Ca să ajungi în Golcuk, un oraș cu mai puțin de 200.000 de locuitori, trebuie să pleci din Istanbul, în direcția Ankara, și să intri în Asia în plin. Aici este locul în care s-a dezvoltat Ford Otosan, o companie născută în 1959, care a evoluat, în mai multe etape, prin asocierea conglomeratului Koc cu producătorul american de automobile Ford. Dar istoria reală a acestei asocieri pleacă din 1928, în momentul în care a fost deschis primul dealer Ford Koc. Aici, în Golcuk, printre miile de autovehicule construite, care așteaptă să fie încărcate pe vapoare sau autotrenuri, se iau în aceste zile și deciziile privind viitorul fabricii de automobile din Craiova.
Am ajuns la sediul Ford Otosan din provincia Kocaeli înainte de amiază, într-o zi însorită, după aproape două ore de mers cu un microbuz al companiei. Printre sutele, miile de mașini, aliniate, pregătite pentru expediere, în fața ușilor principale ale sediului central ne așteptau cei de la departamentul de comunicare, directorul fabricii din Golcuk, Aysan Hosver, și directorul adjunct al Ford Otosan, Dave Johnston, omul Ford în această asociere.
Prezentarea in extenso făcută de Dave Johnston despre structura și capacitățile de producție ale Ford Otosan a inclus tot ceea ce reprezintă Ford Craiova pentru afacerea turcilor, semn că unitatea din România a fost rapid integrată, atât în mersul companiei, cât și în cifrele statistice. Sunt 250.000 de automobile care astăzi ar putea fi asamblate în România (chiar dacă ritmul real nu atinge deocamdată această valoare), ceea ce ridică la 721.000 capacitatea la care a ajuns Ford Otosan, o companie care până acum s-a concentrat pe vehicule comerciale.
Banii plătiți pentru fabrica din Oltenia - peste 500 de milioane de euro la care se vor adăuga alte 140 de milioane de euro - își găsesc însă rapid justificarea în bilanțul constructorului turc: o creștere de peste 50% a capacității de producție, un hub perfect pentru intrarea în UE, o premieră pentru companie prin intrarea în segmentul de autoturisme și un potențial de extindere în viitorul apropiat.
Mai mult, amprenta pe care o va avea în Europa pe segmentul vânzărilor de vehicule comerciale va crește, prin prezența companiei în România.
„Nu am făcut concedieri în trecut, nu intenționăm să concediem oameni nici de-acum înainte, dar ceea ce vom continua să facem este să fim mai competitivi”, spune Johnston, cel mai înalt reprezentant Ford în companie, despre planurile de la Craiova.
CITEȘTE ȘI VIDEO Cum arată lotul 4 al Autostrăzii A7 Buzău-Focșani. ONG: Minunea cocoșată de la Focșani prinde formăCele două companii asociate au câte 41% din acțiuni, în timp ce 18% sunt listate pe bursă. Teoretic, fiecare dintre cele două părți ar putea schimba o decizie, cu ajutorul micilor acționari, însă, la final, deciziile ajung la directorul general, Güven Özyurt, reprezentantul holdingului Koc. „Nu vedem însă diferențe majore între cele două fabrici din punct de vedere al competitivității”, mai spune Johnston.
Ce se întâmplă în facilitatea de producție din Kocaeli este cu adevărat impresionant. În primul rând trebuie să spunem că este singura uzină care livrează vehiculele comerciale Ford pentru Europa. Aici sunt produse modelele Transit de o tonă și de două tone, aici este produsă generația actuală Courier, tot aici sunt fabricate camioanele Ford Trucks pentru cele mai multe din piețele lumii.
CITEȘTE ȘI TABEL O nouă scumpire a benzinei. Diferența față de prețul motorinei a coborât sub 1,4 lei/l
Grupul a avut aproape 9 miliarde de dolari vânzări în 2021, cu un profit de peste 700 de milioane de dolari. Odată cu mutarea producției Courier (Transit și Tourneo) la Craiova, o parte din uzina din Turcia va începe producția unui nou model: VW Transporter, în cadrul parteneriatului încheiat de cele două companii în urmă cu trei ani.
Fabrica ce va servi drept model pentru Craiova
Ieșim din biroul în care am ascultat primele informații despre companie, iar directorul fabricii, Aysan Hosver, preia conducerea și ne duce în zona de producție, unde putem vedea cum sunt construite mașinile Transit. E o fabrică modernă, inaugurată în 2001, pe locul pe care fusese vechea fabrică. Procedurile de producție de aici vor sluji drept model pentru uzina din Craiova. „
CITEȘTE ȘI FOTO Premieră în București - Nicușor Dan introduce de astăzi primul bilet 100% digital pentru transport localVor fi schimburi de experiență, traininguri cu angajați din ambele locații, Craiova și Kocaeli, pentru o uniformizare a modului de lucru” ni se spune, dar cei de la Otosan subliniază că nivelul fabricii din România nu este mai prejos din punct de vedere tehnologic. Ni se dau cifre, informații despre pregătirea angajaților, despre îmbunătățirea timpilor de producție, despre competitivitate, din nou.
„Unul din factorii cheie ai integrării fabricii de la Craiova este faptul că vom produce modelul electric Transit Courier și modelul electric Puma, și pentru asta avem deja cunoștințele necesare și vrem să le transferăm pentru un foarte bun start la Craiova”, a explicat Dave Johnston care este strategia de „mutare”.
CITEȘTE ȘI VIDEO Stadiul lucrărilor la prima legătură rutieră de mare viteză dintre Muntenia și Moldova. Când vor fi gataÎn Kocaeli, Ford Otosan produce deja un vehicul electric, E-Transit, și o versiune PHEV. Tot aici sunt asamblate baterii într-o unitate pilot, iar al doilea vehicul electric E-Transit a fost deja prezentat de marca americană cu termen de începere a producției pentru anul viitor.
Uzina din Kocaeli va veni însă în ajutorul Craiovei și cu piesele necesare, cele care nu vor putea fi produse în România. „Producția lui Courier va avea o serie de elemente comune cu Puma, așa că vom încerca să folosim baza de furnizori existentă. Suntem foarte mândri de furnizorii turci, unele componente vor fi importate de aici, dar există mulți furnizori care vori fi localizați în România.
Ne vom uita întotdeauna să optimizăm baza de furnizori” a mai detaliat Johnston modul în care va funcționa legătura dintre Turcia și România.
Distribuția viitoarelor modele va fi una care va pune accent pe Puma, un model cu o cerere mare în Europa. Courier va fi produs în circa 100.000 de unități, după cum ne-a spus directorul adjunct al Otosan, în timp ce restul până la 272.000 cât ar trebui să fie producția totală în 2025, la Craiova, vor fi mașinile Puma cu benzină și Puma electric.
CITEȘTE ȘI Corespondență din Istanbul - Ford Otosan demarează investiții masive la Craiova. Modelul EcoSport se oprește în decembrie, pentru a face loc noului Courier. Mai mulți furnizori chemați să se alăture uzineiCentrul de cercetare, în care a fost creat noul Courier
După Kocaeli, pe drumul înapoi, spre Istanbul, ajungem în Centrul de Cercetare și Dezvoltare Ford Otosan Sankactepe, situat ceva mai aproape de Istanbul. Câteva mii de persoane lucrează aici la dezvoltarea noilor modele, la noi tehnologii, motoare, dar și la îmbunătățirea producției.
De exemplu, vehiculele autonome industriale, care sunt utilizate în producție în Golcuk, au fost dezvoltate in-house de Otosan, în loc să fie cumpărate de la terți.
„Circa 90% din vehicul este creat de noi”, în centrul de cercetare și dezvoltare, ne explică Serhan Turfan, vicepreședinte Ford Trucks, care ne mai spune că centrul este cel mai mare de acest fel din Turcia și unul dintre cele mai mari din rețeaua Ford, în care este integrat.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Magistrala de metrou M4 Gara de Nord-Filaret pierde finanțarea din PNRR. Ciucă promite banii pentru altă magistralăAre la activ câteva modele comerciale importante din istoria Ford, între care Tourneo Connect din 2002, din 2009 și din 2013, Transit și Tourneo Courier din 2014, mai multe camioane între care celebrul F-MAX, care a primit trofeul de cel mai bun camion al anului, în lume, în 2018.
Acum, produsul principal la care lucrează inginerii și designerii din Sankactepe este viitorul Courier. Nu avem voie să fotografiem nimic, ne sunt lipite folii de protecție peste camerele telefoanelor, iar prototipurile viitoarei mașini sunt oricum acoperite cu prelate.
„Viitorul Courier și viitorul Puma electric sunt proiecte globale ale Ford, noi suntem o parte a acestui proiect”, spune Alper Tekeli, director de inginerie pentru vehicule electrice, sisteme electronice și software. Se vede că este un specialist, înainte de a fi un manager, nu pare obișnuit să vorbească cu jurnaliștii curioși.
CITEȘTE ȘI Angajații Airbus vor primi bonusuri pentru a face față inflațieiÎn momentul în care întrebările tehnice despre platforme și modele noi se întețesc, cere ajutorul șefei de comunicare, care ne explică faptul că deocamdată nu se comunică mai mult. Chiar și așa, reușim să aflăm câteva detalii.
„Viitoarea generație Courier a fost dezvoltată aici, atât cea cu combustie cât și cea electrică. Platforma pe care vor fi construite Puma electric și Courier Electric va merge și către alte vehicule Ford de aceea este un efort global, putem spune că, proporțional, este munca Ford”, ne explică Alper Tekeli, care ne duce să vedem câteva din produsele create în centrul R&D, inclusiv un scuter electric foarte interesant, Rakun, care se vinde deja pe piața din Turcia și ar putea ajunge, în viitor în UE.
Guven Ozyurt: „Întotdeauna trebuie să fii mai bun decât concurența”
Întâlnirea cu Ford Otosan se încheie pe seară, cu noi discuții la care participă și directorul general al companiei. Güven Özyurt lucrează în Otosan ca inginer de peste 30 de ani, cu un start imediat după terminarea facultății.
A urcat apoi în ierarhie până la funcția de șef de proiect pentru noua uzină din Kocaeli, apoi ca director de planificare și director general adjunct din 2014, unde a coordonat diferite activități, între care logistică, achiziții sau operațiuni.
CITEȘTE ȘI Un startup finanțat de Bill Gates lucrează la un combustibil pentru aviație derivat din alcoolDe la 1 aprilie 2022 a devenit director general plin al Ford Otosan. În paralel, el este implicat și în activitatea holdingului Koc, încă din 2013.
„Suntem gata să producem la Craiova și autoturisme, nu doar vehicule comerciale. Cele mai multe modificări sunt în secția de caroserii, pentru că acolo se construiește un automobil mult mai complex. Însă vor fi sinergii pe care le vom realiza. Vom construi un vehicul de la zero și vom combina ceea ce avem mai bun în Craiova cu povestea noastră de succes” detaliază Güven Özyurt, care ne explică de ce producția de autovehicule comerciale este mult mai profitabilă pentru un constructor auto.
Unul dintre subiectele favorite ale serii a fost atragerea de noi furnizori către Craiova, iar directorul Otosan a pus accent în special pe partenerii care există deja în România. „Am lucrat în zona de achiziții timp de cinci ani și știu că mulți furnizori ai noștri au investit acolo pentru a susține Dacia. Ulterior, au fost solicitați să susțină producția de mașini de la Craiova.
CITEȘTE ȘI GRAFIC Creștere a vânzărilor Dacia, la nivel global, după trei trimestre. În Europa a vândut peste 40.000 de mașini în plusMi-ar plăcea ca acum să văd mai mulți furnizori turci care să livreze componente la Craiova. După ce s-a anunțat producția Courier, sunt mai mulți furnizori turci care vor să vină în România. Unii dintre aceștia se află acolo și se vor extinde, alții vor veni, îi invităm să vină”.
Referitor la direcțiile în care vor merge cele aproape 500 de milioane de euro la Craiova, Güven Özyurt ne-a explicat că banii vor fi investiți în special în modernizarea liniilor de producție pentru noile modele, pentru adaptarea lor la producția de vehicule electrice. O posibilă fabrică de baterii nu este inclusă însă în această sumă.
„Ne gândim, este foarte posibil, dar nu am luat încă o decizie. Avem infrastructura necesară pentru a face asta”, spune Ozyurt, dar revine la producția de automobile.
O eventuală posibilitatea de a crește peste cele 272.000 de mașini planificate deja este doar teoretică, după cum spune cel care va coordona Ford Craiova.
CITEȘTE ȘI RAR trimite precizări - Când și de ce vor fi amendați șoferii care vor circula atunci când este zăpadă pe asfalt„Facem ceea ce este mai bun pentru clienți. Dacă le oferi calitate, asta se va întoarce sub forma unei cereri mai mari. Crearea unor produse bune este un lucru important. Nu bune, mai bune. Întotdeauna am spus că trebuie să fii mai bun decât concurența. Le-am spus tot timpul oamenilor, am lucrat trei ani în Operațiuni, să ia în considerare trei lucruri: siguranța prima, calitatea a doua, apoi eficiența. Când le pui în ordinea potrivită, rezultatul este performanța”.
Planurile Ford Otosan urmăresc atingerea unei capacități de producție de 650.000 de vehicule în Turcia și de cel puțin 272.000 în România. La momentul la care aceste valori vor fi atinse, compania în care Ford are 41%, iar holdingul Koc alte 41% din acțiuni, va urca la o capacitate de aproape un milion de vehicule, ceea ce va face ca uzina de automobile din Craiova să fie deținută de unul dintre cei mai puternici constructori auto din Europa, pe segmentul de vehicule comerciale.