunge în București Obor. A doua linie care pe care urmează să operăm este București Nord - București Vest și a treia linie este o combinație între acestea, deci între București Vest și București Obor, dar astfel încât trenul să nu mai intre în București Nord, deci undeva prin Bucureștii Noi și Pajura să se facă această legătură ca să mai decongestionăm stația București Nord, care este în o anumită perioadă foarte, foarte aglomerată”, a explicat Szentes Iosif.
Linia București Vest – Obor va conecta practic Militariul și Chiajna – toate cartierele rezidențiale care s-au construit acolo, cu centrul Bucureștiului, Nordul Capitalei, zona de birouri din Pipera, cartierul Pantelimon și zona Oborului.
„De la Gara de Vest Obor până la Obor vei face cam 44 de minute. De la Gara de Nord până la Gara de Vest faci 16 minute. De la Gara de Nord până la Obor încă 30 de minute. Din Militari la Obor nu poți să ajungi cu mașina în acest timp. De la București Nord către Obor, inițial, am prevăzut tren la 60 de minute. Către Vest la 60 de minute, dar între Vest și Obor, fiindcă se suprapun rutele, frecvența ar fi la 30 de minute”, a mai explicat Szentes Iosif.
În următoarea etapă, se va face studiul de fezabilitate pentru cele 4 rute, care va stabili poziția exactă a stațiilor de tren și cum să fie ele făcute, dar și modernizarea stațiilor actuale, care sunt în paragină sau sunt de fapt doar niște peroane.
- „Pentru aceste linii s-a angajat Primăria Capitalei să facă studiile necesare pentru fezabilitate pentru noile puncte de oprire care înseamnă peroane pe ambele părți, pentru că sunt linii duble, panouri de informare a călătorilor, parcări pentru mașini și biciclete. Știți cum arată gările acum.
- Noi vrem să fie mai atractive pentru călători. Deci, ar fi vorba despre modernizarea acestor stații existente și construirea unor noi puncte de oprire pe care pe care noi le-am identificat.
- Am fost la Ministerul Transporturilor și se pare că proiectantul care realizează studiu de fezabilitate pentru Centura Feroviară Bucureștiului a căzut pe acele puncte de oprire pe care și noi le-am propus prin studiu de prefezabilitate prefezabilitate pe care l-am realizat”, a mai explicat coordonatorul proiectului.
Pe ruta București Vest – Obor ar urma să se înființeze și amenajeze 10 stații noi pe lângă cele 5 existente. Pe linia București Nord-Scroviștea ar urma să se înființeze două noi stații și să se reabiliteze alte trei pe lângă cele 6 existente și funcționale.