Organizația GreenNCAP a publicat cele mai noi teste de eficiență energetică pentru mașini care se vând pe piața din Europa. Printre modelele testate, conform analizei Profit.ro, se numără mai multe automobile complet electrice, atât de la mărci europene, cât și din China, de la mărcile BYD, MG și smart. Dintre acestea, se remarcă un model despre care s-a scris foarte mult în ultimul an și care a ajuns și pe piața din România. Cifrele arată însă o eficiență foarte mică a acestei mașini.
MG4 este un automobil complet electric produs de gigantul SAIC, în China, și vândut pe piața din Europa la prețuri competitive care au determinat o ascensiune rapidă în clasamentele de vânzări din mai multe țări. În Spania, de exemplu, MG4 a fost în luna decembrie cel mai vândut autombil de pe piață depășind atât modelele locale ale mărcilor SEAT sau Cupra, cât și extrem de popularele modele ale Dacia și Toyota. Testele au dezvăluit însă că eficiența energetică a acestui model este departe de a aduce economii proprietarilor acestui automobil, așa cum s-ar aștepta toată lumea de la o mașină electrică.
Nota acordată modelului MG4 la eficiența energetică este 9,2, una dintre cele mai slabe note acordate unei mașini electrice. Scorul a fost obținut ca urmare a unui consum foarte mare, care începe chiar de la testele la cald, unde consumul este de 16,4 kWh/100 km. Testul la cald este practic cel mai bun consum pe care îl poate obține un motor electric. Pasul următor, testul la rece, a obținut un scor de 17,6 kWh, adică cu mai mult de un kW în plus.
Problema se agravează însă la consumul pe autostradă, acolo unde majoritatea electricelor începă să devină o problemă. MG4 a dovedit că utilizează 26,2 kWh pentru fiecare 100 km, o valoare care depășește multe mașini de pe piață. În fine, cel mai mare consum evidențiat de teste a fost cel în mediu rece, adică în condiții de iarnă, unde consumul energetic a urcat la incredibila valoare de 34,9 kWh la 100 km.
Calculele finale au stabilit un consum mediu de 20,1 kWh/100 km, valoare la care autonomia reală a mașinii este de 366 km. La consumul maximal, în condiții de iarnă, autonomia acestui automobil a fost de 202 km.
Dacă facem câteva calcule simple pentru a compara costurile de utilizare ale acestui automobil în deplasările lungi, de exemplu într-un concediu, acolo unde se simt cel mai mult costurile cu alimentarea, cu o mașină accesibilă din zona de combustie – hibrid, avem și un tablou mai sugestiv privind eficiența unei mașini electrice.
CITEȘTE ȘI Tesla recheamă aproape 200.000 de mașini din SUA din cauza ”instabilității software” la camera video spatePentru MG 4, la cifrele de consum maxim (worst case) calculate de GreenNCAP, adică cel pe autostradă, de 34,9 kWh/100 km, avem un cost de 24,08 euro/100 km, conform unui preț de 0,69 euro pe kWh, atât cât este într-o stație Ionity din Austria, de exemplu. La un parcurs de 3.000 de km, cât facem într-un concediu dus-întors, vom avea 1.047 kW consumați și 722,43 euro, prețul energiei cu care am alimentat bateria.
Electric sau hibrid
Comparăm aceste cifre cu modelul Dacia Jogger, o mașină accesibilă, produsă în România, echipată cu motorul 140 Hybrid. Mașina cu această motorizare este considerată mult mai puțin eficientă energetic, pentru că folosește benzină și emite CO2. Eficiența energetică are 5,5 puncte și se bazează pe un consum maximal (worst case) de 7,3 litri/100 km. La acest consum, autonomia mașinii este de 683 km, o valoare destul de bună pentru un automobil de familie. În cazul consumului mediu, GreenNCAp a stabilit valoarea 5,5 litri/100 km, situație în care autonomia mașinii a crescut la 964 km, adică din trei opriri poți asigura întreg concediul. Să vedem însă care sunt costurile, la un parcurs de 3.000 de km.
Pentru valoarea maximă, de autostradă, adică 7,3 litri/100 km, la un preț de 1,562 euro pe litru, cât era la momentul redactării acestui articol, costul ajunge la 11,4 euro la 100 km. Pe întreg concediul vom avea 342 de euro prețul total al carburantului necesar întregului concediu. Este o diferență uriașă față de cel al unui concediu cu MG4.
CITEȘTE ȘI FOTO Dacia pregătește prototipul pentru Dakar. Are deja o listă impresionantă de piloțiSă vedem însă care este situația la consumul mediu, admițând că vom rula la viteze moderate. La un consum de 20,1 kWh/100 km, cât are MG4, adică un consum uzual pentru o mașină electrică, vom avea un preț de 13,87 euro la fiecare 100 km parcursă, cu alimentare la stații publice. În total, valoarea pentru 3.000 de km a energiei consumate se va ridica la 416 euro, corespunzător unui consum de 603 kW. Evident, putem face unele economii dacă încărcăm prin locuri private, la câte o priză gratuită sau dacă ne facem abonamente. Dar diferențele nu vor fi mult prea mari.
Eficiența energetică Dacia Jogger Hybrid
Un șofer de Dacia Jogger Hybrid nu va avea nevoie să caute prea mult stațiile de alimentare și va avea un consum mediu, de asemenea calculat de Green NCAP, de 5,5 litri/100 km. Asta înseamnă 8,59 euro pe fiecare 100 km sau un total de 257 euro pe tot circuitul străbătut în acest concediu. Este o valoare pe care mașina electrică nu va putea să o atingă sub nicio formă.
MG4 | ||||
consum kWh/100 | preț per kW | Consum total | Preț total | |
Consum maxim | 34,9 | 0,69 | 1047 | 722,43 |
Consum mediu | 20,1 | 0,69 | 603 | 416,07 |
Dacia Jogger Hybrid | ||||
consum l/100 km | preț pe l | Consum total | Preț total | |
Consum maxim | 7,3 | 1,562 | 219 | 342,078 |
Consum mediu | 5,5 | 1,562 | 165 | 257,73 |
După cum putem vedea, este o diferență foarte mare de cost, care majorează în loc să micșoreze diferența de preț dintre cele două automobile. Și spunem asta pentru că un automobil Dacia Jogger Hybrid costă 19.100 de euro echiparea Expression sau 20.850 de euro în echiparea Extreme, adică aproape complet echipată, cu șapte locuri, fără nicio reducere prin Rabla.
În același timp, un MG4 standard, preț de listă, începe de la 35.899 euro, pe piața din România. Adică 15.000 de euro în plus, o sumă cu care poți să-ți mai cumperi încă o mașină ceva mai mică.
Siguranță versus spațiu
Trebuie să precizăm foarte clar că există două diferențe uriașe între cele două mașini, una în favoarea Jogger, cealaltă în favoarea MG.
Vorbim în primul rând despre dimensiuni: Dacia Jogger are 4,50 metri lungime, poate fi comandată cu 7 locuri și are un spațiu foarte mare în portbagaj pentru bagaje, dacă scaunele de pe rândul al treilea nu sunt ridicate. De partea cealaltă, MG4 are doar 4,28 metri lungime, adică la limita inferioară a clasei compacte, cu un ampatament comparabil cu cel al lui Jogger, 2,70 metri. Este clar avantajul Jogger.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Dacia merge în Raliul Dakar cu Sandrider, cel mai spectaculos model din istoria mărciiÎn al doilea rând, MG4 are un scor maxim la testele de siguranță EuroNCAP, 5 stele, un detaliu care va conta pentru persoanele care vor să circule la cel mai înalt nivel de siguranță. Să nu uităm însă că scorul Jogger (o stea) a fost acordat din cauza absenței senzorilor de centură pe rândul 3 de scaune și din cauza protecției slabe pentru bicicliști, ceea ce înseamnă că protecția pasagerilor în interiorul mașinii este mult mai ridicată decât o arată scorul.
MG 4 versus Dacia Spring
În cazul deplasărilor preponderent urbane, MG 4 intră în competiție cu celălalt model de la Dacia, Spring, care rămâne în continuare cel mai eficient automobil electric din Europa. Cu un consum maxim de 23 kWh/100 km (pe autostradă, ceea ce nu-i cazul) și un consum mediu de 18,5 kWh/100 km, Spring oferă o autonomie calculată de 180 km (141 km worst case). Acestea sunt valori care se apropie destul de mult de cele ale MG4, dar la jumătate de preț, dacă facem o comparație la costurile de achiziție. Nu este întâmplător că Dacia Spring a fost notată cu 9,8 la scorul de eficiență energetică.