Statul încearcă fluidizarea traficului feroviar din portul Constanța, supraaglomerat de transporturi de mărfuri dinspre și către Ucraina, în special după denunțarea de către Rusia a acordului cu Kievul privind coridorul maritim protejat destinat exporturilor de cereale ucrainene. Un draft analizat de Profit.ro stipulează programarea obligatorie, pe cât posibil cât mai strictă, a timpilor de sosire, descărcare-încărcare și plecare a trenurilor, prin intermediul unei aplicații informatice, precum și penalități financiare pentru operatorii portuari care nu respectă programările asumate, care pot ajunge și la 1.000 de lei/oră/tren.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Aplicația informatică, denumită IMComm, este funcțională din 2016, însă utilizarea ei nu este obligatorie în prezent.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
″În multe situații se constată perturbarea traficului feroviar, generată de numărul crescut de trenuri de marfă în relația cu Ucraina, în special pe secțiile de circulație care converg spre stațiile de cale ferată care deservesc porturile maritime Constanța. Cauza acestor situații o constituie lipsa corelării între ritmul de încărcare a vagoanelor cu cel al posibilității reale de descărcare de către operatorii portuari (în condițiile în care aceștia descarcă mărfuri atât din trenuri, cât și din autovehicule și barje). În situația actuală există mai mulți operatori de transport feroviar de marfă (care de multe ori transportă pentru aceeași navă sau aceeași dană de descărcare), și mai mulți operatori portuari, iar între acești actori ai pieței nu există, de regulă, relații contractuale (fiecare dintre ei având contract cu un agent economic care face operațiuni de cumpărare – vânzare, iar uneori și alte firme de import export intervin pe acest lanț″, se arată în document.
Această lipsă a corelării și programarea în circulație a multor trenuri care nu au posibilitatea imediată de operare în port generează situații frecvente de așteptare prelungită a primirii trenurilor la operare, staționarea trenurilor făcându-se atât în stații din parcurs, cât și în stațiile de cale ferată care deservesc porturile maritime Constanța. De asemenea, prin faptul că stațiile de cale ferată deservesc mai multe dane portuare, la care se operează de multe ori mărfuri diferite, blocarea cu trenuri care așteaptă descărcarea sau încărcarea a liniilor de primire-expediere a respectivelor stații afectează pe toți operatorii portuari deserviți de stația respective, se mai menționează în document.
″Toți factorii implicați în acest proces, și în special operatorii de transport feroviar (care sunt cei mai afectați de situația existentă, prin costurile suplimentare generate de staționarea îndelungată a trenurilor în parcurs) au evidențiat necesitatea actualizării cadrului normativ existent, respectiv emiterea unui ordin de ministru care să reglementeze utilizarea aplicației IMComm, precum și adoptarea unor măsuri de ordin pecuniar care să prevină și să combată comportamentul abuziv al unora dintre factorii implicați în proces″, scrie în referat.
Astfel, pentru realizarea programării circulației trenurilor de marfă care au ca destinație una dintre stațiile care deservesc porturile maritime Constanța, a conducerii traficului feroviar spre și dinspre stațiile respective, a efectuării manevrelor necesare pentru introducerea și scoaterea vagoanelor de la fronturile unde se efectuează operațiuni de încărcare-descărcare și a efectuării operațiunilor de încărcare-descărcare la fronturile din porturile maritime Constanța, CFR SA, Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (APMC), operatorii portuari care își desfășoară activitatea în porturile maritime Constanța și efectuează operațiuni de încărcare/descărcare în/din vagoane (OEP), operatorii de transport feroviar licențiați care desfășoară activități de transport feroviar de marfă pe rețeaua CFR (OTF), precum și operatorilor de manevră feroviară care își desfășoară activitatea în porturile maritime Constanța și efectuează operațiuni de introducere/scoatere a vagoanelor la/de la fronturile de încărcare/descărcare (OMP) vor fi obligați să introducă și să actualizeze date în aplicația informatică IMComm.
CITEȘTE ȘI VIDEO Rusia: Un zbor din Tel Aviv, luat cu asalt de sute de localnici musulmani din Daghestan″Ori de câte ori un tren nu poate fi introdus la frontul de descărcare sau încărcare la momentul stabilit de către OEP în confirmarea primirii trenului, iar trenul este nevoit să staționeze într-o stație din parcurs sau în stația de destinație, OEP va plăti către CFR o penalitate care se calculează după expirarea unui termen de 6 ore da la sosirea în stație. Valoarea penalității este următoarea: a) penalitatea nu se aplică pentru primele 6 ore de staționare; b) 100 de lei/oră și tren pentru următoarele 24 de ore; c) 500 de lei/oră și tren pentru următoarele 24 de ore; d) 1.000 de lei/oră și tren pentru durata staționării care depășește 54 de ore. (…) În cazurile în care OEP, OTF sau OMP introduc informații incorecte sau nereale în aplicația IMComm, CFR poate suspenda temporar sau permanent (în cazurile de abateri repetate) accesul acestora la aplicația IMComm, având ca efect imposibilitatea programării trenurilor pentru trenurile aferente entității care a introdus informații incorecte sau nereale în sistem″, stipulează draftul.
De la debutul invaziei rusești în Ucraina, Portul Constanța se străduiește să se adapteze la afluxul suplimentar de cereale care a apărut ca urmare a perturbării rutelor tradiționale de shipping din cauza războiului. Doar în prima jumătate a acestui an, prin Portul Constanța au trecut 7,5 milioane de tone de cereale ucrainene, comparativ cu 8,7 milioane de tone pentru întregul an 2022,
CITEȘTE ȘI Bani mai mulți pentru industria de armament din SUA, în contextul conflictului din UcrainaLuna aceasta, Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutoare în valoare de până la 24 de milioane de euro (118,6 milioane lei) notificată de România, pentru sprijinirea investițiilor în porturile maritime și interioare, în contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei. În cadrul schemei, se vor acorda ajutoare sub formă de granturi directe, cu o valoare limitată. Măsura, finanțată parțial din fondurile de coeziune, va sprijini operatorii portuari privați pentru ca aceștia să îmbunătățească funcționarea culoarelor de solidaritate Ucraina-UE.
Ucraina a suspendat folosirea noului coridor instituit pentru exportul de cereale pe Marea Neagră, care trecea prin apropierea apelor teritoriale ale României, din cauza unei posibile amenințări din partea avioanelor de luptă și a minelor marine rusești, au anunțat joia trecută compania de consultanță Barva Invest, cu sediul la Kiev, și o firmă de securitate britanică. Ulterior, președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a declarat că respectivul corridor alternativ de transport prin Marea Neagră va continua să funcționeze, în pofida tuturor amenințărilor.