La finalul unui an în care tot mai multe automobile electrice au fost lansate pe piață, cele mai noi și totodată cele mai dure teste de consum realizate de cei de la GreenNCAP au plasat modelul electric Dacia Spring pe primul loc la toate criteriile, dar mai ales la cel mai important pentru clienți: cel al consumului de energie.
Dacia Spring este cel mai ieftin automobil electric din Europa, dar reușește să fie în același timp și cel mai economic din punct de vedere al consumului, potrivit datelor rezultate din testele oficiale realizate de GreenNCAP în acest an, analizate de Profit.ro. După încheierea ultimei sesiuni de teste, în care au fost publicate rezultatele pentru Hyundai Ioniq 5, Nio ET7, Renault Megane E-Tech și Tesla Model 3, Spring rămâne mașina electrică cea mai economică și cea mai puțin poluantă din Europa.
Dacia Spring a reușit să obțină valori de consum care coboară la 16,2 kWh/100 km, în testele la rece și la cald, cu niveluri mai ridicate pentru autostradă, respectiv 23 kWh/100 km, dar și la temperaturi scăzute, când a consumat 22,5 kWh/100 km. În acest fel, consumul mediu al acestui automobil a fost de 18,5 kWh/100 km, cu o autonomie medie calculată la 180 km, mult mai mică față de valoarea de 230 km anunțată de producător.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În situația cea mai nefavorabilă (worst-case), Spring a beneficiat de o autonomie de 141 km, din cauza consumului de 23 kWh. În urma acestor rezultate, Dacia Spring a primit nota 9,8 la eficiență, cel mai mare din toate testele din 2022, ca și 10 la indexul de aer curat și la cel pentru emisii de gaze de seră. Scorul general al Dacia Spring este 9,9.
Dacia Spring are o baterie de mici dimensiuni, 26,8 kWh, ceea ce contribuie la prețul redus al acestui model. Consumul mediu declarat de constructor este de 13,9 kWh/100 km.
Principalul rival al Dacia Spring, în testele de eficiență, a fost în 2022 Tesla Model 3, un automobil care costă de cinci ori mai mult și oferă nu doar tehnologii cu mult mai avansate, dar și mai mult confort, inclusiv o autonomie dublă.
Acest lucru este posibil datorită bateriei cu o capacitate mult mai mare față de cea a lui Spring, dar și unui consum aproape la fel de mic precum cel al modelului Dacia. În testele realizate de GreenNCAP, consumul la pornirea la rece și la cald ale Tesla Model 3 au adus un consum de 16,5 kWh și, respectiv, 15,9 kWh/100 km, acesta din urmă fiind și cel mai bun din 2022.
Pe autostradă, Tesla Model 3 a surclasat Spring, cu 21,1 kWh/100 km, în timp ce temperaturile scăzute au afectat serios consumul: 28,5 kWh/100 km, cu un impact semnificativ asupra autonomiei, care a coborât la 241 km, mult față de automia medie, de 390 km, bazată pe consumul mediu, de 17,9 kWh. Scorul general obținut de Tesla Model 3 este de 9,6, din cauza consumului maxim, iar scorul pentru gaze de seră este 9,8, din cauza emisiilor din procesul de producție.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Marca Lancia are un nou logo și își anunță propria „Renaștere”, cu ajutorul modelelor istoriceCelelalte automobile testate în acest an au obținut scoruri de eficiență mai scăzute față de Dacia Spring și Tesla Model 3. Pe locul al treilea s-a situat modelul chinezesc NIO ET7, acesta fiind urmat de Renault Megance E-Tech, Cupra Born și Hyundai Ioniq 5, acesta din urmă fiind modelul cu cel mai mare consum din acest an.
NIO ET7 – 9,6
Consum mediu – 20 kWh Autonomie medie – 530 km
Consum maxim – 30,4 kWh/100 km Autonomie medie – 337 km
Consum minim – 16,9 kWh/100 km (rulare la cald)
Renault Megane E-TEch – 9,6
Consum mediu – 19,8 kWh/100 km Autonomie medie – 359 km
Consum maxim – 30 kWh/100 km Autonomie medie – 226 km
Consum minim – 16,3 kWh/100 km (rulare la cald)
Cupra Born – 9,6
Consum mediu – 21 kWh/100 km Autonomie medie – 303 km
Consum maxim – 32 kWh/100 km Autonomie medie – 195 km
Consum minim – 18,6 kWh/100 km (rulare la rece)
Audi Q4 e-tron – 9,5
Consum mediu – 23,1 kWh/100 km Autonomie medie – 369 km
Consum maxim – 30,4 kWh/100 km Autonomie medie – 272 km
Consum minim – 19,8 kWh/100 km (rulare la cald)
Hyundai Ioniq 5 – 9,4
Consum mediu – 22,5 kWh/100 km Autonomie medie – 311 km
Consum maxim – 34,8 kWh/100 km Autonomie medie – 191 km
Consum minim – 18,5 kWh/100 km (rulare la cald)
În anii anteriori, testele de eficiență au relevat un consum mediu de 20,9 kWh/100 km pentru Fiat 500e (consum minim 17,8 kWh/100 km), acesta fiind cel mai eficient automobil din 2021, și un consum mediu de 22,2 kWh/100 km pentru Hyundai Kona (consum minim 18,9 kWh/100 km) în 2021, care a fost astfel cel mai eficient automobil electrice din testele pe 2020. Ambele rezultate sunt sub cele înregistrate de Dacia Spring, ceea ce confirmă poziția de lider al segmentului de electrice conform acestui index, și pentru anii 2020 și 2021. Mai mult decât atât, GreenNCAP a anunțat încă de la începutul anului că testele au devenit mai dure, pentru a putea diferenția mai bine fiecare detaliu privind emisiile automobilelor de pe piața europeană.
Astfel, începând din 2022, testele au loc în două stagii. Mașinile care obțin rezultate bune în testele standard se califică în etapa următoare, unde sunt realizate teste de robustețe. Acestea au rolul de a confirma stabilitatea performanțelor obținute inițial. Dacă nu confirmă, punctajele primite anterior sunt diminuate.
Tot în 2022, GreenNCAP a introdus un nou calcul al indexului „Gaze de seră”, care include acum și emisiile necesare pentru furnizarea energiei necesare. Deși este un calcul complex, el conduce la stabilirea unor niveluri de emisii poluante chiar și pentru mașinile electrice. „Din cauza schimbărilor radicale din 2022, rezultatele vehiculelor au doar o comparabilitate limitată cu cele din anii anteriori”, mai explică GreenNCAP. Altfel spus, rezultatele bune din anii 2020 și 2021 sunt mai slabe decât cele echivalente din 2022.