Contextul dificil al pieței de automobile electrice la nivel european a creat probleme serioase grupului Renault, care a înregistrat, în primele trei luni ale anului, scăderi pe linie pentru toată gama de automobile complet electrice și un declin sever pentru unele dintre modele. Singura excepție a fost noua generație Kangoo electric, conform informațiilor Profit.ro.
Dacia Spring a scăzut dramatic în acest an, din două motive foarte clare: pierderea interesului publicului pentru automobile electrice și eliminarea subvenției pe două dintre piețele importante, Franța și Germania. Ca „bonus”, reducerea la jumătate a tichetului Rabla în România a accentuat scăderea la jumătate a vânzărilor acestui model: de la 14.200 de unități, în trimetrul 1 al anului 2023, la 7.800 unități în trimestrul 1 al acestui an, adică o scădere de 45,25%.
Însă ceea ce se întâmplă cu Dacia Spring nu este, din păcate, unic în portofoliul electric al grupului Renault, deoarece grupul s-a confruntat cu o scădere generală de peste 20% a vânzărilor de mașini electrice, scădere susținută de aproape toate modelele: Zoe, care a ieșit din fabricație, Spring, Megane E-Tech, scădere a cererii, Limo, vânzări zero, iar pe LCV-uri, scădere la Master ZE și la Twingo ZE.
Singura creștere care a compensat parțial pierderile este cea a utilitarei Kangoo ZE, a treia generație, susținută de cererea solidă pe acest segment. Cea mai importantă consecință este diminuarea ponderii autoturismelor electrice 100% în portofoliul grupului de la 11,1% la 7,8%, adică 3,3 puncte procentuale pierdute, respectiv de la 9,8% la 7,5% a ponderii pe toate segmentele, inclusiv LCV, cu 2,2 puncte procentuale, după cum reiese din datele Profit.ro.
Grupul Renault a vândut în primul trimestru al acestui an 24.400 de autoturisme complet electrice, ceea ce însemnă un volum mai mic cu 9600 de autoturisme față de anul anterior, adică -28%. Cea mai mare scădere este a lui Zoe, care a fost scos din producție, oficial, pe 30 martie, dar care nu se mai produce în volume mari încă de la începutul anului. Cu numai 2100 de unități și o scădere de 53%, Zoe a fost și cel mai slab vândut model electric al grupului.
Al doilea cel mai prost vândut a fost Twingo electric, care a avut un volum apropiat de cel de anul trecut, 4.700 unități față de 4.200, adică o creștere de 12 procente, o creștere care înseamnă însă, în volum real, doar 500 de unități. Spring, cu cele 7.800 de unități, n-a mai fost cel mai vândut model electric al grupului, pentru că a fost depășit, dar nu cu mult, de Megane. Modelul de la care Luca de Meo avea așteptări foarte mari - probabil și ca urmare a utilizării numelui Megane (mașina ar fi trebuit să se numească altfel, inițial) – n-a reușit să se lanseze pe piață în toată puterea cuvântului, deși oficial se vinde de mai bine de un an.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO TEST DRIVE Dacia Duster: Performanțe similare cu vechiul model, dotări mai bune, prețuri mai mariCu un debut în plină criză, cu o ieșire în public mai puțin reușită, Megane a vândut în primul trimestru al acestui an doar 9.400 de unități, adică mai puține cu 1.600 decât în urmă cu un an, când încă se mai resimțeau efectele crizei de semiconductori. Procentul declinului este de 14%, dar semnalul dat de această scădere este mult mai mare pentru compania care intenționa să-și dezvolte business-ul Ampere și întreg ecosistemul electric, dedicat mașinilor electrice, în jurul acestui model.
Pe LCV-uri, volumele au fost mult mai mici, astfel că scăderile sau creșterile nu sunt relevante, având în vedere că noul Kangoo a vândut 3.200 de unități, mai multe decât toate celelalte modele la un loc. În total, LCV-urile electrice ale grupului (inclusiv 200 de Spring-uri) au ajuns la un volum de 4.800 de unități, în creștere cu 2.200 față de anul anterior.
Ambele segmente, autoturisme și LCV-uri, au vândut 29.200 unități, cu 7.300 în minus față de 2023, în perioada similară, adică -20%. Volumul este unul insuficient, deocamdată, pentru a susține un business care să poată fi listat pe bursă, acesta fiind, probabil, și motivul pentru care Luca de Meo a decis, încă din ianuarie, să nu mai desprindă această divizie din compania Renault.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Noua șefă Mercedes-Benz România: Dubai și România au unele asemănări. Oamenii din România pun calitatea aerului pe ordinea de zi. SUV-urile domină piața locală, GLC și GLE sunt cele mai populare modeleRaportul financiar al Renault Group pentru primul trimestru al anului nu a prezentat diferențiat vânzările complet electrice, acestea fiind raportate împreună cu cele hibride, un segment în care compania franceză stă foarte bine și a înregistrat creșteri importante (48% pondere în total vânzări).
Renuault mizează pe creșteri importante ale vânzărilor de mașini electrice odată cu lansările noilor modele, Renault 5, Scenic și, anul viitor, Renault 4, însă evoluția acestora se va afla sub impactul puternic al scăderii cererii de automobile electrice.
În acest moment, Renault Megane se vinde cu un discount de 7.900 de euro, pe piața din România, sub influența unei piețe din ce în ce mai puțin interesate de electrice și pe fondul reducerii tichetului Rabla.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ninge pe Transalpina. Apel al drumarilor către șoferiRenault Group nu este singura marcă cu scăderi ale vânzărilor de mașini electrice, în acest an. VW Group a înregistrat un volum de 136.400 autoturisme cu propulsie electric 100%, în primul trimestru al anului, ceea ce reprezintă un declin de 3,3% față de anul trecut, din care marca VW a vândut 68.200 de autoturisme electrice, cu 2,6% mai puține decât în 2023.
În schimb, Stellantis, principalul rival al Renault, a raportat creșteri ale vânzărilor de mașini complet electrice, cu 5,4% (autoturisme și LCV), dar nu a publicat încă cifrele exacte pentru trimestrul 1.